عمومی

پیاده‌سازی و اجرای هوشمند سامانه مدیریت پسماند صنایع

یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه مدیریت پسماند موفق شده است، سامانه مدیریت پسماند صنایع را پیاده و اجرایی‌سازی کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ، مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان ، هدف اصلی این مجموعه را ارتقای بهره‌وری در حیطه مدیریت پسماند برشمرد و گفت : این مجموعه دانش‌بنیان طرح عظیم مدیریت هوشمند پسماند‌های پالایشگاهی و پتروشیمی به‌صورت کاملا مکانیزه را با استفاده از روش‌های بهبود فرآیند و ابزار‌های مناسب و نرم‌افزار‌های کاربردی و استاندارد با دید مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دستور کار خود قرار داد.

سید مجتبی مرتضوی ، در خصوص اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند افزود : مدیریت ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل، دفن و امحاء پسماند‌های پالایشگاهی و پتروشیمی به ویژه پسماند‌هایی که در طی عملیات اجرایی در واحد‌های صنعتی تولید می‌شوند و به دلیل وجود مواد آلی سمی و فلزات سنگین و … عمدتاً در دسته پسماند‌های ویژه و خطرناک جای می‌گیرند، بسیار ضروری است.
وی گفت : هر گونه حمل و نقل، نگهداری و یا امحاء غیراصولی این پسماند‌ها می‌تواند اثرات مخربی را در محیط زیست و کاهش سطح کیفیت زندگی و ایجاد آلودگی در بر داشته باشد.
این فعال حوزه فناوری افزود : لازم است با طرح یک سامانه اطلاعاتی مدیریت پسماند و همچنین با مدیریت اطلاعات ایستگاه‌های نگهداری پسماند، ماشین آلات حمل و نقل و کنترل تردد آنها، عملکرد تولیدکنندگان و پیمانکاران پسماند و روش‌های مدیریت پسماندها، بستری مناسب برای اجرای چرخه‌های بهبود و اقدام اصلاحی در حوزه کاهش خطرهای ایمنی و زیست محیطی فراهم شود.
این فعال حوزه فناوری، به معرفی محصول دانش بنیان این مجموعه به منظور مدیریت همه جانبه پسماند تحت عنوان نرم افزار جامع مدیریت پسماند‌های نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی پرداخت و گفت: با مطالعه در زمینه فرآیند‌های پسماند متوجه شدیم که در این صنعت در کشورمان نرم‌افزار سیستماتیک وجود ندارد از همین رو با تحقیق و توسعه ، نرم‌افزار جامع مدیریت پسماند‌های نفت و گاز و پتروشیمی را تولید کرده و تاکنون در بیش از ده شهر مستقر کرده ایم .
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان درخصوص ویژگی‌های این محصول دانش‌بنیان که آن را از نمونه‌های داخلی و خارجی متمایز می‌کند افزود : این نرم‌افزار ۱۳ ماژول دارد این درحالی است که برخی از این ماژول‌ها رقیب ندارند و همچنین این محصول با کیفیت برتر از نمونه‌های خارجی، قیمتی بسیار پایین‌تر از آن‌ها دارد.
مرتضوی گفت : استفاده از این نرم‌افزار باعث شده است که به تمامی مسائل مرتبط با پسماند به صورت کاملا جزئی نگاه شود بطوریکه اطلاعات و داده‌های مرتبط با پسماند تا رسیدن به یکی از مراحل بازیافت، تفکیک، پردازش و یا بازبابی رها نمی شود و تا حصول نتیجه پیگیری و فقط در صورتیکه در مراحل عنوان شده جای نگیرد دفع می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا