اقتصادی

آزمایشگاه‌ها بر بستر شبکه ملی آزمایشگاهی قرار می‌گیرند/طرح جدید وزارت علوم برای خرید تجهیزات

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از راه اندازی شبکه ملی آزمایشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در اولین جلسه این شورا که با حضور رئیس جمهور برگزار می شود، مصوبه ای داریم. بر اساس آن تمام شبکه های آزمایشگاهی بر اساس یک شبکه آزمایشگاهی ملی است. آنها مراکز آزمایشگاهی را فقط برای آزمایشگاه هایی که در این شبکه فعال هستند مستقر و پشتیبانی می کنند.

به گزارش نازک نارنجی، دکتر. پیمان صالحی امروز در وبینار روز ملی آزمایشگاه که با هدف ایجاد 6700 شرکت دانش بنیان در کشور برگزار می‌شود، افزود: هیچ یک از محصولات این شرکت‌ها موفق نخواهد بود، مگر اینکه مبتنی بر تحقیقات اصیل باشد؛ بنابراین هر وقت صحبت می‌کنیم، در مورد انجام کار، باید به این نکته توجه کنیم که پیشرفت های تکنولوژیکی مبتنی بر تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه ها است.

وی با تاکید بر تعادل بین تحقیقات استاندارد، توسعه، کاربردی و تجاری گفت: باید سعی کنیم ارتباط منطقی بین میزان مقالات منتشر شده و تعداد پتنت های ثبت شده ایجاد کنیم تا بتوانیم محصولات بیشتری تولید کنیم.

صالحی به نقش استانداردسازی در ساخت محصولات فناوری اشاره کرد و یادآور شد: محصول فناوری تولید شده باید به تایید یکی از مراجع استاندارد برسد. به همین دلیل موسسات استانداردسازی در حوزه نفت، صنایع غذایی، داروسازی و … ایجاد شد.

معاون وزیر علوم مهمترین نیاز برای ساخت محصولات فناورانه را تجهیزات آزمایشگاهی دانست و یادآور شد: به تبع آن در سال های 97 و 98 وزارت علوم برای خرید تجهیزات در آزمایشگاه بودجه تامین کرد اما لازم به ذکر است که تجهیزات آزمایشگاهی خود آنها نمی توانند نیازهای تحقیقاتی و نیاز به نیروی انسانی ویژه را تامین کنند.

وی با بیان اینکه تجهیزات آزمایشگاهی زیادی در دانشگاه های کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و دانشگاه آزاد و همچنین آزمایشگاه های وابسته به سازمان ها و موسسات موجود است. و در اولین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور رئیس جمهور مصوبه ای برای شبکه آزمایشگاهی داریم.

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در این باره توضیح داد: در این دستور باید تمامی تجهیزات آزمایشگاهی در شبکه ملی آزمایشگاهی و از طریق هم افزایی دستگاه هایی مانند وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه آزاد، معاونت رئیس جمهور ادغام شود. برای علم و فناوری و دیگران. موسسات مربوطه تامین مالی خواهند شد.

صالحی افزود: در حال حاضر شبکه آزمایشگاهی راهبردی وزارت علوم، شبکه آزمایشگاهی شعاع، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شبکه آزمایشگاهی وزارت بهداشت وجود دارد که همگی در یک شبکه سراسری مستقر هستند. “

وی به برنامه‌های وزارت علوم برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: برای این منظور برنامه‌ریزی برای تجهیز تجهیزات آزمایشگاهی داریم و از این پس خرید این تجهیزات فقط با هماهنگی انجام می‌شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی عتف، امکانات و پشتیبانی آزمایشگاه ها فقط برای آزمایشگاه های فعال در این شبکه ملی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا