علمی و پزشکی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای هر آزمایشگاه

از آنجا که آزمایشگاه ها یکی از پر مخاطره ترین محیط های کار هستند ، مهم است که افراد از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کنند که مهمترین لوازم جانبی برای هر آزمایشگاه است.

به همین دلیل در این مقاله سعی داریم تا مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی را به شما معرفی کنیم و شما را با کاربرد و نحوه استفاده از آن آشنا کنیم. به ما بپیوندید …

انواع طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی

امروزه تمام آزمایشگاه هایی که در بخش های مختلف فعالیت می کنند ، زیر مجموعه آزمایشگاه های عمومی هستند. بنابراین لازم است تجهیزات آزمایشگاهی لازم و گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد که هریک از آنها در زیر توضیح داده شده است.

1- ظروف آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای یکی از رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در اشکال مختلف و کاربردهای مختلف در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

• لوله های آزمایشگاهی

از آنجا که استفاده از لوله های آزمایشگاهی برای آزمایش های شیمیایی و بیوشیمیایی بسیار مضر است ، این دستگاه به یکی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی تبدیل شده است. در واقع ، لوله های آزمایش با سر بسته و سر باز معمولاً به عنوان ابزاری برای حفظ ، گرم کردن و انجام واکنش های آزمایشگاهی استفاده می شوند. بنابراین برای جلوگیری از شکستن ظرف در گرمای مستقیم شعله ، انتهای آن به شکل U ساخته شده است. علاوه بر این ، نگهداری و جابجایی این وسیله نیاز به استفاده از یک قفسه آزمایشگاهی دارد (به جای لوله آزمایشگاهی ) ، بسته به نوع لوله آزمایشگاهی (شیشه یا پلاستیک) ، مواد آن ممکن است متفاوت باشد.

• انسانی (لیوان آزمایشگاهی)

این تجهیزات آزمایشگاهی که به عنوان رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز شناخته می شوند ، عموما در اندازه های مختلف (کوچک و بزرگ) و مواد مختلف (پلاستیک یا شیشه) تولید می شوند. از ترازوی این دستگاه آزمایشگاهی نیز برای انتقال و خارج کردن حجم مشخصی از مایعات استفاده شد. (البته فارغ التحصیل بودن به معنای دقت زیاد در اندازه گیری نیست.)

علاوه بر این ، به دلیل کمبود درب ، انسان برای نگهداری مواد مناسب نیست ، اما می تواند به عنوان ظروف برای تهیه ، حل کردن و گرم کردن محلول ها مورد استفاده قرار گیرد. (البته لازم به ذکر است که برای گرم کردن گردن محلول در انسان باید از سه پایه و شبکه آتش نشانی استفاده شود.)

• ارلنمایر

سایر تجهیزات آزمایشگاهی که به طور گسترده در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند شامل ارلنمایر است.

این ظرف شیشه ای به دلیل شکل مخلوط آن (انتهای گسترده و باریک باز) و بدن فارغ التحصیل ، می تواند برای مخلوط کردن و ترکیب محلول ها مناسب باشد. (فلاسکهای ارلنمایر مانند انسان به معنای دقت بالایی در اندازه گیری نیستند)

علاوه بر این ، داشتن درپوش به شما امکان می دهد مایعات را در ارلنمایر ذخیره کنید. (اما باید توجه داشت که استفاده از کلاه در هنگام گرم کردن می تواند منجر به حوادث خطرناک مانند انفجار شود.)

• بالن های آزمایشگاهی

تجهیزات مهم آزمایشگاهی دیگر بالن های شیشه ای هستند که امروزه در انواع و مدل های مختلف (کف گرد و مسطح) تولید می شوند. در واقع ، این دستگاه های آزمایشگاهی همچنین برای حل و مخلوط مایعات مناسب هستند و می توانند به عنوان یک ظرف مهار برای داشتن درب استفاده شوند.

علاوه بر این ، از آنجا که فلاسک آزمایشگاهی ، بر خلاف ارلنمایر و انسان ، فاقد طبقه بندی است ، نمی تواند یک ظرف مناسب برای اندازه گیری مایعات در نظر گرفته شود.

• کلاهبرداری

یکی از رایج ترین شیشه های آزمایشگاهی ساعت شنی است که بسته به کاربرد آن همیشه در اندازه های مختلف موجود است.

از این تجهیزات مهم آزمایشگاهی همچنین می توان به دلیل شکل مقعر آن ، برای گرم کردن و تبخیر مایعات و حتی برای انجام عملیات روی مواد شیمیایی استفاده کرد. علاوه بر این ، در بسیاری موارد ، ساعت شنی به عنوان متوقف کننده تجهیزات آزمایشگاهی (مانند نمونه های انسانی) استفاده می شود.

• صفحه

این بشقاب همچنین یکی از ظروف شیشه ای استوانه ای (کم عمق) است که به لطف کاربرد عالی در آزمایشگاه های شیمی ، زیست شناسی و میکروبیولوژی به یکی از مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای کشت سلولی ، حفظ نمونه ها و محلول های میکروبی تبدیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ظروف آزمایشگاهی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب ، با مشاورین و متخصصان فروش شرکت تحقیقاتی شیمی سهند تماس بگیرید.

2- دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی

دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی یکی دیگر از وسایل ضروری و مهم در محیط های آزمایشگاهی است که برای اندازه گیری دقیق میزان مایعات و جابجایی آنها مورد استفاده قرار می گیرد. البته این دسته از لوازم جانبی انواع مختلفی دارد که در ادامه هریک از موارد زیر را توضیح خواهیم داد:

• پیپت

پیپت ها یکی از دقیق ترین تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی برای انتقال و اندازه گیری حجم کمی مایعات هستند که بسته به نوع استفاده می توانند اندازه و ابعاد مختلفی داشته باشند.

• برت

Bort همچنین یکی از سیلندرهای شیشه ای مجهز به شیشه فارغ التحصیل است که مانند پیپت برای جابجایی و استخراج مایعات با دقت بالا استفاده می شود. با این وجود وجود یک دریچه در تخته ، ضمن ایجاد دقت اندازه گیری بالا ، به کاربران این امکان را می دهد تا مقدار مشخصی از محلول را به راحتی انتقال دهند.

بنابراین ، اگرچه بورت های آزمایشگاهی از نظر انتقال قطرات مایع بسیار شبیه به قطره چکان ها هستند ، برخلاف دودکش ها Drippers از دقت بالایی برخوردار نیستند.

• سیلندر فارغ التحصیل

سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بالا در استخراج مایعات مانند سیلندرهای فارغ التحصیل ، که برای اندازه گیری و جابجایی حجم مشخصی از مایعات استفاده می شوند. البته دقت این دستگاه آزمایشگاهی ، که در اندازه ها و ابعاد مختلف موجود است ، بسته به قطر آن متفاوت است. هرچه قطر سیلندر فارغ التحصیل کوچکتر باشد ، اندازه گیری دقیق تر خواهد بود.

علاوه بر این ، از آنجا که این دستگاه های آزمایشگاهی برای آنالیز حجمی مناسب نیستند ، ترجیحاً از دستگاه های دیگری مانند پیپت حجمی ، بالون یا ارلنمایر استفاده شود.

3- تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

از آنجا که رعایت اصول ایمنی در هر محیط آزمایشگاهی ضروری است ، استفاده از تجهیزات ایمنی به یکی از مهمترین و اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی تبدیل شده است ، زیرا با وجود هریک از این دستگاه ها ، با ایجاد آزمایشگاه ایمن ، می توان از جلوگیری از آن نیز جلوگیری کرد. خطرات احتمالی

به همین دلیل علاوه بر استفاده از تجهیزات ایمنی اساسی مانند عینک ، دستکش ، کفش مخصوص و لباسهای ایمنی مناسب ، برای حفظ سلامتی افراد با دقت بیشتر خرید و استفاده از تجهیزات پیشرفته تر ضروری است.

زیرا وجود هر دستگاه ایمنی برای انجام انواع عملیات و جلوگیری از بروز هرگونه تصادف ضروری است.

• هودهای آزمایشگاهی

به منظور حفظ ایمنی و سلامت کارکنان ، از هودهای آزمایشگاهی دودکش باید به عنوان دستگاه ایمنی آزمایشگاهی استفاده شود. زیرا در آزمایشگاههای شیمیایی و هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، می توان گازهای سمی خطرناک تولید کرد که می تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

بنابراین ، امروزه بسته به نوع محیط و کار با مواد آزمایشگاهی ، این هودها در انواع هودهای شیمیایی ، هودهای میکروبی (لمینار) ، هودهای فیلتر ، هودهای سایبان ، هودهای بوم و غیره تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. .

• دوش آزمایشگاهی و ماساژ چشم

از آنجا که کار با مواد شیمیایی و سایر مواد آزمایشگاهی می تواند چشم و دست کارمندان را به خطر اندازد ، استفاده از دوش و دوش آزمایشگاهی به عنوان ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی مهم است.

4- دستگاههای آزمایشگاهی

سایر تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاههای شیمی شامل تجهیزات آزمایشگاهی است. این دستگاه ها که برای اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی آزمایش ها استفاده می شوند ، شامل دو دسته کلی و تخصصی هستند.

البته وجود دستگاه های عمومی مانند pH سنج ، دستگاه جوجه کشی آزمایشگاهی ، صفحه داغ ، اجاق های آزمایشگاهی ، اتوکلاو و غیره. آنها مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای همه آزمایشگاه ها هستند.

5- تقلب آزمایشگاهی

رسوب گذاری یکی از اولین و مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی موجود در کلیه محیط های آزمایشگاهی است که عموماً از جمله رسوب یک طرفه ، رسوب دو طرفه (سکوی جزیره) ، قفسه های دیواری و غیره معمول است.

بدیهی است این تجهیزات آزمایشگاهی شامل یک سری کابینت ، جداول آزمایشگاهی ، سینک ظرفشویی ، پارتیشن و مبلمان است که همگی بسته به محل قرارگیری آنها ضمن حفظ یک آزمایشگاه ایمن ، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را ذخیره می کنند. بنابراین لازم است با دقت و توجه کافی به کلیه اصول فنی ارائه شود.

6- تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد

علاوه بر موارد فوق ، تعدادی لوازم جانبی دیگر مانند قیف ، اسپاتول (قاشق آزمایشگاهی) ، میکسر شیشه ای ، گیاهان چینی ، ملات پرسلن ، الکل یا چراغ های گازی (چراغ بونسن) ، گیره ، بست ، دماسنج وجود دارد. (دماسنجها ، مقیاسهای دیجیتال و غیره) آنها برای انجام آزمایشات و آزمایشگاهها ضروری هستند.

به همین دلیل لازم است که آنها در لیست مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار بگیرند ، زیرا آزمایشگاه ها بیش از سایر تجهیزات به این تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد نیاز دارند.

سرانجام ، اگر می خواهید یک محیط آزمایشگاهی ایجاد کنید ، باید تمام تجهیزات آزمایشگاهی مهم و لازم را با دقت و کیفیت بالا تهیه کنید. شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی Pajooh با کادر متخصص خود و ارائه بهترین محصولات از بهترین مارک های جهان ، کاربران را در خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی راهنمایی می کند.
دکمه بازگشت به بالا