علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

آيا رشته مکانيک خودرو خوب است؟

این سوالی است که مدام از طرف افرادی که قصد دارند وارد رشته مکانيک خودرو شوند، پرسیده می‌شود. چرا که با انتخاب رشته مکانيک خودرو و ورود به آن، مسير شغلي و آينده کاري اين فرد تعيين خواهد شد.

به طور کلی مکانيک خودرو شغل جالب و پر چالشی می‌باشد و در کنار سختی و فراز نشیب های آن، قطعا دارای مزایایی بسياري نیز می باشد که می توان به درآمد بالاي آن اشاره کرد.

براي آشنايي بيشتر با رشته مکانيک خودرو و پاسخ به اين سوال، بهتر است تا انتهاي اين مطلب همراه ما باشيد.

آشنایی با رشته مکانیکي خودرو

برای پاسخ به سوال آیا رشته مکانيک خودرو خوب است؟ بهتر است در ابتدا به صورت مختصر با رشته مکانيک خودرو آشنا شوید. این رشته عموما شامل مباحث تئوری و عملی خواهد شد. به این صورت که بخشی از این رشته دربرگیرنده آموزش آکادمیک که مربوط به یادگیری تخصصی بخش‌های مختلف خودرو و آموزش نحوه عملکرد هر یک خواهد شد.

 در کنار این آموزش آکادمیک، بخش زیادی از این رشته شامل آموزش عملی و تجربی آن می‌شود. به نحوی که کارآموزان با عیب یابی و تعمیرات انواع خودروها در بخش‌های مختلف خودرو اعم از سیستم الکترونیکی، سیستم فرمان و تعلیق، موتورو… به صورت کامل آموزش میبینند.

رشته مکانيک خودرو، از جمله رشته های شناور به شمار می‌آید. یعنی افرادی که علاقه به یادگیری رشته مکانیکی و تعمیرات خودرو دارند، از روش‌ها و مقاطع مختلفی قادر به ورود به این شغل خواهند بود. این روش‌ها عبارت است از: تحصیل در رشته مکانیکی در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای، یادگیری رشته مکانیکی در مقطع دانشگاهی و به صورت آکادمیک و همچنین شرکت در دوره‌های آموزش مکانیک خودرو در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور

مزایای رشته و حرفه مکانیک خودرو چیست؟

رشته مکانيک خودرو یکی از مشاغل فنی در صنعت خودرو به شمار می‌آید که افراد زیادی جذب این حرفه می شوند.

رشته مکانيک خودرو، مطالب و مباحث متعدد و گوناگوني را در بر مي‌گيرد، از جمله مهندسي برق خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی نقشه کشی صنعتی، مهندسی متالوژی، مهندسی ساخت و تولید و ديگر رشته‌هاي مرتبط با اين حرفه. تنوع و تعدد مطالب موجب شده تا رشته مکانيکي خودرو همواره به روز، پويا و پرمحتوا باشد.

يکي ديگر مزاياي اين رشته، ارتباط با مشتريان و افراد زيادي است که به منظور تعمير خودرو خود به شما مراجعه مي‌کنند. ارتباط با انسان‌هاي مختلف موجب افزايش تجربه در کار و زندگي شما خواهد بود.

همچنين اين رشته از بازارکار بسيار خوب و فرصت‌هاي شغلي متعددي برخوردار است که در ادامه بيشتر به آن پرداخته شده است.

معایب مکانیک خودرو چیست؟

قشر جوان جامعه علی الخصوص آقایانی که علاقمند به مشاغل فنی هستند، تمایل زیادی به ورود به این حرفه و رشته فني را دارند. همین موضوع موجب شده متقاضیان رشته مکانيک خودرو بيش از سایر مشاغل فنی شود و در مقابل فرصت های شغلی کمتری نیز در اختیار کارجویان قرار بگیرد. اما در نظر داشته باشید بالابردن دانش فنی خود و تجربه کار عملی در پروژه‌های واقعی، تخصص و تجربه شما را بسیار بالا خواهد برد و همین امر باعث شناخته تر شدن شما در این حرفه خواهد شد.

افراد مشغول  در این حرفه، می‌بایست از قدرت بدنی بالایی نيز برخوردار باشند. چرا که اغلب فعالیت‌ها در این رشته به صورت دستی و کار با ابزار و تجهیزات مکانیکی خواهد بود. از ان رو در طول روز انرژی بسیار زیادی از فرد خواهد گرفت. این امر ممکن است یکی از معایب این حرفه به شمار بیاید.

آموزش صفر تا صد مکانیک خودرو با شرکت در سایر کلاس‌های فنی و حرفه ای

دوره‌های آموزش مکانیک خودرو در سطوح مختلفی برگذار می‌گردد و بهتر است آموزش خود را در آموزشگاهی با امکانات کافی طی کنید؛ آموزشگاهی مانند مجموعه دارالفنون که پس از طی کردن دوره مکانیکی خودروهای سواری داخلی، امکان ثبت نام در دوره تعمیر ماشین‌های خارجی را نیز برای شما فراهم کرده باشد.

لازم است بدانید که برای یادگیری این مهارت روش‌های دیگری هم وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید در یک تعمیرگاه و زیر نظر یک تعمیرکار باتجربه، آموزش ببینید. یکی از مشکلات بزرگی که این روش دارد، نبود یک برنامه آموزشی مدون و اصولی است. در این شیوه آموزشی علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما می‌گیرد، ممکن است به اندازه یک مسیر آموزشی درست مفید و کاربردی نباشد. برای اینکه بتوانید طی کوتاه‌ترین زمان ممکن، مطالب بیشتری را یاد بگیرید؛ بهتر است این کار را طبق اصول آن و تحت آموزش افراد باتجربه و متخصص انجام دهید. در طول کلاس‌های دوره مکانیک خودرو، شما عزیزان با صفر تا صد قواعد و مبانی اولیه مکانیکی آشنا شده، سپس در محیط تعمیرگاهی شروع یه پیاده سازی آموخته‌های خود کرده و آموزش عملی را آغاز می‌کنید.

بازارکار و آینده شغلی رشته مکانيک خودرو چطور است؟

با افزايش حجم استفاده از خودرو در کشور و همچنين رشد صنعت خودرو سازي ايران، رشته مکانيک خودرو و بازارکار آن نيز مورد توجه قرار گرفته است. همراه با افزايش خودرو تعمير، عيب يابي و سرويس خودرو نيز افزايش خواهد يافت.

به اين صورت که يک خودرو در سال حداقل 5 بار نياز به سرويس دارد، بنابراين مردم برای رفع مشکلات خودرو خود  لازم است به مکانیک خودرو مراجعه نمايند. با توجه به این شرایط بازارکار خوبی برای علاقه‌مندان به رشته مکانیکی خودرو وجود دارد و آینده شغلی خوبی نیز پیش روی آن‌ها خواهد بود.

برخي از فرصت‌هاي شغلي يک دانش آموخته رشته مکانيک خودرو عبارت است از:

  • استخدام در کارخانه‌هاي خودروسازي
  • استخدام در نمايندگي‌هاي خودروسازي خارجي و داخلي
  • را‌ه‌اندازي مرکز تعميرات و مکانيک خودرو به صورت مستقل
  • را‌ه اندازي و کار گروهي در مکانيکي خودروهاي داخلي و خارجي
  • آموزش و تدريس رشته مکانيکي خودرو در در هنرستان‌هاي فني حرفه‌اي و کار دانش، مراکز کار دانش، موسسات فنی و حرفه‌ای و حتی در سطح دانشگاه‌ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یادگیری مکانیک خودرو می توانید از منابع زیر استفاده کنید:

دکمه بازگشت به بالا