اقتصادی

صرفه‌جویی ارزی ۴۵۰ میلیون دلاری با عدم واردات اقلام بومی‌سازی شده

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور می گوید: سالانه بیش از 450 میلیون دلار به دلیل عدم واردات کالاهای داخلی برای کشور صرفه جویی می شود.

به گزارش نازک نارنجی، سورنا ستاری درباره تشکیل کارگروه تولید نوبت اول گفت: برنامه اولین بار تولید کالاهای فناورانه و در قالب ماده 10 قانون جهش تولید دانش بنیان به تصویب مجلس و نگهبان رسید. شورا و آیین نامه اجرایی آن نیز توسط دولت تصویب و ابلاغ می شود.

وی با اشاره به فعالیت این کارگروه در سه سال اخیر گفت: این کارگروه در شهریور ماه 1397 با عضویت نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور تشکیل شد. . مقابله با تحریم ها در حوزه محصولات فناورانه.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه می دهد: در صورت تصویب کارگروه فوق الذکر، هیچ الزامی به مناقصه عقد قرارداد با شرکت های دانش بنیان برای ایجاد اولین فناوری مجاز و راهبردی وجود ندارد. کالاها و معامله مورد نظر بدون تشریفات قانون و مقررات انجام مناقصه انجام خواهد شد. سقف هر قرارداد برای حوزه انرژی 5000 میلیارد ریال و برای سایر حوزه ها 2500 میلیارد ریال است.

ستاری همچنین تصریح کرد: در حال حاضر و در 3 سال گذشته 193 طرح از بیش از 70 دولت و دستگاه حاکمیتی به دبیرخانه کارگروه تولید نوبت اول رسیده است و برای 99 مورد از آنها مجوز خروج از تشریفات قانون و آیین نامه برگزاری مناقصات توسط معاونت علمی ابلاغ شده است. و فناوری ریاست جمهوری صادر می شود.

وی در گفتگو با معاون علمی ریاست جمهوری به صرفه جویی های پولی حاصل از کار این کارگروه اشاره و تاکید کرد: ارزش طرح های مصوب بالغ بر 84 میلیون دلار است که 53 مورد (هزینه 35 میلیون دلار) منجر شده است. تاكنون به يك قرارداد منعقد شده است و پيگيري قرارداد در مابقي موارد نيز در دبيرخانه اوليه توليد انجام شده است. بر اساس برآوردها، در صورت موفقیت برنامه های مذکور، سالانه بیش از 450 میلیون دلار به دلیل عدم واردات کالاهای داخلی برای کشور صرفه جویی می شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به نحوه درخواست مجوز از این کارگروه افزود: در صورت درخواست انعقاد قرارداد تولید برای اولین بار، ارائه نامه درخواست از بالاترین. اختیارات دستگاه اجرایی (مدیران عامل یا روسای هیأت مدیره شرکت ها و همچنین روسای مؤسسات و سازمان های طرف قرارداد شرکت دانش بنیان) باید به دبیرخانه اول تولیدی معاونت ریاست جمهوری ارسال شود. رئیس علم و فناوری.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا