بین الملل

تلاش مقامات واشنگتن برای منصرف کردن پلوسی از سفر به تایوان

به گزارش نازک نارنجی، این سفر که گفته می شود هفته آینده انجام خواهد شد، موجب نگرانی دولتمردان و مقامات امنیتی واشنگتن از جمله جو بایدن شده است. دلیل محافظه کاری مقامات واشنگتن، سخنان اخیر چین در خصوص این سفر است. وزارت امور خارجه چین اعلام کرده است که در صورت انجام این سفر اقدامات قاطعی انجام خواهد داد. وزارت دفاع چین نیز روز سه شنبه اعلام کرد که سفر پلوسی باید لغو شود و هشدار داد که ارتش چین در صورت مواجهه با نیروهای خارجی حامی استقلال تایوان قاطعانه از حاکمیت ملی دفاع خواهد کرد.

تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان گفت: چین از آمریکا می‌خواهد گام‌های ملموسی برای اجرای تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان بردارد و همچنین سفر پلوسی به تایوان را لغو کند. اگر ایالات متحده بر تصمیم خود پافشاری کند، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعاً برای جلوگیری از هرگونه مداخله خارجی و طرح های جدایی طلبانه برای استقلال تایوان، تدابیر قوی اتخاذ خواهد کرد و مصمم به حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است.»

مقامات دولت ایالات متحده نگران هستند که شی جین پینگ از داستان سفر پلوسی به تایوان برای لکه دار کردن حرفه خود استفاده کند زیرا او به دنبال ایجاد زمینه برای سومین دوره ریاست جمهوری خود است.

لازم به ذکر است علیرغم مخالفت مقامات واشنگتن با سفر پلوسی، برخی از جمهوری خواهان تندرو از پلوسی خواستند از این سفر منصرف نشود. مایک پمپئو از جمله در توییتر خود نوشت: نانسی، من با تو هستم. من از ورود به چین ممنوع شدم، اما نه تایوان آزادیخواه. آنجا میبینمت.”

لازم به ذکر است پلوسی در حالی به تایوان می رود که بایدن به دنبال صلح در روابط با چین است. او قرار است این هفته با شی جین پینگ تماس تلفنی داشته باشد. او آخرین بار در ماه مارس با رئیس جمهور چین تلفنی تماس گرفت و در آنجا تلاش کرد چین را متقاعد کند که در مورد حمله روسیه به اوکراین از مسکو حمایت نکند.

مقامات دولت بایدن نگران هستند که چین ممکن است پیش از سفر احتمالی خود بر فراز تایوان منطقه پرواز ممنوع اعلام کند که می تواند تنش ها را در منطقه تشدید کند.

اخیراً چین با مجموعه ای از اقدامات از جمله چندین پرواز جنگنده های خود در حریم هوایی تایوان، موجب نگرانی مقامات تایوان و همچنین واشنگتن شده است. دولت ایالات متحده نگران است که چنین اقداماتی می تواند مقدمه ای برای تهاجم بزرگ به تایوان باشد.

لازم به ذکر است که تصاحب سرزمینی چین از تایوان یک رویداد تاریخی است. در سال 1950، کومینتانگ پس از پایان جنگ های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به “چین آزاد” و متحد ایالات متحده تبدیل شد.

در آغاز جنگ سرد، دولت تایوان توسط بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد به عنوان تنها دولت قانونی چین به رسمیت شناخته شد. این دولت تا سال 1971 یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل و عضو دائم شورای امنیت بود، اما در سال جاری از این سازمان اخراج و مقر این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. . از آن زمان تایوان به یک کشور مستقل تبدیل شده است. اما چین تایوان را یکی از استان های خود می داند.

کارشناسان معتقدند پکن همیشه از حمله احتمالی غرب می ترسد، شرایط کنونی تایوان را می پذیرد و به دنبال الحاق رسمی این جزیره به خاک چین نیست، اما داستان روسیه در حمله به اوکراین و عدم جدیت مداخله غرب باعث شده است که چین جرات بیشتری برای حمله به تایوان داشته باشد، زیرا جنگ در اوکراین قواعد بازی غرب در برابر چین را آشکار کرده است و پکن اکنون می داند که غرب وارد جنگ با یک قدرت هسته ای نخواهد شد.

علاوه بر این، پکن می داند که همانطور که مسکو از وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه سود می برد، پکن نیز می تواند در صورت وقوع جنگ احتمالی از حجم بالای تجارت با غرب به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا