اقتصادی

تا رفع نواقص، سمند و تیبا شماره‌گذاری نمی‌شوند

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: با صلاحدید دفتر تخصصی تمدید تاییدیه، تمدید تیبا و سمند لغو می شود. مورد بحث قرار گرفت. ارائه به سازمان ملی استاندارد جهت تایید در حال انجام است.

به گزارش نازک نارنجی، مهدی انگورج، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در یک برنامه تلویزیونی درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید سازمان ملی استاندارد گفت: در حال حاضر این دو محصول از لیست تمدید شده سازمان ملی استاندارد خارج شده است. متولی منبع این گزارش ها می تواند به سه صورت باشد: یکی گزارش های دریافتی از مردم، دوم آمار و اطلاعات تعمیرگاه های فروش انسانی تعمیرگاه ها، خودرو در رابطه با تعویض قطعات و خرابی سیستم، و غیره و سوم بر اساس ارزیابی شرکت های بازرسی است. اتفاقا ایران هم همینطور است.

وی با اشاره به تعهد 15 ماده از سوی خودروسازان و مهلت قانونی برای رفع نواقص، گفت: تاکنون سی. او پی (گواهینامه ایمنی) سالانه برای انواع خودروهای سواری، تجاری، فنی، تریلر و موتورسیکلت صادر می شود، اما به منظور تقویت کنترل کیفی که خواست مردم و عزت مردم است، زمان کوتاه شده است. آن را صادر کند. تا یک ماه

انگور گفت: «یکی از چالش‌های موجود در تأیید انطباق با منشاء تولید، طراحی و ساخت محصول، کیفیت، ایمنی محیطی و عملکرد است. همچنین در طول تولید انبوه برای تناسب با خودروی اصلی آزمایش شد.

وی همچنین با اشاره به تاکید رئیس شورای عالی استاندارد مبنی بر احیای استانداردهای 9 گانه تعلیق شده توسط دولت قبل، گفت: خودروساز حتی نباید قبل از دریافت تمدید اعتبار، خود را به خصوص در پیش فروش اعلام کند. .

مشکل سمند و تیبا چیست؟

به گفته این مقام مسئول، معمولاً نقص مکرر خودروهای سمند و تیبا در انتقال نیرو به سیستم موتور، بدنه، رنگ، سیستم فرمان و چراغ ها بر عهده وی است. نظرات مشتریان علاوه بر موضوعات استاندارد جمع آوری می شود و با آنها این خودروها از لیست گواهینامه های ایمنی حذف می شوند.

مديركل دفتر صنايع فلزي سازمان ملي استاندارد نيز گفت: با تشخيص دفتر تخصصي براي تاييد گواهينامه مربوط به رفع نواقص مذكور است. موضوعی که از سوی معاونت مهندسی پلیس راهور نیز مطرح شد، شماره گذاری این خودروها مشروط به ارائه مدارک کامل و تایید سازمان استاندارد است.

سمند و تیبا به حساب نمی آیند

در ادامه برنامه سرهنگ محمدعلی زارع، معاون فنی پلیس راهور نیز گفت: با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تاییدیه استاندارد نیستند، پلیس بر اساس تکلیف قانونی، قطعا خودروهای بی کیفیت و دارای نقص را رفع خواهد کرد. و مشکلات بی شماری وجود دارد.

وی افزود: قانون برای هر دستگاه تکلیفی مشخص کرده و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است پس از اخذ تاییدیه های سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست خودرو را شماره گذاری کند. ضمناً در صورت بررسی و شناسایی عیب مربوط به خودرو یا جاده توسط کارشناسان تصادف، افراد مقصر بررسی و به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد.

پس از انجام تعهدات، تولید سمند متوقف می شود

محسن رضایی منش، معاون پژوهش و طراحی ایران خودرو نیز به تعهدات این شرکت اشاره کرد و گفت: از مشتریان به ویژه در حوزه تاکسیرانی ثبت نام می شود. بنابراین پس از اینکه این تعداد تعهد را انجام دادیم و به دست مشتریان رساندیم، تولید سمند از دستور کار خارج خواهد شد.

تولید تیبا 2 نباید متوقف شود

مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا نیز گفت: بدیهی است که خودروسازان باید استانداردهای لازم را رعایت کنند، اما متوجه نمی شوم که خودرو به دلیل ایرادات مکرر به خودرویی ناایمن تبدیل شده است. در عین حال هیچ خودروساز استراتژیکی خودروی ناایمن پیدا نکرده و به مشتری تحویل داده است.

وی ادامه می دهد: در سال 1388 برنامه مدونی از سوی خودروسازان اعلام شد و خودروساز در حال کار بر روی آن بود. اکنون در شرایطی جدید و بدون اجماع مبنی بر تشکیل شورای عالی استاندارد به عنوان کانون، سازمان استاندارد اعلام کرده است که می خواهد این استانداردها را تعلیق کند. طبق دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا، خودروی تیبا تا پایان سال از خط تولید خارج می شود، اما برای تیبا 2 این برنامه را نداریم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا