اقتصادی

پلیس می‌تواند مانع از شماره‌گذاری خودروی غیراستاندارد شود؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر عدم شماره گذاری خودروهای غیراستاندارد توسط پلیس واکنش نشان داد.

به گزارش نازک نارنجی، با گذشت دو روز از تصادف زنجیره ای حدود 60 دستگاه خودرو در محور بهبهان – رامهرمز که منجر به فوت پنه تن شد، رئیس پلیس راهور از باز شدن خودرویی در تصادف ایربگ خبر داد. این اظهارات پلیس با واکنش های بسیاری همراه بود و حتی به گفته رئیس پلیس راهور با تقدیر و تشکر عمومی از مواضع پلیس همراه بود. از سوی دیگر اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تهران به طور غیرمستقیم پلیس را یکی از عوامل بروز چنین حوادثی دانست و گفت: سازمان استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی باید با متخلفان برخورد کنند. پلیس راه نباید خودروهایی را که استانداردهای لازم را ندارند شماره گذاری کند. نباید اجازه داد سرنوشت مردم اینگونه پیش برود.»

این سخنان اما واکنش رئیس پلیس راهور را در پی داشت سردار سید کمال هادیانفر در گفت وگو با نازک نارنجی وی گفت: گاهی ممکن است مردم از قوانین و مقررات بی اطلاع باشند و این موضوع را مطرح کنند که ما به آنها توضیح می دهیم. اما اینکه مجری و قانونگذار چنین ادعایی را مطرح می کنند، انسان را نگران می کند. اگر پلیس اختیار شماره گذاری خودروها را داشته باشد، یک جستجوی ساده اینترنتی می تواند به قوانین منجر شود.

وی گفت: طبق قانون و مقررات، سه دستگاه مسئول ایمنی خودروها هستند.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: استاندارد سازمان استاندارد و وزارت صنعت و معدن نیز باید بر استانداردهای پنج گانه نظارت و تاییدیه های لازم را صادر کنند. در نهایت با مجوز صادر شده برای سه دستگاه، پلیس موظف به شماره گذاری یک خودرو می شود. اما اگر هر یک از این دستگاه ها نتواند مشکل را تایید کند، تا زمانی که دستگاه مربوطه نظری نداده باشد، خودرو را شماره گذاری نمی کنیم. این نقش قانون برای پلیس در حوزه شماره گذاری است. حالا چرا از پلیس انتظار نمی رود وسایل نقلیه غیر استاندارد را شماره گذاری کند؟ طبق قانون اگر این دو مصوبه از سوی نیروی انتظامی برای خودرویی به وزارت صمت ارسال یا ابلاغ شود، پلیس موظف به شماره گذاری آنهاست.

هادیان فر با بیان اینکه پلیس هیچ مسئولیتی در ساخت خودروها ندارد و هیچ نظارتی ندارد، گفت: در هنگام تصادف متوجه ایراداتی در خودروها می شویم و این موضوع را به دستگاه مسئول اعلام می کنیم. در واقع در حوادث شاهد غیراصولی بودن شهادت ها هستیم. متأسفانه خودروسازان گاهی یک خودرو را به عنوان نماد و نمونه به سه دستگاه مسئول اختصاص می دهند و مجوز شماره گذاری می کنند. این ابزارها نیاز به نظارت بر کیفیت خودروها و محصولات خودروسازان در خط تولید و به صورت تصادفی دارند.

او گفت: «در صورت وجود مجوز، ما قانون را مدیون شماره خودرو هستیم. حتی در مورد پلاک پراید و پژو، حتی زمانی که گزارش دادیم، در نهایت دولت تصمیم نهایی را گرفت و خط تولید این خودروها متوقف شد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا