بین الملل

چهار تهدید حیاتی رژیم صهیونیستی؛ از ترکیب جمعیتی تا حملات سایبری

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري فارس، روزنامه هاآرتص چاپ امروز (چهارشنبه) در سرزمين هاي اشغالي در گزارشي به تهديدات رژيم موقت صهيونيستي پرداخت.

این روزنامه ابتدا به آخرین آمار تعداد فلسطینیان و یهودیان از دریا به رودخانه (دریای مدیترانه تا رود اردن، مناطقی که عمدتاً تحت اشغال و کنترل رژیم صهیونیستی است) در سرزمین های اشغالی فلسطین پرداخته است. آمارهای دو سال گذشته جمعیت این منطقه را بیش از 14 میلیون نفر نشان می دهد.

این روزنامه نوشت که در دو سال گذشته، دو آژانس امنیتی صهیونیستی بر اساس جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مؤسسات آماری مختلف، دو گزارش غیررسمی درباره ترکیب جمعیتی «اسرائیلی-فلسطینی» تهیه کرده‌اند و به نتایج مشابهی منجر شده‌اند.

این دو گزارش نشان می‌دهد که سال 2020 تغییری در ترکیب جمعیتی منطقه ما بین دریای مدیترانه و رود اردن است و از آن زمان، در طول سال‌ها، جمعیت عرب‌ها نسبت به جمعیت صهیونیست‌ها اندک و حتی اندک افزایش یافته است.

به گزارش هاآرتص، این یک نقطه عطف مهم است، زیرا با گذشت زمان، این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت و پیش بینی می شود با توجه به افزایش تعداد جمعیت در نقاط مختلف مناطق تحت پوشش و بین فلسطینی ها و یهودیان، جمعیت در میان آنها همچنین باید کمی اضافه شود. اما بر اساس این دو گزارش، میزان زاد و ولد فلسطینی ها نیز کاهش یافته است.

هاآرتص در ادامه می نویسد که در نهایت جامعه جهانی بیشتر متوجه این واقعیت خواهد شد و در این شرایط رژیم صهیونیستی برای ادامه کار خود در مناطق وسیعی از کرانه باختری با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. جایی که بخشی از فلسطینی ها تحت کنترل اسرائیل و بخشی در کنترل رژیم است و همه این فلسطینی ها از حق رای دادن به نهادهای منتخب اسرائیل محروم هستند.

به گزارش هاآرتص، با این وضعیت جمعیتی، رژیم صهیونیستی برای ادامه کار خود در مناطق وسیعی از کرانه باختری با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

ظهور ایده دولت در میان فلسطینی ها

هاآرتص در ادامه گزارش داد که نظرسنجی‌های انجام شده توسط فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی 1948 نشان می‌دهد که ایده دولت واحد در میان فلسطینی‌ها به‌ویژه جوانان در حال رشد است و ایده دو دولتی کاهش یافته است. جوانان فلسطینی معتقدند که راه حل دو کشور در نهایت از بین خواهد رفت و همه چیز به نفع فلسطینی ها تمام خواهد شد و ترکیب جمعیتی فشار غیرقابل تحملی را بر رژیم صهیونیستی وارد می کند و آن را مجبور به سازش و اتحاد می کند. اعراب

این روزنامه می افزاید: دو تن از روسای سابق «اداره مدنی» ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی با بررسی جامع دشت های کرانه باختری به این نتیجه رسیدند که شهرک سازی سیستماتیک در مستعمرات در سال های اخیر و ساخت مزارع و گسترش آن. در مورد سکونتگاه های موجود، این واقعیت ایجاد می کند که “ایده جدایی بین دو گروه جمعیتی تقریبا غیرممکن را ایجاد می کند.”

به گفته آموس هریل، تحلیلگر نظامی هاآرتص، در این وضعیت که سال ها ادامه داشته است، «هیچکس به فرماندهان میدانی ارتش یاد نداده است که چگونه رفتار کنند.» در دوران نخست وزیری آریل شارون، بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت، که همگی به دنبال تداوم یک بن‌بست سیاسی در میان فلسطینی‌ها همیشه انتظار داشتند که فرماندهان نظامی بدون هیچ حرفی بدانند که وضعیت سیاسی به کجا می‌رود.»

به گزارش فارس، تهدید جمعیت برای صهیونیست ها موضوع جدیدی نیست و مدت هاست که بسیاری به این موضوع پاسخ می دهند. در همین راستا، «جونی منصور» مورخ فلسطینی که در سال 1948 می‌زیست، در کتاب «اسرائیل دیگر، نگاهی به درون» به موضوع ساختار جمعیتی به‌عنوان «بمب ساعتی» برای رژیم صهیونیستی می‌پردازد و می‌نویسد: موضوع ترکیب جمعیت یک موضوع سیاسی جدید است، نه اسرائیل.”

همانطور که گفته شد، آمار نشان می دهد که ترکیب جمعیتی فلسطین به نفع فلسطینی ها است. در جدول زیر، بر اساس اعلام اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، جمعیت فلسطین تا سال 2050 میلادی با وجود همه تلاش های سران تل آویو، 62.8 درصد از کل سرزمین فلسطین را تشکیل خواهد داد.


دفتر مرکزی آمار اسرائیل، چشم انداز جمعیت جهان سازمان ملل متحد

چهار تهدید مهم رژیم صهیونیستی موقت

هاآرتص در ادامه به چهار تهدید اصلی رژیم صهیونیستی پرداخته است. اولین مورد ترکیب جمعیتی و پیامدهای آن و تهدید دوم به نوشته این روزنامه این است که کابینه رژیم صهیونیستی همواره از همه فعالیت ها در شهرهای عربی، از سیستم جمع آوری مالیات گرفته تا فعالیت های امروزی و پیامدهای این سیاست اجتناب کرده است. خود را در درگیری های شدید در شهرهای مختلف در طول جنگ 12 روزه غزه و همچنین در عملیات انفرادی در جامعه عرب علیه یهودیان نشان داده است.

این گزارش می افزاید: شرایط حاکم بر شهرها و شهرهای عربی تنها نتیجه امتناع عمدی رژیم صهیونیستی از اعمال حاکمیت و نظم در این مناطق نیست، این وضعیت از اکتبر سال 2000 آغاز شد، زمانی که 13 فلسطینی در جنگ جان باختند. انفعال گسترده تر از این مسائل است و تقریباً همه چیز را از آموزش و بهداشت گرفته تا اشتغال را در بر می گیرد.

هاآرتص می نویسد که در سال 2015، در زمان نتانیاهو که 30 میلیارد دلار برای بهبود وضعیت شهرهای عرب نشین هزینه کرد، بودجه به اهداف خود نرسید و بیشتر آن پول به جای تزریق پروژه ها در یک فرآیند فاسد هدر رفت.

حضور غیرنظامی ممکن است در یک منطقه یا منطقه دیگر مسئله ای نباشد، اما یک تهدید امنیتی در سرزمین های اشغالی است، جایی که بنیانگذاران آن امنیت را به عنوان یک عنصر کلیدی در اسرائیل تعریف می کنند.

به گزارش هاآرتص، سومین تهدید بزرگ علیه رژیم موقت صهیونیستی به موضوع سربازگیری و تغییر مفاهیم نظامی از جمله کاهش ارزش نیروی زمینی در جنگ های آینده مربوط می شود. این روزنامه می نویسد علیرغم تزریق بودجه هنگفت برای افزایش ظرفیت ارتش رژیم صهیونیستی، اما این بودجه دو مشکل اصلی که در بالا ذکر شد را حل نخواهد کرد.

کاهش تمایل جوانان اسرائیلی به خدمت در ارتش طی 20 سال گذشته تحت رژیم صهیونیستی توجه گروه های تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. حضور غیرنظامی ممکن است در یک منطقه یا منطقه دیگر مسئله ای نباشد، اما یک تهدید امنیتی در سرزمین های اشغالی است، جایی که بنیانگذاران آن امنیت را به عنوان یک عنصر کلیدی در اسرائیل تعریف می کنند.

بر اساس این گزارش، «بحران نیروی انسانی تهدید اصلی ارتش اسرائیل است زیرا تنها نیمی از مردان جوان زیر 18 سال در ارتش ثبت نام می کنند». این بحران تنها به دلیل عدم استخدام «هاریدیان» نبود، بلکه در درجه اول به دلیل تغییرات در جامعه اسرائیل و نگرش سربازان وظیفه بود.

هاآرتص در پایان، نهاد چهارم را “تهدید سایبری” نامید و نوشت که صهیونیست ها این تهدید را نادیده گرفته و با وجود افزایش قدرت سایبری خود، همزمان با فشارهای بسیار شدیدی مواجه شدند.

انتهای پیام/ م




برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا