اقتصادی

پیگیری تفاهم‌نامه‌های نمایشگاه تستا در دبیرخانه دائمی/حضور نهادهای دولتی در میز انعقاد قرارداد

مدیر تحقیقات و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر اجرایی نمایشگاه تستا از تصویب تاسیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا خبر داد و گفت: در این نمایشگاه با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور، این دبیرخانه در حال توسعه است.

پیام فروشندگان چینی در مصاحبه با نازک نارنجی وی درباره جزئیات برگزاری نمایشگاه تستا (تقاضای ساخت و تولید ایران) گفت: در نمایشگاه تستا امسال برخی سازمان ها و ارگان ها در وزارتخانه های ذیربط حضور دارند و این ارگان ها نیاز خود را به آن نشان می دهند.

وی با بیان حضور مجموعه های فناورانه از جمله پارک نوآوری صنعت نفت و پژوهشگاه نیرو در این نمایشگاه خاطرنشان کرد: این پارک نیازهای شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت پالایش و پتروشیمی را در این نمایشگاه ارائه می کند. پژوهشکده نیرو نیز نیازهای سازمان های وابسته به وزارت نیرو را ارائه می کند.

او گفت: «برخی از شرکت‌ها مانند راه‌آهن نیازهای خود را مستقیماً در نمایشگاه منعکس می‌کنند.

مدیر تحقیقات و فناوری دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به اینکه در مجموع 41 سازمان و شرکت شرکت کننده در این نمایشگاه نیازهای خود را ارائه کردند، گفت: اکثر سازمان ها قبل از برگزاری نمایشگاه، نیازهای خود را برای ما ارسال کردند. به زودی این نیازها در سامانه تحقیقات و تامین پژوهش و فناوری (SATA) بارگذاری خواهد شد و تاکنون بیش از 1200 نیاز برآورده شده و این نیازها در اولویت قرار خواهند گرفت تا به سرعت پاسخ داده شود.

به گفته وی، حوزه هایی که موفق به انعقاد تفاهم نامه در خصوص نمایشگاه تستا شده اند در اولویت قرار خواهند گرفت و سایر نیازها در طول سال به روز، بررسی و مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

فروشندگان چینی از راه اندازی دبیرخانه دائمی تستا خبر دادند و افزودند: به روز رسانی این الزامات راه اندازی این دبیرخانه را تسریع می کند و محدود به یک بار در سال نمی شود.

دبیر اجرایی نمایشگاه تستا با بیان اینکه از تمامی مجموعه ها دعوت می کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند، خاطرنشان کرد: در طول برگزاری نمایشگاه تفاهم نامه ای بین تامین کنندگان و متقاضیان منعقد و توسط دبیرخانه تستا برای تبدیل آنها به قرارداد پیگیری می شود. .. با استفاده از تجربیات دو دوره آزمایشی را انجام دادیم و در بیست و ششمین جلسه شورای عالی عطاف مجوز تأسیس دبیرخانه دائمی این نمایشگاه را گرفتیم.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف مراحل قبلی این نمایشگاه این بود که فقط تفاهم نامه پیگیری شد و پیگیری خاصی در خصوص نیازهای ارائه شده انجام نشد، ادامه داد: ما در این زمینه پردازش و سیستم سازی نکردیم، اما با راه‌اندازی این دبیرخانه دائمی که همه دستگاه‌ها عضو آن هستند، موضوع تفاهم‌نامه را دنبال کرد و نیازها در طول سال برآورده شد.

وی یکی از وظایف دبیرخانه را تامین مالی قراردادها عنوان کرد و گفت: در مصوبه شورای عالی عطاف نهادهایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف به تامین اعتبار تفاهم نامه ای هستند که در دبیرخانه دائمی نمایشگاه تستا وجود دارد.

وی افزود: طبق آخرین آمار امسال بیش از 50 تفاهم نامه در نمایشگاه تستا منعقد شده است اما این آمار هنوز کامل نیست.

مدیر پژوهش و فناوری دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که تا امروز کدام نهاد بیشترین قرارداد را داشته است، گفت: نامه ها و نمایشگاه امسال وزارتخانه تمام شده است. دفاع بیشترین تعداد قرارداد را دارد.

وی تاکید کرد: امسال نیز وزارت نفت و پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای در این نمایشگاه بسیار فعال بودند، به گونه ای که در سال های گذشته 10 تا 15 درصد تفاهم نامه های تکمیل شده در نمایشگاه تستا به قرارداد تبدیل شد.

به گزارش نازک نارنجی، بر اساس بند «ح» تبصره 9 قانون بودجه سال 1399، شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست (3) قانون مذکور موظف به رعایت موارد ذیربط قانونی هستند. . وظایف، حداقل 40% حق الزحمه هزینه فعالیت های پژوهشی خود را به پیوست مبلغ فصلی 25% در حساب ویژه خزانه داری سراسر کشور جهت رفع مشکلات و مسائل خود از طریق توافق با دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی. و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی در قالب طرح ها (پروژه ها)، استفاده از عناوین پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، طرح های فوق دکتری (پروژه ها) و پروژه های پژوهشی (پروژه) دانشجویان تحصیلات تکمیلی غیر شاغل.

این قانون از سال 1397 با عنوان بند (ط) تبصره 9 آغاز و در سال 1398 با عنوان بند (ح) تبصره 9 ادامه یافت.

دبیرخانه شورای عالی علوم و تحقیقات در راستای استانداردسازی و تسهیل در اجرای این قانون، سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتا) را طراحی و راه‌اندازی کرد و با این اقدام کلیه فرآیندها و مراحل مربوط به ثبت اولویت های پژوهشی و اعلام فراخوان، پذیرش پیشنهادات، ثبت قرارداد بین شرکت ها و مؤسسات علمی و پژوهشی، ثبت گزارش پیشرفت و تخصیص اعتبار از طریق این سامانه انجام می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا