اقتصادی

بورس بر سر دوراهی! – نازک نارنجی

با گذشت کمتر از یک هفته از وعده های کلان سازمان بورس برای توسعه بازار سرمایه، دیروز چراغ های این بازار دوباره قرمز شد. اتفاقی که در آن یک تحلیلگر بازار سرمایه به وجود ابهامات فراوان در نحوه عملکرد این بازار اشاره می کند و معتقد است کمبود نقدینگی بازار منجر به نزول روند می شود.

به گزارش نازک نارنجی، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز امیدواری نسبت به حرکت مثبت بازار سرمایه در روز 11 آبان، وضعیت بازار را در طول زمان بیان کرد. بهبود خواهد یافت. البته این اتفاق هم افتاد و در حدود سه روز شاهد رشد چشمگیر شاخص کل بورس بودیم. اما عمر این ترند بسیار کوتاه است و چراغ بازار دیروز دوباره قرمز شد.

در همین رابطه حسن کاظم زاده – تحلیلگر بازار سرمایه – در گفت وگو با نازک نارنجی، با تاکید بر اینکه شرایط بازار سرمایه بسیار سریع است، گفت: دلیل اصلی این امر ابهام متغیرهای کلان موثر بر بازار سرمایه است. این متغیرها شامل وضعیت بودجه سال آینده، وضعیت شرکت‌های موجود در این بودجه، وضعیت تامین مالی دولت و انتشار اوراق، حذف یارانه‌ها و همچنین بازار جهانی است.

وی ادامه داد: در واقع این ابهامات شرایطی را ایجاد کرده است که نمی توان انتظار مثبت یا منفی بودن متغیرها را داشت. بنابراین، وضعیت اجزاء نه مثبت است و نه منفی و از حالت آنها کاسته می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابهامات با کمبود نقدینگی در بازار سرمایه همخوانی دارد، تصریح کرد: به تبع آن زمانی که بازار کاهش می یابد، بازخورد بسیار قوی سهامداران را شاهد هستیم.

کاظم زاده در پاسخ به این سوال که ابهامات مذکور چه زمانی برطرف می شود؟ وی پاسخ داد: نقش برخی ابهامات از جمله وضعیت قیمت گذاری خودرو، حذف 4200 تومان و … در اسرع وقت مشخص می شود. با این حال، نقش برخی ابهامات تا زمان ارائه و تصویب لایحه بودجه مشخص نیست. پس از آن، بیایید نگاهی دقیق‌تر به این موضوع داشته باشیم که تغییرات بودجه چه تاثیری بر شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا