اقتصادی

نقدشوندگی بورس فدای دامنه نوسان؟!

طی دو ماه گذشته ، بیشتر نوسانات بازار سرمایه تقارن خود را از دست داده و به منفی دو و مثبت شش درصد تغییر کرده و انتظار می رود از چهارشنبه منفی دو به منفی 3 تغییر یابد. این تصمیم در مورد شرایط خاص بازار سرمایه اتخاذ می شود و حتی اگر سایه آن بر نقدینگی بازار سنگینی کند ، اما بسیاری از کارشناسان آن را مهمی برای کاهش عاطفی بازار سهام می دانند.

به گزارش نازک نارنجی ، چراغ قرمز متوالی در بازار سرمایه در پایان سال گذشته مسئولان را وادار به تغییر قوانین این بازار کرد و بر این اساس مشخص شد که تغییرات مختلف از 16 فوریه 2016 از مثبت و منفی پنج درصد به مثبت شش و منفی دو درصد تغییر می کند. اصولاً از تقارن خارج شده و به عدم تقارن می رسد.

بزرگی نوسان چقدر است؟

دامنه تغییرات کوتاهترین حد از حداکثر قیمتی است که ممکن است در طی یک یا چند جلسه رسمی معاملاتی بورس اوراق بهادار نوسان کند و برای جلوگیری از تلاطم بازار محدودیت آسیب به اوراق بهادار وجود دارد.

تغییر در میزان تغییر از متقارن به نامتقارن در بازار سرمایه کشور رویدادی بی سابقه است که به منظور متعادل سازی بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.

حتی اگر این تغییر به هر روشی مانع از هیجان منفی بازار شود ، اما به نوبه خود نقدینگی بازار سرمایه که مهمترین قسمت این بازار است زیر سوال می رود؛ چون به عنوان مثال یک قطعه 1500 تومان است اما برخی معتقدند که این قطعه 1300 تومان است. بنابراین برای یافتن خریدار باید قیمت قطعه کاهش یابد.

اما محدود کردن دامنه منفی باعث می شود قطعه با نرخ 1400 تومان به طور مداوم ادامه یابد. در این شرایط ، فروشنده نمی تواند سهام را با قیمت کوتاه بفروشد (حتی اگر فکر کند ارزش سهام پایین تر است) و نه خریدار می تواند 1400 سهم را خریداری کند. این روند نوسانات بازار را کاهش می دهد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بازار سرمایه تحت تأثیر شرایط مبهم اقتصادی و سیاسی در کشور مانند قیمت دلار ، وضعیت مذاکرات ایالات متحده ، انتخابات ریاست جمهوری و غیره قرار دارد و بنابراین نمی توان گفت تغییر دادن. یک تصمیم نامتقارن 100٪ اشتباه است.

دو سکه نامتقارن در دامنه

در همین راستا ، روزبه شریعتی ، تحلیلگر بازار سرمایه ، در مورد انواع نوسانات نامتقارن به نازک نارنجی گفت: “توالی نوسانات نابرابر و اندازه منفی هر دو یا سه درصد باعث می شود سهام به صورت نادرست قیمت گذاری شود و سهام هایی را برای مخاطبان ریسک که می خواهند با وجود خرید عدم اطمینان. “هیچ یک از قیمت های جذاب وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: بسیاری از موانع با قیمت یک ماه پیش فروخته شده است. من نمی خواهم از این تصمیم حمایت یا مخالفت کنم. اما این قضاوت به درستی مبتنی بر منطقی است که بیان شده است ، زیرا اتفاقات زیادی در بازار رخ می دهد که از روند عادی و عادی خود خارج شده و اخلاقی محسوب می شود.

به گفته تحلیلگر بازار سرمایه ، “اگر عمده تغییر منفی در 5 درصد باقی بماند ، بازار نقد خواهد شد اما می تواند باعث سقوط غیر منطقی بسیاری از قسمت های سقوط شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا