علمی و پزشکی

رونمایی از رادیو داروهای تشخیصی جدید

سازمان انرژی اتمی در رونمایی از دستاوردهای جدید خود ، چندین داروی رادیو دارویی و محصولات مرتبط را اعلام کرد.

به گزارش نازک نارنجی ، مشخصات ذیل و اشکال این داروهای رادیودارویی ساخته شده است:

* رادیو دارویی تشخیصی Ga-68 FAPI

برای تشخیص سرطان مری ، پستان ، کلانژیوکارسینومای سینوسی و سرطان ریه از رادیو فارماوتیک استفاده می شود. همچنین برای تشخیص سرطان های کبد ، روده بزرگ ، سر و گردن ، تخمدان ها ، لوزالمعده و پروستات استفاده می شود.
در کل ، بیش از 40 تومور با این توموگرافی انتشار پوزیترون رادیودارویی (PET) قابل شناسایی و شناسایی است.

* رادیوتراپی درمانی Lu-177 FAPI

ارزیابی بالینی این رادیو دارو اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد و دانشگاه شهید بهشتی تهران انجام می شود.

* رادیو دارویی تشخیصی Ga-68 Pars-Cixafor
لو -177 FAPI

Lu-177 FAPI با هدف قرار دادن پروتئین فعال کننده آلفا بروموبلاست (FAP) در بیش از 90٪ سرطان های پستان ، ریه ، روده بزرگ و لوزالمعده بیان می شود.
این از داروهای رادیو دارویی برای درمان انواع سرطان ها از جمله سرطان های پستان ، روده بزرگ ، ریه و پانکراس استفاده می شود و برای استفاده با عوامل هدف گیرنده گیرنده سوماتواستاتین تایید شده است.
ارزیابی بالینی این رادیو دارو اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ، بیمارستان خاتامالانبیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

Ga-68 Pars-Cixafor
نشان داده شده است که CXCR4 گیرنده بیش از 30 نوع مختلف سرطان از جمله لنفوم ، پستان ، لوزالمعده ، تخمدان و سرطان ریه (SCLC) است. گیرنده کموکاین CXCR4 فاکتور مهمی در رشد تومور و متاستاز است. سرطان ریه (SCLC) نوعی سرطان است که تقریباً 51٪ از کل سرطان های ریه را تشکیل می دهد و به طور عمده توسط افراد سیگاری تحت تأثیر قرار می گیرد. SCLC از نظر بالینی با سایر موارد تومورهای ریه متفاوت است. این بسیار تهاجمی است و به سرعت بدن را متاستاز می کند. رادیو داروی جدید Ga-68 Pars-Fusin یک رادیو داروی تشخیصی جدید است که گیرنده های CXCR4 را بصورت هوشمند تشخیص داده و تومورهایی را که این نوع گیرنده ها با استفاده از روش توموگرافی انتشار پوزیترون بیان می شوند ، تشخیص می دهد. یک رویکرد بسیار انتخابی و تقریباً هیچ گزینه ای برای آن وجود ندارد.
ارزیابی بالینی این رادیو دارو اکنون با همکاری تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود.

* طراحی و ساخت فانتوم حجمی ژرمانیم

در تصویربرداری اسکن PET ، تصاویر نقاط مختلف بدن با استفاده از تابش ساطع شده از پوزیترون که مواد رادیواکتیو را ساطع می کند ، مانند 18F یا 68Ga گرفته می شود.
دستگاه PET پیشرفته ترین سیستم تصویربرداری با قابلیت های نابرابر در تشخیص سرطان ، مغز و اعصاب ، بیماری های قلبی است. به همین دلیل به ابزارهای مختلف کالیبراسیون نیاز دارد. یکی از دستگاه های آن سیلندر Phantom of Germanium-68 است که دستگاه را روزانه آزمایش می کند.
هدف از این آزمایشات شناسایی هرگونه عملکرد نادرست است ، مانند ماژول های آشکارساز معیوب ، نرمال سازی 2D و 3D ، تصاویر آزمایش سیستم و غیره.
سیلندر فانتوم 68 ژرمانیم توسط متخصصان سازمان انرژی اتمی ایران برای اهداف عالی تهیه و ساخته شد و پس از گذراندن مصوبات کنترل و ضمانت ، جهت کالیبراسیون با دستگاه ها در PET به مراکز پزشکی هسته ای ارسال شد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا