اقتصادی

ابعاد اهمیت افتتاح خط راه آهن” خواف – هرات” در افزایش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در مورد اهمیت افتتاح راه آهن خواف-هرات در حضور روسای جمهور ایران و افغانستان گفت: “افتتاح این خط آهن اولین قدم برای احیای جاده ابریشم و این مسیر می تواند به چین منتهی شود. ” این امر به سفر کالاها بین چین و اروپا از طریق ایران متصل شده و زمینه را برای رشد بیشتر منطقه فراهم می کند.

سعید خطیب زاده | وی در گفتگو با نازک نارنجی ، در پاسخ به سوالی درباره اهمیت افتتاح خط راه آهن خواف-هرات در توسعه همکاری های ایران و افغانستان گفت: رئیس جمهور روحانی و رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی از طریق کنفرانس ویدیویی افتتاح شد. اراه آهن جمهوری اسلامی ایران به افغانستان زمینه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان را فراهم کرد و با افزایش تجارت ما منجر به رشد اقتصادی در منطقه و از این رو دسترسی افغانستان به اروپا شد. و بنادر جمهوری اسلامی ایران. خلیج فارس تسهیل و نقش مهمی در توسعه بندر چابهار داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت که افتتاح پروژه راه آهن خواف-هرات نشان دهنده عزم ایران و افغانستان برای تغییر روند اقتصاد منطقه است. گفت: امروزه مبادلات خیابانی زیادی بین ایران و افغانستان انجام می شود که طبق برخی آمارها سالانه حدود 180،000 کامیون بین ایران و افغانستان و بالعکس رفت و آمد می کنند. بیشترین تغییر جاده ها در دهانه راه آهن خواف-هرات از طریق شبکه ریلی آن امکان پذیر است. بر این اساس ، افغانستان به ویژه مواد معدنی آن از طریق ایران به اروپا یا از طریق خلیج فارس صادر می شود و به نوبه خود به ایران صادر می شود.

خطیب زاده تأکید کرد که مسیر خواف به هرات منطقه ای با ثروتمندترین مناطق سنگ آهن در جهان محسوب می شود ووی افزود: این پروژه می تواند همکاری ایران و افغانستان را در زمینه صادرات آهن یا دستیابی آن به صنایع داخلی ایران افزایش دهد.: به همین ترتیب ، این خط آهن منجر به گسترش مناطق اطراف هرات تا خواف در ایران خواهد شد و زمینه رشد اقتصادی در این منطقه را فراهم می کند.

این تأکید می کند:برای جمهوری اسلامی ایران ، توسعه مناطق شرقی کشور یک هدف مهم است و باید به پتانسیل رشد در مناطق شرقی کشور توجه شود. افغانستان همچنین برای تقویت صادرات و رشد اقتصادی در غرب کشور مهم است و انگیزه های افزایش بین دو منطقه را تقویت می کند. .

خطیب زاده گفت که به طور کلی ، این راه آهن همکاری ایران و افغانستان را در زمینه های توسعه تجارت و همکاری اقتصادی بیشتر تقویت می کند ، در پاسخ به این سوال که تأثیر منطقه ای این پروژه چیست و چه تاثیری دارد آیا این مراحل برای افزایش همکاری های منطقه ای است؟ وی افزود: همانطور که آقای ظریف در توئیتی اعلام کرد ، اهمیت راه آهن خواف-هرات محدود به ایران و افغانستان نیست و برای منطقه نیز مهم است. این خط آهن به عنوان دروازه ای برای افزایش تجارت و تبادل مردم ، قوی. ” و توسعه منطقه ای نیز کمک خواهد کرد.

او اضافه کرد:در این راستا ، پروژه خواف-هرات تأثیر بسزایی در تکمیل و توسعه شبکه ریلی ECO و سفر از آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا داشته است. اافتتاح راه آهن آن اولین قدم برای احیای جاده ابریشم است و از طریق این مسیر می توان آن را به چین متصل کرد تا بتوان از طریق ایران امور بین چین و اروپا را انتقال داد و راه آهن این می تواند اقتصاد منطقه را تقویت کند. این پروژه می تواند مقدمه ای برای اتصال کشورهای آسیای میانه از طریق راهرو شرقی ایران به آبهای آزاد باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش همکاری ها در منطقه خود و سایر پروژه های راه آهن است ، اما متأسفانه در سال های اخیر برخی از قدرت های فرامنطقه ای از جمله ایالات متحده به دنبال جلوگیری از همکاری های منطقه ای هستند. برای گسترش پروژه های ریلی و باز کردن مسیرهای منطقه ای.

خطیب زاده درباره اهمیت اجرای پروژه های مشترک برای ایران و اینکه آیا اجرای این پروژه های مشترک با همسایگان دیگر نیز در دستور کار کشور است؟ وی گفت: پروژه های ریلی عامل مهمی در تأمین ایمنی و همچنین ایجاد اشتغال مثر است. به همین دلیل است که سازمان همکاری اقتصادی آسیای میانه (CAREC) ، انجمن همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (SAARC) و سازمان همکاری اقتصادی (ECO) در حال بررسی و حمایت از ساخت راه آهن در افغانستان هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین اعلام کرد:بسیاری از پروژه های همسایه مورد مطالعه و ارائه پیشنهادات توسط سازمان همکاری منطقه ای (ECO) قرار گرفتند و برخی از آنها نیز تا مرحله تأمین مالی پیش رفتند که در زمان اجرا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا