اقتصادی

آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه

به گزارش شفاف، رستم قاسمی وزیر شهرسازی در همایش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که امروز دوشنبه 24 مردادماه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، درباره تاثیر این نشست بر اجرای اقدامات موثر گفت. برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کردند.

حمل و نقل، اولویت ایران در روابط با کشورهای در حال توسعه

قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق روابط با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چند جانبه اعلام کرد و افزود: حمل و نقل یکی از اولویت های ما در این زمینه است.

وی ادامه داد: کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی بسیاری از جمله کریدور شمال – جنوب، کریدور آلماتی – بندرعباس، کریدور آلماتی – استانبول، کریدور چین – قزاقستان – ترکمنستان – ایران، کریدور توافق عشق آباد، کریدور اسلام آباد – تهران – استانبول و در حال ساخت است. مانند کریدور خلیج فارس – دریای سیاه، کریدور ازبکستان – ترکمنستان – چابهار و کریدور تاجیکستان – ازبکستان – ترکمنستان – ایران – ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده می کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مسیرهای دریایی ایران در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر در حال حاضر نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا به کشورهای محصور در خشکی منطقه دارند.

رویکرد ایران به حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و پرهیز از رقابت است

قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقوله حمل و نقل منطقه ای و بین المللی رویکردی تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد در راستای رویکرد و روح برنامه اقدام وین در خصوص است. کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی

وزیر راه و شهرسازی به همکاری خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت در منطقه اشاره کرد و گفت: ایران با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن همکاری موثری دارد. حوزه حمل و نقل و این سازمان موفق به اجرای ابتکارات موثری در رابطه با کشورهای محصور در خشکی منطقه شده است.

قاسمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یک چهارم از 32 کشور در حال توسعه محصور در خشکی جهان یعنی 8 کشور افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تعامل ترانزیت دوجانبه و چندجانبه نزدیک با آنها دارند. ایران. .

وی ادامه داد: این بدان معناست که ایران و سایر کشورهای ترانزیتی منطقه بخشی از تعهد جامعه جهانی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها در کاهش هزینه تجارت و دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی قرار داده اند. بر اساس برنامه اقدام وین و همچنین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیتی نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و فناوری مواجه هستند و باید مورد توجه و کمک جامعه جهانی قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیتی ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آب های آزاد با تکیه بر توانمندی ها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات کشورهای در حال توسعه، ایران نیز از آن رنج می برد. در نتیجه بحران کرونا نیز به دلیل تحریم های یکجانبه یکجانبه تحت شدیدترین محدودیت ها قرار گرفته است و متاسفانه جامعه جهانی نتوانسته این فشارها را بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیتی کاهش دهد.

قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای حمل و نقل بهتر پرداخت و ضرورت بسیج منابع مالی داخلی و بین المللی را برای کاهش آسیب پذیری کشورهای غیر سرزمینی برای کشورهای محصور در خشکی برشمرد. و ترانزیت کشورها.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همایش های تامین مالی سازمان ملل از جمله کنفرانس مونتری و آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساخت ها توجه ویژه داشتند، اما نبود سازوکار بین المللی در تامین مالی حمل و نقل شرایط سخت را احساس می کند. بهبود اقتصادی کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی اهمیت دوچندان دارند.

قاسمی به صرف منابع مالی قابل توجه ایران برای پروژه‌های دارای اثرات منطقه‌ای با وجود محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و شرایط کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و حمل‌ونقل لازم، تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور. دریای خزر، احداث برخی جاده ها و خطوط ریلی گمشده و بهبود امکانات لجستیکی و گمرکی در مرز زمینی از اقدامات جدید با محدودیت منابع محلی است.

وی ادامه داد: همچنین همکاری های مالی با برخی از کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار با هدف تسهیل در حمل و نقل محموله به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و بالعکس و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی با سایر روش های حمل و نقل ادامه دارد. با حمایت جمهوری اسلامی ایران

قاسمی بیان کرد: اگر سازمان ملل و جامعه جهانی به دنبال کاهش مشکلات و آسیب پذیری های کشورهای محصور در خشکی هستند باید به نیازها و خواسته های کشورهای در حال توسعه کشورهای ترانزیتی نیز توجه ویژه داشته باشند.

تمایل ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران آمادگی دارد تا نیازهای ترانزیتی 8 کشور محصور در خشکی منطقه را به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیتی با سایر کشورهای ترانزیتی منطقه تامین کند و در عوض انتظار دارد جامعه جهانی نقش خود را ایفا کند. .

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: برای احداث برخی زیرساخت های ترانزیتی موجود و کشورهای محصور در خشکی منطقه می توان منابع مالی بین المللی را در نظر گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: پروژه های مهمی مانند اتصال راه آهن چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور پاکستان، بازسازی راه آهن کویته در پاکستان به زاهدان در ایران، احداث مسیر راه آهن گمشده در قرقیزستان برای اتصال ریلی بندرعباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان و همچنین تامین ناوگان ریلی در کشورهای ترانزیتی منطقه باید منابع مالی بین المللی را دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری همایشی با حضور کشورهای ترانزیتی و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقه ای برای تبیین راهکارهای عملی همکاری های پایدار با کشورهای ترانزیتی، محصور در خشکی و جامعه جهانی خبر داد و گفت: . : این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد برای کمک به روند سومین نشست این سازمان در سال 2024 برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا