بین الملل

چرا آمریکا از پیمان «آسمان باز» خارج شد؟

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ، وی به توافقات چند جانبه از جمله توافق نامه برجام با ایران ، توافق نامه آب و هوای پاریس ، پیمان مهاجرت سازمان ملل ، یونسکو و … پشت کرده است. مورد تایید گروه بین المللی آنا. . وی از همه توافق نامه ها اذعان کرد که ایالات متحده می تواند توافق نامه کامل تری با طرف های دیگر امضا کند و اعتراف کرد که در اینجا کاستی های قابل توجهی وجود دارد.

نماینده روسیه: خروج ترامپ از شورای امنیت سازمان ملل متحد در روند صلح کره تردید دارد

یکی از توافق های چند جانبه ای که ترامپ انجام نداد ، پیمان آسمان باز بود. این پیمان توافق نامه ای بین 34 کشور است که در سال 2002 امضا شد تا هواپیماهای نظرسنجی بتوانند از طریق سرزمین های کشورهای عضو این پیمان پرواز کنند. گفته می شود که این توافق نامه یکی از بین المللی ترین تلاش ها برای شفاف سازی هر چه بیشتر عملیات های نظامی است.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که پیمان آسمان باز بذر بی اعتمادی در ایالات متحده برای ایجاد درک متقابل و اعتماد کشورهای امضا شده در تمام فعالیت ها و فعالیت های نظامی است که ممکن است آنها را نگران کند ، ایجاد می کند ، زیرا زیرا این توافق نامه با هدف افزایش اعتماد بین کشورهای عضو ناتو و بلوک شرق برنامه ریزی شده پس از جنگ سرد انجام شد.

لئونید اسلوتسکی ، رئیس کمیته امور بین الملل دوما ، در پیامی توئیتری در واکنش به اقدام دولت ترامپ نوشت: “خروج ایالات متحده از پیمان آسمان های آزاد اقدامی حساب شده است.”


بیشتر بخوانید:

روسیه دسترسی ایالات متحده به اطلاعات آسمان باز را نمی پذیرد


وی افزود: روسیه مطابق با منافع ملی عمل می کند. متحدان ناتو آمریكا باید اطمینان كامل را به مسكو ارائه دهند تا اطلاعاتی را كه در پروازهای روسیه به موجب پیمان آسمان باز واشنگتن دریافت می كنند ، فراهم نكنند.

ایالات متحده این توافق را که در ماه ژوئن گذشته در مورد آن قضاوت می شود ، کنار گذاشته است. اقدام ترامپ در آستانه تغییر قدرت ایالات متحده ، جو بایدن ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات را بر آن داشت تا به دولت فعلی ایالات متحده نسبت به شکستن توافق هشدار دهد.

وزارت خارجه روسیه پس از خروج آمریکا از پیمان آسمان باز بیانیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه مسکو به دنبال تضمین کامل پیروی از تعهدات خود باقیمانده کشورهای پیمان است.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا