اقتصادی

افت شدید صادرات به ترکیه/ واردات پابرجاست

به گفته مقامات گمرک ، صادرات ترکیه در چهار ماه نخست امسال 90 درصد کاهش یافته است ، بیشتر به دلیل شیوع ویروس Corona و بسته شدن مرزها ، اما واردات از ترکیه کاهش یافته است. حداقل 1 درصد

به گزارش نازک نارنجی ، از سال گذشته و با تکثیر ویروس Corona ، که منجر به بسته شدن بیشتر مرزهای تجاری شده است ، امکان ادامه روند عادی تجارت کاهش یافته و جنبه های بسیاری از صادرات و واردات تحت تأثیر قرار گرفته است. مشاوره انجام شد و مطابق با پروتکل های بهداشتی ، مرزهای تجارت به تدریج افتتاح و فعالیت همچنان ادامه یافت ، البته در موارد محدود.

یکی از مهمترین مرزهای تجاری در این زمان ترکیه بود که تجارت طولانی مدت آن دشوار بود ، تا اینکه در اواسط ژوئن مرز بازرگان با محدودیت هایی باز شد.

در همین حال ، اخیراً برخی از مقامات اتاق بازرگانی اعلام کردند که تجارت با ترکیه به شدت کاهش یافته است و کامیون ها گاه تا یک هفته در مرز تعلیق می شوند.

در نتیجه ، تحقیق درباره جزئیات تجارت ترکیه از گمرک ایران با توضیحی از نازک نارنجی توسط سید روح الله لطیفی ، سخنگوی گمرک ایران همراه شد.

به گفته سخنگوی گمرک ، در چهار ماه نخست امسال صادرات ایران به ترکیه به 842.557 تن رسیده است که این کاهش 82 درصد و 90 درصد نسبت به همان وزن کاهش یافته است. در طول سال گذشته به همین ترتیب ، در بخش واردات ، ایران 1.870 میلیون تن از ترکیه وارد می کند ، که از نظر ارزش 33 درصد کاهش می یابد و از نظر وزن نیز 66/0 درصد است.

از جمله دلایلی که لطیفی مبنی بر کاهش تجارت ترکیه ذکر کرد ، بسته شدن طولانی مدت مرزها بود ، جایی که قابلیت ورود کامیون ها ، از ایران و ترکیه محدود می شد. به همین دلیل کامیون های ایرانی مجاز به ورود به ترکیه و قطع کامل مرزهای هوایی و جاده ای نیستند.

به گفته سخنگوی گمرک ، در این دوره و در برخی موارد کامیون های ایرانی از گمرک پلدشت وارد نخچوان شدند و از طریق صدرک وارد ترکیه شدند ، اما به دلیل مشکلات زیادی که در این کشور وجود داشت این قسمت کند می شود

از طرف دیگر ، کامیون ها در مقطعی از زمان توسط گمرک پذیرفته شده بودند ، همچنین مسافران مسافر یا کسانی که در ترکیه زندگی می کردند از کانال عبور می کردند.

وی اظهار داشت: هرچند اکنون انتقال ریلی فعال است اما نسبت به گذشته 50 درصد کاهش یافته است و حتی در مدت چند روز صادرات در این مسیر انجام نشده است.

به گفته لطیفی ، مرز بازرگان چند ساعت بعد افتتاح شد و کامیون ها مجاز به مسافرت بودند اما با محدودیت هایی روبرو شدند و حدود 150 کامیون از کشور ایران به ترکیه وارد کشور شدند و یا امروز جابجایی شدند. ، در حالی که برخی موارد ، از جمله اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی منجر به تاخیر کامیون ها در مرز ترکیه شد و انتظار می رود دستگاه دیپلماتیک منجر به مشورت بیشتر و افزایش سطح ارتباطات شود. ، و همچنین تیم دیگری که در پروتکل های بهداشت مرزی ترکیه شرکت کرده است.

در مورد اینکه چرا واردات کمتر از صادرات کاهش یافته است ، سخنگوی گمرک ایران گفت: به هر حال به دلیل زیرساخت های خوبی که به ایران وارد مرز شد ، ظرفیت بالایی وجود دارد و روزانه حدود 300 کامیون دریافت می کند که امکان پذیر است ، اما ترکیه بیشتر از این کالا را حمل نکرده است ، از طرف دیگر ایران در این زمان هرگز واردات هیچ کالایی را از هیچ کشوری متوقف نکرده است ، حتی اگر شرایط انتقال و مقصد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا