بین الملل

صادرات تسلیحاتی عصای دست اردوغان برای کمک به اقتصاد ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، با افزایش تقاضا و در بحبوحه درگیری‌ها، صنایع دفاعی ترکیه در سال ۲۰۲۲ با رشد مواجه شد.

وبگاه «بریکینگ دیفنس» روز یکشنیه نوشت، پهپاد «بیرقدار»  پرمخاطب‌ترین محصول صادراتی ترکیه است و به تازگی یک مقام اوکراینی اعلام کرد که شرکت ترکیه‌ای در حال ساخت کارخانه‌ای در اوکراین برای تولید این نوع پهپادها است.

به گفته «کاگلار کورچ» تحلیلگر امور دفاعی و استاد دانشگاه «عبدالله گل»، علاقه خریداران خارجی به تسلیحات ساخت ترکیه  از نقطه نظر زمانی برای آنکارا مهم است.

 

بر اساس گزارشی که ماه گذشته توسط انجمن تولیدکنندگان صنایع دفاع و هوافضا منتشر شد، بخش صنعت دفاعی و هوافضای ترکیه در سال ۲۰۲۲ به ۱۲.۲ میلیارد دلار درآمد رسید که ۲۰.۰۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، صادرات برای صنعت دفاعی ترکیه حیاتی است، زیرا منبع درآمدی است که اقتصاد داخلی را تقویت کرده و به ترکیه کمک می‌کند تا خود را به عنوان یک بازیگر جهانی در بخش دفاعی تثبیت کند.

«علی باکر» کارشناس ارشد اندیشکده «شورای آتلانتیک» گفت، افزایش گردش مالی و درآمدها شاخص‌های مهمی هستند که نشان می‌دهد صنعت دفاعی ترکیه در مسیر مناسبی قرار دارد.

وی افزود: «ترکیه در چند زمینه در بازار صادرات مانند خودروهای زرهی و هواپیماهای بدون سرنشین جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.»

باکر مدعی شد: «پهپادهای ترکیه مانند بیرقدار با موفقیت در  سوریه، لیبی، قره باغ،  اتیوپی و اوکراین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و این باعث ارتقای سطح فناوری هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه شده است.»

تولیدکنندگان دفاعی ترکیه علاوه بر مشتریان معمول در خاورمیانه، آمریکا و اروپا، بازارهای جدید را در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و اروپا هدف قرار داده‌اند.

این وبگاه نوشت، در کمال تعجب سامانه‌های زمینی و نه پهپادها، در صادرات دفاعی ترکیه پیشتاز بودند. یکی از دلایل این مسئله این است که فروش این تسلیحات زمینی زمین آسان‌تر است وبه سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی و آموزش کم نیاز دارد و استفاده  از آن‌ها آسان است.

«اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه در خصوص پیشرفتصنایع دفاعی این کشور گفت:«ترکیه با ادامه تقویت زیرساخت‌های صنعتی با قابلیت بالاو حمایت از فعالیت‌های طراحی و توسعه، به ساخت تسلیحات دفاعی ادامه می‌دهد.»

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا در اقدامی تبلیغاتی نام هواپیمای جنگنده بومی ترکیه را اعلام کرد. اردوغان نام این جنگنده را «کاآن» گذاشت.اردوغان در بازدید صنایع هوافضای ترکیه در «آنکارا» گفت: «ترکیه اکنون در همه زمینه‌ها  در خشکی، دریا ، زیردریایی، در هوا و فضا فعال است.»

 این در حالی است که رسانه‌ها بیشتر فاش ساختند که موتور جنگنده ادعایی نسل پنجم ترکیه ساخت شرکت «رولز رویس» انگلیس است.  این جت با هدف جایگزینی ناوگان قدیمی اف-۱۶ ارتش ترکیه ساخته شد.

پایان پیام/.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا