آقامیری: باید برای آموزش سرفصل جدید باز کنیم/ آز آموزش‌های آزمایشگاهی غافل شده ایم

در شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها:

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: برای آموزش باید سرفصل جدید باز کنیم از آزمایشگاه‌های آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاه‌های تحقیقاتی توجه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شصت و دومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، هم اکنون (چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲) با شعار حکمت، دانایی، آموزش نیاز محور و اشتغال آفرین در مرکز همایش‌های بین الملل دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در این مراسم گفت: دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی در جهان کمتر هستند و بیشتر در مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می‌کنند و بر این اساس تربیت نیروی انسانی را مهم‌ترین وظیفه خود می‌دانند.

وی افزود: پژوهش، فناوری و نواوری با هدف اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی در مراحل بعد برای دانشگاه‌ها مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: شاید تا ۳ دهه قبل دانشگاه‌ها این نقش را خیلی خوب ایفا کردند ولی بعد از آن پژوهش و کارافرینی مطرح شد که مسیر دانشگاه‌ها را تغییر داد و به تدریج از اصل مسئولیت خود غافل شدیم؛ مسئولیت اصلی دانشگاه‌ها تربیت نیروی انسانی است.

آقامیری تاکید کرد: نباید از آموزش غافل‌شد که نکته مهمی است. اگر عضو هیئت علمی که استاد تمام است در کارشناسی درس داد باید به او از جهت کار دانشگاهی ضریب بدهیم، نباید معکوس عمل کنیم و فقط به کارشناسی ارشد و دکتری اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اولویت‌های معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: محور‌های معاونت آموزشی یعنی آموزش هدفمند شاگردمحوری و استادمحوری ضروری است و با این هدف انجام می‌شود که دانشجو از نظر اخلاقی، علمی و فرهنگی شخصیت اثرگذاری در جامعه باشد ولی اکنون به ین موضوع توجه نمی‌شود. همچنین به این موضوع توحه نمی‌شود که استاد خوبی است یا چند دانشجو را به خوبی هدایت کرده است، بلکه بیشتر این مهم است که چه تعداد مقاله داده است؛ بنابراین باید تغییر رویه داد و آموزش باید به جایگاه مهم خود برگردد. تا ۲ دهه قبل آموزش مهم بود ولی امروز بیشتر اصرار داریم چندانشجوی دکتری بگیریم و از دانشجویان کارشناسی غافل شدیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: برای آموزش باید سرفصل جدید باز کنیم از آزمایشگاه‌های آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاه‌های تحقیقاتی توجه می‌کنیم. دانشگاه‌ها باید بحث آموزش را جدی بگیرند و قوی با ان برخورد کنند. زیرا احساس می‌شود در این مسئله دچار رخوت شده ایم.

دکمه بازگشت به بالا