عمومیمطالب کسب و کار

منهول پلی اتیلن مطابق با چه استانداردی تولید می‌شود؟

منهول پلی اتیلنی چیست؟

منهول پلی اتیلن (Polyethylene Manhole) سازه‌ای عمودی است که برای دفن شدن بصورت عمودی در زیر زمین طراحی شده است. منهول‌های پلی اتیلنی مجموعه پارس اتیلن کیش مطابق با استانداردهای جهانی بازطراحی و سپس وارد مرحله تولید می‌شوند.

مهم‌ترین کاربرد منهول‌های پلی اتیلنی به شرح زیر است:

  • ایستگاه بازرسی حوضچه‌های شیرآلات
  • پوششی برای کابل‌های برق و مخابرات
  • راه اتصال خطوط انتقال آب و فاضلاب

نحوه تولید منهول پلی اتیلن

بر اساس استاندارد های داخلی ۱۴۱۴۸ ملی ایران و استاندارد ICM1759 آمریکا و استاندارد ATVA127 که در مورد تولید و اجرای تولید منهول می‌باشد، تدوین شده اند.

در واقع می توان گفت که روش و مراحل تولید منهول پلی اتیلن پس از دریافت نقشه منهول از دید کارفرما و همچنین تحت نظارت اساسی مهندسان عمران در این حیطه انجام می شود.

معمولا منهول به روش روتاری مولدینگ یا چرخشی تولید می‌شود. در یک قالب که به شکل بدنه منهول طراحی شده و پودر مواد داخل قالب ریخته شده و با فرایند چرخشی در داخل کوره مواد مذاب شده و با نیروی گریز از مرکز مواد به قالب چسبیده و منهول تولید می‌شود.

نصب منهول پلی اتیلن (Installation)

کف سازی (Foundation):

منهول پلی اتیلن باید بر روی یک کف محکم و آماده سازی شده جهت نصب قرار گیرند. بعد از گود برداری باید قطعات بزرگ و قلوه سنگ‌ها از کف ترانشه برداشته شود. سپس کف سازی با استفاده ازخاک کلاس I (مطابق استاندارد ASTM2321) که بخوبی تراز و کاملاً کوبیده شده است (تراکم حداقل ۹۵% و با ضخامت حدود ۳۰ سانتی متر) انجام پذیرد. بر اساس استاندارد نصب منهول پل اتیلن بجای این خاک می‌توانیم از یک کف بتنی (درجا و یا پیش ساخته) (Concrete Slab) و با ضخامت حدود ۱۵ سانتی متر استفاده نماییم. در محل‌هایی که کف محل گودبرداری شده (کف ترانشه) دارای خاک سست و یا سطح تراز آبهای زیر زمینی بالاتر از کف منهول باشد و یا با خاک اشیاع مواجه باشیم می‌بایست حتماً از دال بتنی کف که می‌تواند بصورت پیش ساخته تهیه شود و در محل کف ترانشه استقرار یابد. در محل هایی که با خاک بسیار سست و یا محل های دفن زباله مواجه باشیم توصیه اینست که مقداری از خاک کف برداشته و با خاک مناسب ابتدا جایگزین شود و سپس مراحل فوق انجام پذیرد. این موارد حتماً بایستی با نظر مهندسین و مشاوران انجام پذیرد. از آنجائیکه انتقال نیروهای ناشی از بارهای مرده و زنده و نیز بارهای فشارنده (down drag) به سمت پایین و بر روی کف منهول اعمال می‌گردند، جهت جلوگیری از نشت خاک کف منهول می‌بایست تجهیزات لازم برای اینکار در نظر گرفته شده و کف محل استقرار منهول بخوبی آماده سازی شود.

استفاده از لوله پی وی سی فواید زیادی مانند قیمت کم، نصب آسان، عملکرد مکانیکی اشاره کرد. برای آشنایی با لوله pvc تولید وینوپلاستیک کلیک کنید.

مصالح پر کننده (Backfill):

بر اساس استاندارد ASTM1759 اطراف منهول تا شعاع یک متر بایستی خاکی با خواص خاک کوبیده شده کلاس I و با تراکم حدود ۹۰% را داشته باشیم. لذا در محل‌هایی که امکان انجام اینکار وجود داشته باشد بایستی پس از کف‌سازی و استقرار منهول و تراز کردن آن خاک پرکننده را بصورت یکنواخت شروع به متراکم سازی نماییم. بایستی دقت نماییم که این خاک از دیوار منهول شروع و تا دیواره ترانشه ادامه داشته باشد و حتماً بصورت یکنواخت و لایه لایه باشد تا باعث انحراف منهول از خط تراز نگردد و اینکار تا بالا و نزدیک کف محل نصب ادامه می‌یابد. درمحل‌هایی که امکان باز کردن ترانشه ( گود‌برداری محل نصب منهول ) به این میزان وجود نداشته باشد ولی خاک دست نخورده و خواص تقریبی خاک کلاس I با تراکم مورد نظر را داشته باشد می‌توان اطراف منهول را کمتر باز نمود (حدود ۳۰-۲۰ سانتیمتر) و چنانچه امکان تراکم دهی خاک وجود نداشته باشد بایستی از مواد جایگزین که پس از سفت شدن به تراکم مورد نیاز برسد، استفاده نمود. بر طبق محاسباتی (طراحی و محاسبات منهول) که با کمک نرم افزار ANSYS و به روش Finite Element توسط شرکت آوند پلیمر انجام شده و در جلسات مکرر با کارشناسان شرکت آب و فاضلاب بررسی شده است، نتایج قابل توجهی جهت جایگزین کردن مصالح پرکننده بجای خاک مذکور که براحتی به تراکم مورد نظر رسیده و توانایی تحمل بارهای متفاوت را داشته باشد بدست آمده است که یکی از مواد که توسط انجمن سیمان آمریکا (ACF) معرفی شده است و بسیار نزدیک به بتن کم مایه (مگر) C10 می‌باشد. مواد CLSM می‌باشد. بتن کم مقاومت (CLSM) ماده‌ای سیمانی و خود جذب است که به عنوان Backfill بجای خاک کوبیده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس استاندارد CLSM ACI-116R به موادی از این نوع اطلاق می‌شود که مقاومت فشاری MPA8.3 یا کمتر داشته باشند. اغلب این نوع بتن های کم مقاومت دارای مقاومت فشاری MPA2.1 یا کمتر هستند. کاربرد اصلی این متریال بعنوان Backfill در غیاب خاک کوبیده شده در مکانهای محدود می‌باشد. از آنجا که نیازی به کوبش خاک پیرامونی وجود ندارد، عرض یا اندازه Trench قابل کاهش می‌باشد. ترکیب این بتن کم مقاومت شامل آب، سیمان و موارد پر کننده ریز و درشت یا هر دو می‌باشد. اگر چه مواد مورد استفاده در ترکیب این ماده شامل استاندارد CLSM می‌شود، استفاده از ترکیبات استاندارد جهت ساخت این متریال الزامی نمی‌باشد. انتخاب مواد ترکیبی بر اساس در دسترس بودن هزینه و خواص مورد نیاز شامل قدرت، روانی و دانسیته انجام می‌پذیرد. لوله‌ پلی‌ اتیلن که به اختصار PE گفته می‌شود، نوعی لوله است که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید می‌شود. قبل از تولید محصول نهایی لوله پلی‌اتیلن، زمانی که مونومرهای اتیلن تحت عمل پلیمریزاسیون قرار می‌گیرند پلی‌اتیلن تولید می‌گردد. پلی‌اتیلن در گروه گرمانرم‌ها طبقه‌بندی می‌شود که خاصیت ترموپلاستیک دارد

دکمه بازگشت به بالا