فرهنگ و هنر

جشنواره امام رضا (ع) به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود/ اجرای ۵۰۰ رویداد فرهنگی در چله رضوی

مدیرعامل بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برنامه‌های این جشنواره را تشریح کرد و از اجرای ۵۰۰ رویداد فرهنگی در چله رضوی خبر داد.

به گزارش نازک نارنجی، سعیدی زاده ـ مدیرعامل بیست و یکمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ـ سه‌شنبه (۴اردیبهشت) در تشریح برنامه‌های جشنواره رضوی با عنوان «چله رضوی» با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا (ع) یک جشنواره مردمی در عرصه‌های مختلف است، اظهار کرد: رویکرد ما در سال‌های پیش‌رو رویکرد محتوایی است تا سیره زندگی رضوی را مردم بیشتر از همیشه بشناسند. ما در عرصه‌های مختلف محتوایی برای هنرمندان بخش‌های زیادی در نظر داشته‌ایم.  

او با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن «منظومه رضوان» در روز ولادت امام رضا (ع)، اظهار کرد: ۳۱ اردیبهشت‌ماه همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) از این اپلیکیشن رونمایی می‌شود تا از این طریق مردم و هنرمندان بتوانند راحت‌تر با ایده‌های هنرمندان آشنا شوند و از آنها بهره ببرند. ارائه آثار هنری را بر مبنای اصالت تعریف کرده‌ایم تا ایده‌های خوبی را در عرصه فرهنگ رضوی از سوی هنرمندان را داشته باشیم. نکته دوم استفاده از هنرمندان شاخص در تراز این جشنواره است. در این دوره از جشنواره رویکرد ما به سمت حرفه‌ای و تخصصی شدن بود، به همین دلیل حضور اصحاب هنر و رسانه در شوراهای سیاست‌گذاری و در مدیریت جشنواره را داشتیم.

او ادامه داد: رویکرد دیگر ما حمایت از هنرمندان در تولید محتوا است. امسال منابع خوبی برای ارتقا محصولات تعریف کرده‌ایم و بالغ بر پنج میلیارد در این جشنواره سرمایه‌گذاری شده است و این حمایت بنیاد از هنرمندان برای توسعه فرهنگ رضوی است تا محصولات خوبی به جشنواره ارائه شود. همچنین رویکرد آموزشی را نیز در این دوره از جشنواره داشته‌ایم و اعتقاد داریم مداخله فرایندی با برگزاری دوره‌ای آموزشی و ارتباط با جامعه اساتید است که در این دوره چهار دوره کارگاه آموزشی برگزار شده است. در حوزه گرافیک ۲۵۰ گرافیک، ۳۵۰ نفر در حوزه عکاسی در این دوره‌ها آموزش دیده‌اند.

سعیدی زاده گفت: ما در این دوره از جشنواره از ظرفیت مردمی و حلقه‌های مردمی بهره برده‌ایم. همچنین مجموعه خوشنویسان را پررنگ‌تر از همیشه داشته‌ایم تا این هنر نیز در خدمت جریان رضوی باشد. همچنین نمایش رضوی، شعر رضوی را مد نظر داشته‌ایم.

او درباره اینکه دستاوردهای این جشنواره در کجا برای مخاطبان ارائه و به اشتراک گذاشته می‌شود؟ گفت: امسال از پایان جشنوراه از سایت «پنجره» در روز میلاد امام رضا (ع) رونمایی می‌شود که در این سایت تمام آثار برجسته برای هنرمندان و مردم قرار خواهد گرفت. بیش از ۱۵ نهاد تخصصی با این مجموعه همکاری کرده‌اند تا از ظرفیت بیشتری بهره ببریم و هدف ما این است تا از ظرفیت جشنواره برای تولیدات در دسترس مردم بهره ببریم و این محتویات به رسیدن به سبک زندگی رضوی در جامعه کمک کند.

سعیدی زاده افزود: بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی‌ و هنری در سطح کشور برگزار می‌شود، ۴۵ گروه با ۴۵۰ اجرا تئاتر را در اردیبهشت ماه سال جاری داریم. قطعا یکی از حرفه‌ای‌ترین جشنواره‌های دینی کشور در حوزه فرهنگ و هنر جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) است بر همین اساس این جریان باید حرفه‌ای و مردمی باشد. در دوره بعد قرار است به بعد بین‌المللی امام رضا (ع) بیشتر از گذشته مد نظر خواهد بود. جشنوراه فیلم رضوان را امسال به صورت تخصصی خواهیم داشت.

فرهاد قائمیان ـ دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی و فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ـ نیز با بیان اینکه رویکرد اساسی مدیریت این است که جشنوراه‌های رضوی مردمی‌تر از همیشه باشد، گفت: سعی کردیم شوراهای سیاست‌گذاری در تمام دفاتر شکل بگیرد، در بخش جشنواره روستایی و عشایری دو بخش سرود و تئاتر را داریم که در این بخش مردم روستای «کردر» تمام زندگی خود را در اختیار این جشنواره قرار می‌دهند. همچنین چاوشی‌خوانی و نقاره خوانی رضوی در ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

او ادامه داد: در جشنوراه نمایشی، بخش تئاتر را داریم از جمله تئاتر صحنه‌ای، کودک و ونوجوان، تئاتر خیابانی. در تئاتر صحنه‌ای ۱۷ اثر را در ۱۰ استان داریم، در تئاتر خیابانی ۱۸ اثر را در ۱۵ استان کشور داریم،در تئاتر کودک و نوجوان ۱۰ اثر در هشت استان به روی صحنه می‌رود. در عرصه خوشنویسی ۳۲۰ اثر خوشنویسی ارسال و ۱۵۰ اثر انتخاب شده است.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی و فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ادامه داد: در جشنوراه عکس، چهار کارگاه آموزشی برگزار شد که از جمله این کارگاه‌ها در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و حرم شاه چراغ(ع) و آستان قدس رضوی برگزار شد. در جشنواره سرود با مشارکت وزارت آموزش و پرورش داوری در سه بخش میدانی رقابتی و همگانی برگزار شد. تولید هشت قطعه سرود با محتوا و مضامین رضوی را انجام داده‌ایم. همچنین آوای ارادت رضوی را در هشت استان داریم.

ادامه دارد …

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا