بین الملل

«یاک-130» پیشرفته‌ترین جت آموزشی نیروی هوایی ایران است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، وبگاه‌های تحلیلی در امور هوانوردی روز دوشنبه نوشتند، جت سریع «یاک-۱۳۰» در نوسازی نیروی هوایی ایران تاثیر گذار خواهد بود و این کشور را به بهره برداری از جنگنده‌های پیشرفته نزدیک می‌کند.

وبگاه آمریکایی «درایو» روز دوشنبه نوشت، گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه در آخرین نمونه از افزایش روابط نظامی با ایران  جت های آموزشی یاک-۱۳۰  را به ایران تحویل داده است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که یک فروند یاک-۱۳۰در حال تاکسی (حرکت در باند) در فرودگاه اصفهان است. اگرچه هواپیمای آموزشی یاک-۱۳۰ یک گام کاملا قطعی به سوخو-۳۵ نیست اما قطعا ایران را به بهره برداری از جنگنده‌های پیشرفته روسی نزدیک می‌کند.

این هواپیما پیشرفته‌ترین جت سریع در خدمت ایران است که در نوسازی نیروی هوایی ایران  تاثیر گذار خواهد بود. ایران همچنین ممکن است ارزش یاک-۱۳۰ را در نقش حملات سبک ببیند.

 

این وبگاه نوشت، به نظر می‌رسد که ایران برای دریافت سوخو-۳۵ آماده می شود. حتی یک ماکت در مقیاس کامل از یک جنگنده سوخو-۳۵ در پایگاه هوایی جدید بسیار مستحکم ایران که دارای پارکینگ‌ها و مناطق پشتیبانی زیرزمینی گسترده هواپیماها به نام «عقاب ۴۴» است، مشاهده شده است.

وجود پایگاه عقاب-۴۴ نشان می‌دهد که جنگنده‌های ایرانی تا پایان حمله هوایی دشمن در اعماق زمین مستقر هستند و سپس علیه اهداف از پیش تعیین‌ شده مانند پایگاه‌های نظامی دشمن  در سراسر منطقه، با استفاده از مجموعه موشک‌های کروز دوربرد خود برای تکمیل حملات موشکی بالستیک و پهپادهای همزمان، تلافی می‌کنند.

 

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب-۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد. پایگاه هوایی راهکنشی عقاب-۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و … این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند.

وبگاه معتبر «جینز دیفنس» نیز نوشت، تصاویر منتشر شده در اینترنت فاش کرد که ایران تعداد نامعلومی از هواپیماهای آموزشی جت پیشرفته یاکولف یاک-۱۳۰  از روسیه دریافت کرده است. دستکم یک فروند هواپیما در خطوط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با شماره سریال ۷-۹۷۰۱ در حال پرواز در پایگاه هشتم تاکتیکی اصفهان فیلمبرداری شده است.

این وبگاه نوشت، یاک -۱۳۰ از نظر ظاهری شبیه به لئوناردو M-۳۴۶ ساخت ایتالیاست. این جت  یک هواپیمای جت آموزشی پیشرفته دو سرنشینه و دو موتوره با قابلیت حمنلات سبک در ارتفاع پایین است.

چندی قبل وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو» نوشت، در حالی که ایالات متحده پس از سقوط سلطنت پهلوی، ارسال جنگنده «اف-۴ فانتوم» را به ایران متوقف کرد، اما نیروی هوایی این کشور توانسته این هواپیماهای جنگنده را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.

بنابر اعلام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ناوگان فعلی جنگنده اف-۴ ایران باید یک هشدار به دشمنان باشد. ایران انباری از هواپیماهای جنگی مانند اف-۴ دارد که می‌تواند برای حمله به دشمنان از آنها استفاده کند. البته این جنگنده‌ها در قیاس با جت‌های جدید‌تر برابر دفاع هوایی آسیب پذیرتر خواهند بود

پایان پیام/م




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا