بین الملل

ضرورت راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین ایران و عربستان

وزیران امور خارجه ایران و عربستان در دیدار و رایزنی با یکدیگر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کردند.

به گزارش نازک نارنجی، در ادامه دیدارهای دیپلماتیک وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، حسین امیرعبداللهیان با  فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه کشور عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه ای مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین در این دیدار در مسیر عزم جدی دو کشور برای ورود به مرحله جدید، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و استقرار سفرای دو کشور در تهران و ریاض اظهار خرسندی کردند.

 امیرعبداللهیان افزود: بر مبنای ایده مطرح شده در دیدار ولیعهد عربستان، آمادگی تنظیم و امضای سند جامع همکاری های دو کشور را داریم. همچنین لازم است در مسیر عزم دو کشور برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف دوجانبه بویژه اقتصادی و تجاری، کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فعال کنیم.

ضرورت راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین ایران و عربستان
رایزنی وزیران امور خارجه ایران و عربستان در نیویورک

امیرعبداللهیان بر ضرورت فعال سازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی میان دو کشور بمنظور تسهیل روند مسافرت و تجارت میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ایده پیشنهادی جمهور اسلامی ایران برای تشکیل مجمع گفت‌وگو و همکاری بین هشت کشور شمال و جنوب خلیج فارس را مورد تاکید قرار داد.

 فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار سرعت روند پیشرفت امور در روابط دو کشور از زمان انتشار اعلامیه از سرگیری روابط را رضایت بخش دانست و گفت: علاوه بر آن افقهای جدید نیز باز کرده ایم.
وی ضمن اعلام تمایل کشورش برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و اجرای ایده‌های مطرح شده، دیدار سران را زمینه ساز افزایش سرعت روند همکاری ها ارزیابی کرد.

دو طرف در این دیدار اتفاق نظر خود را در خصوص تسریع در تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، تشکیل کمیته هماهنگی، راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، تسهیلات کنسولی برای شهروندان و تقویت همکاریهای ورزشی دو کشور اظهار داشتند.

ضرورت راه‌اندازی خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی بین ایران و عربستان
رایزنی وزیران امور خارجه ایران و عربستان در نیویورک 

وزیران امور خارجه ایران و عربستان همچنین از هماهنگی فدراسیون دو کشور  برای انجام مسابقات ورزشی دو کشور در میادین خانگی ابراز خرسندی کردند و آن را دارای آثار مثبت بر افکار عمومی دو کشور دانستند.

انتهای پیام

بخش مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با روشی زنده و غوطه‌ور در جزئیات. با تمرکز بر رویدادهای جهانی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع، به شما نقشه‌ای دقیق از رویدادهای روز ارائه می‌دهم. با استفاده از شیوه‌های نوین گزارشگری، اطلاعات جذابی را برای شما فراهم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا