عمومی

مذاکرات رفع تحریم‌ها مبتنی بر مصالح ملی دنبال می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت، ایران مذاکرات رفع تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی و به منظور احقاق حقوق ایران دنبال می‌کند.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور‌خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره فایل صوتی لو رفته از رابرت مالی و اعتراف این مقام آمریکایی به اینکه دولت آمریکا بازگشت به برجام را برای تشدید تحریم‌های ایران می‌خواسته تصریح کرد، خطوط قرمز ایران منافع ملی است و ما آماده پیگیری گفتگو‌ها و جمع بندی آن هستیم.

مذاکرات رفع تحریم‌ها مبتنی بر مصالح ملی دنبال می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: نگاه ما به دولت آمریکا واضح است، ما هیچگاه مبتنی بر اعتماد با آمریکا گفتگو نمی‌کنیم و برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ادامه مذاکرات لغو تحریم‌ها هم مبتنی بر اعتماد ایران به آمریکا نیست، قرار بود که برجام امضا شود و نتیجه پایبندی آمریکا به برجام می‌توانست مبنای اعتماد نسبی باشد، ولی آمریکا همین اعتماد نسبی را هم برای ایران ایجاد نکرد.
کنعانی افزود: ما برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام تلاش می‌کنیم، ایران مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح در برجام گفتگو می‌کند و مسیر دیپلماسی را دنبال می‌کند. هر زمان طرف مقابل آماده باشد و ما از پایبندی طرف مقابل اطمینان حاصل کنیم، برجام قابل تداوم است و ما به عنوان تنها طرفی که مسؤولانه رفتار کرد، آمادگی داریم تا برای تامین منافع ملی کشور مذاکرات را ادامه دهیم.

 

 

کنعانی: عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی به نفع منطقه نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه است.
ناصر کنعانی درباره اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درباره عادی سازی روابط عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی گفت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوری خواهان و دموکرات‌ها بوده است. اینکه دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند.
وی افزود، دولت آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند. در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

کنعانی: وزرای خارجه ایران و سوریه درباره مبارزه با تروریسم و تکمیل روند سیاسی در سوریه گفتگو می‌کنند
سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره سفر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی سوریه به تهران گفت: در چارچوب این سفر موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد.
ناصر کنعانی گفت، روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. موضوعات تجاری، کنسولی و اقتصادی هم در گفتگو‌های دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
وی افزود، تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حاکمیت و تمامیت ارضی موضوع مهمی است و ایران در ادامه روند حمایتی خود از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفتگو قرار خواهد داد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه موضوع مهمی است و در گفتگو‌ها در این خصوص مشورت خواهد شد. همچنین موضوع نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور و نحوه تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی برای مردم سوریه از جمله مباحث مورد گفتگو قرار می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد، نتیجه این گفتگو‌ها شتاب بخشیدن به همکاری‌های دو کشور در موضوعات مختلف دوجانبه از جمله حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشد.

 

کنعانی: افغانستان در قبال حق آبه هیرمند ، مسئولانه عمل کند
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتظار داریم که مقامات افعانستان در قبال حق آبه هیرمند مسئولانه عمل کنند.
آقای ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره درباره موضوع حقابه هیرمند و پیگیری‌های وزارت امور خارجه گفت: همچنان احقاق حقوق کشورمان را از حق آبه هیرمند پیگیری می‌کنیم و این موضوع ، جزو اولویت‌های اصلی وزارت نیرو ، دستگاه سیاست خارجی و دیگر نهادهای ذی ربط است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این موضوع ، محوری از گفت‌وگوهای مستمر با مقامات سرپرستی افعانستان است و توافقات اولیه ای هم در این باره وجود دارد.
وی بار دیگر تاکید کرد: مقامات این کشور باید طبق اذعان چندباره مبنی بر محق بودن ایران از حق آبه هیرمند ، به وظیفه شان عمل کنند.

کنعانی: برای گفتگو با کویت درباره میدان نفتی آرش ، آماده ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :‌ برای گفتگو با طرف کویتی درباره میدان نفتی و گازی آرش ، اعلام آمادگی کردیم.
آقای ناصر کنعانی درنشست خبری تاکید کرد: ما خواهان استفاده مشترک از این میدانیم اما اگر تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد طبیعی است که ایران حقوق و منافعش را برای اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع در برنامه قرار دهد و تضییع حقوق ملت ایران را به هیچ عنوان برنخواهد تابید.
وی افزود: دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملی دفاع و حفاظت کند.

کنعانی: وزیر امور خارجه به زودی به پاکستان می رود
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر قریب الوقوع رئیس دستگاه سیاست خارجی به پاکستان خبر داد.
آقای ناصر کنعانی در نشست خبری گفت: این سفر به دعوت همتای پاکستانی وزیر امور خارجه در حال برنامه ریزی است و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها در بازه زمانی کوتاه انجام شود.
وی افزود: موضوعات مختلفی برای گفتگو با طرف پاکستانی در دستور کار این سفر قرار دارد و افزون بر مسائل سیاسی و امنیتی مشترک و مبارزه با تروریسم به عنوان تهدید مشترک، موضوعات اقتصادی و تجاری مهمی نیز در دستور کار داریم.
سخنگوی وزیر امور خارجه گفت: قرار است منوط به تکمیل برنامه ریزی سفر، هیأت عالی رتبه اقتصادی هم آقای امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کند.

کنعانی:‌ دانمارک و سوئد بیش از این اعتبارشان را تخریب نکنند
سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به دولتمردان دانمارک و سوئد تاکید کرد: بیش از این اجازه ندهید اعتبارتان نزد ملت‌های مسلمان تخریب شود و تمهیدی بیاندیشید که مانع تکرار اهانت به مقدسات اسلامی شوید.
آقای کنعانی درباره درخواست دبیر کل حزب الله لبنان برای قطع رابطه با کشورهایی که به قرآن هتک حرمت کردند اظهار داشت : درخواست سیدحسن نصرالله ، درخواست مسئولانه ای از جهان اسلام بود که به مهمترین ارزش و رکن رکین اعتقادی امت اسلامی واکنش نشان دهند.
وی ، اهانت به مقدسات دینی و معنوی ملت‌ها را کاملا مردود دانست و افزود: واکنش کشورهای اسلامی ، نشان دهنده حساسیت زاید الوصف این موضوع نزد ملت‌های مسلمان است .
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اضافه کرد: عملکرد جدی کشورهای اسلامی و خروش ملت‌های مسلمان به واکنش دولت های دانمارک و سوئد منجر شد به نحوی که از رسانه‌ها شنیدیم دولتمردان این کشورها گفتند اهانت به مقدسات اسلامی را محکوم می‌کنند و در پی ساز و کارهای قانونی برای جلوگیری از این اقدامات اند.
آقای کنعانی ابراز امیدواری کرد که دولتمردان این دو کشور اروپایی ، پیام ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی را شنیده باشند.

دکمه بازگشت به بالا