علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

تاثیر نمک سولفات بر پوست و مو

سولفات منیزیم که با نام نمک اپسوم نیز شناخته می‌شود، قرن هاست به عنوان یک فرآورده درمانی برای مشکلات مختلف مرتبط با سلامتی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب معدنی یک ماده‌ی طبیعی ست که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده و به دلیل فواید فراوانی که برای پوست و مو دارد برای مراقبت‌های پوستی و مراقبت از مو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله اثرات نمک اپسوم بر پوست و مو را بررسی می‌کنیم و روش‌های استفاده از این ماده‌ی معدنی طبیعی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید از این ماده بیشترین بهره را ببرید. برای خواندن سایر مقاله های تیم ما در زمینه پوست و مو میتوانید به سایت ونتی پیو مراجعه کنید. ونتی پیو مانند همیشه برای سلامت و زیبایی مو‌های شما از به روز‌ترین و علمی‌ترین اطلاعات روز دنیا در این مقاله استفاده کرده است.

نمک سولفات و سلامت مو

در این بخش تأثیرات نمک سولفات یا اپسوم را بر سلامت مو‌ها بررسی می‌کنیم و می‌گوییم که این ماده چطور می‌تواند مو‌های شما تقویت کند و به درخشندگی و زیبایی آن اضافه کند.

·         تقویت رشد مو

منیزیم یک ماده‌ی معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در فرآیند‌های بیولوژیکی بدن از جمله تقسیم سلولی و سنتز پروتئین ایفا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود منیزیم می‌تواند منجر به ریزش مو و قطع رشد مو‌ها شود. نمک سولفات از منیزیم تشکیل شده و استفاده از آن به صورت خوراکی، روی پوست سر یا استفاده از محصولاتی که حاوی سولفات منیزیم هستند به تغذیه‌ی فولیکول‌های مو کمک می‌کند و موجب رشد موی سالم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

·         پاکسازی و لایه‌برداری پوست سر

نمک سولفات یک ماده‌ی عالی برای پاکسازی و لایه‌برداری پوست سر است. می‌توانید از اپسوم به عنوان یک اسکراب خانگی استفاده کنید و کف سرتان را با آن ماساژ بدهید. لایه‌برداری منظم پوست سر سلول‌های مرده‌ی پوست، چربی اضافی و آلودگی‌ها را از بین می‌برد و محیطی سالم‌تر برای رشد مو ایجاد می‌کند. یکی از دلایل مهم ریزش مو‌ها بسته شدن منافذ کف سر با چربی‌ها یا آلودگی هاست. با لایه‌برداری مناسب می‌توانید این منافذ را باز کنید و گردش خون را در ناحیه‌ی کف سرتان افزایش بدهید که همین کار موجب کاهش قابل توجه ریزش مو‌هایتان خواهد شد.

·         تسکین سوزش و کاهش شوره

نمک سولفات یا اپسوم دارای خاصیت ضدالتهابی قوی است. در صورت استفاده از این محصول برای لایه‌برداری کف سر علاوه بر افزایش گردش خون، پاکسازی و کاهش ریزش مو از خواص ضد التهابی آن نیز بهره‌مند می‌شوید. نمک اپسوم با کاهش التهاب به تسکین سوزش پوست سر کمک می‌کند و در عین حال منجر به پاکسازی و کاهش شوره سر نیز می‌شود.

·         درخشندگی مو‌ها

نمک سولفات تمامی ناخالصی‌ها را از بین می‌برد و موجب تقویت رشد مو می‌شود. این خواص موجب تقویت سلامت کلی مو می‌شوند و مو‌های سالم درخشندگی زیبایی دارند که با نمک اپسوم به آن خواهید رسید. زیرا نمک اپسوم بافت مو‌ها را ترمیم می‌کند و آن‌ها را صاف‌تر و شاداب‌تر نشان می‌دهد.

سولفات منیزیم و سلامت پوست

در این بخش تأثیرات نمک سولفات یا اپسوم را بر سلامت پوست بررسی می‌کنیم تا ببینیم این ماده چطور می‌تواند پوست شما را شاداب و باطراوت کند.

·         لایه‌برداری و بازسازی پوست

همانطور که گفتیم از نمک سولفات برای لایه‌برداری پوست سر استفاده می‌شود. با توجه به خواص فوق‌العاده‌ی اپسوم، از این نمک برای لایه‌برداری پوست صورت و بدن نیز استفاده می‌شود. استفاده از این نمک موجب از بین رفتن سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود و چهره‌ی شما را شاداب‌تر و جوان‌تر می‌کند. استفاده‌ی منظم از این ماده به عنوان لایه بردار موجب بهبود بافت پوست می‌شود، خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می‌دهد و به بازسازی پوست کمک می‌کند.

·         تسکین‌دهنده بیماری‌های التهابی پوست

اپسوم خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند پوستی که تحریک و ملتهب شده را تسکین دهد. استفاده از اپسوم برای تسکین علائم ناشی از اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است. اثرات تسکین‌دهنده‌ی اپسوم به کاهش قرمزی، خارش و ورم پوست کمک می‌کند و می‌تواند رنج‌های ناشی از این بیماری‌ها را کاهش دهد. اما فراموش نکنید که در صورت ابتلا به این بیماری‌ها باید هر محصولی را با مشورت پزشک استفاده کنید.

·         سم زدایی پوست

یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی نمک سولفات گوگرد است. گوگرد به دلیل خواص سم زدایی خود بسیار شناخته شده است. این ماده سموم و ناخالصی‌ها را از پوست بیرون می‌کشد و موجب طراوت و شادابی پوست می‌شود. سم زدایی از پوست برای همه مناسب است اما برای افرادی که در محیط‌های شهری و در معرض آلاینده‌ها زندگی می‌کنند بسیار مفید است.

استفاده نمک سولفات در روتین‌های مراقبت از مو و پوست

·         حمام نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای بهره‌مندی از فواید نمک سولفات است. چه راه بهتری برای رفع خستگی و رسیدگی به خودتان جز یک حمام گرم و دل‌انگیز با ترکیب اپسوم سراغ دارید؟ افزودن نمک اپسوم به آب گرم حمام موجب جذب اپسوم از طریق پوست می‌شود. این حمام علاوه بر آرامش بخشی فوق‌العاده، موجب کاهش درد عضلانی می‌شود و در این روند سلامت پوست را نیز افزایش می‌دهد.

·         ماسک‌های خانگی مو و صورت

یکی از روش‌های مقرون به صرفه‌ی استفاده از اپسوم برای سلامت پوست و مو استفاده از نمک سولفات برای ساخت ماسک خانگی است.

برای استفاده از اپسوم به عنوان ماسک مو:

نمک اپسوم را با روغن حامل مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا یا روغن آرگان اصل ونتی پیو مخلوط کنید و روی مو‌هایتان و کف سرتان بمالید. برای پاکسازی عمیق و ضدعفونی کردن کف سر می‌توانید نمک اپسوم را با روغن درخت چای ترکیب کنید. پوست سر را ماساژ بدهید، اجازه بدهید 20 دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

برای استفاده از اپسوم به عنوان ماسک صورت:

نمک اپسوم را با عسل یا ماست مخلوط کنید و به پوست صورت‌تان بمالید. پس از گذشت 20 دقیقه مخلوط را به آرامی روی صورت‌تان ماساژ بدهید و سپس آبکشی کنید.

·         محصولات تجاری مراقبت از مو و پوست

نمک اپسوم روز به روز محبوب‌تر می‌شود به همین دلیل این روز‌ها بسیاری از محصولات تجاری مراقبت از پوست و مو حاوی نمک سولفات هستند. از اپسوم در شامپو، نرم‌کننده، شوینده و اسکراب صورت استفاده می‌شود. در صورت تمایل به استفاده از این محصولات لیست مواد تشکیل‌دهنده را چک کنید، از مارک‌های معتبر خرید و از فرمولاسیون باکیفیت آن مطمئن شوید.

یک نکته مهم…!

ناگفته نماند نوعی از سولفات ها نیز وجود دارند (متفاوت از آنچه درباره اش صحبت کردیم) که برای مو مضر هستند. این سولفات ها حاصل واکنش اسید سولفوریک و مواد شیمیایی میباشند. از این نوع نمک در مواد شوینده برای تولید کف بیشتر استفاده میشود اما صدماتی نیز به مو وارد میکنند. از جمله خشکی مو و پوست سر. برای اطلاعات بیشتر در این باره پیشنهاد میکنم مطلب بهترین شامپو بدون سولفات را بخوانید.

چکیده‌ای از آنچه درباره‌ی نمک سولفات آموختیم

تحقیقات و تجربیات نشان می‌دهد که نمک سولفات یا اپسوم اثرات بسیار خوبی بر سلامت پوست و مو می‌گذارد. توانایی این ماده در تقویت رشد مو، لایه‌برداری پوست سر، تسکین شرایط التهابی پوست و سم زدایی پوست، اپسوم را به یک عنصر محبوب در روتین‌های مختلف زیبایی و مراقبت پوست و مو تبدیل کرده است.

هنگام استفاده از این محصول باید این نکته را در نظر داشته باشید که نتایج بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود و در صورت داشتن مشکل پوستی یا مویی قبل از استفاده از هرگونه محصول با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا دچار عوارض ناخواسته نشوید. به طور معمول استفاده از نمک سولفات در روتین مراقبت پوستی و مویی موجب اثرات بسیار عالی بر سلامت پوست و مو می‌شود و در نهایت مو‌هایی سالم و قوی و پوستی شاداب به شما هدیه می‌دهد.

در صورت تمایل به مطالعه‌ی منابع انگلیسی این مقاله می‌توانید به سایت‌های Healthline و Stylecraze سر بزنید.

دکمه بازگشت به بالا