عمومی

انواع درب و پنجره دوجداره؟

پنجره دوجداره چه تفاوتی با پنجره های معمولی دارد؟ انواع پنجره های دوجداره چیست و برای ساخت پروفیل از چه موادی استفاده می شود؟ کدام نوع پنجره دوجداره برای ساختمان شما مناسب تر است؟

رشد جمعیت و به دنبال آن توسعه زندگی شهری، گسترش مسکن های کوچک، افزایش مصرف انرژی و کاهش ذخایر سوخت در کره زمین از مهم ترین دلایلی است که صنعت ساختمان را مجبور به بررسی اقدامات کنترل صدا کرده است. آلودگی و جلوگیری از اتلاف انرژی حرارتی در ساختمان ها که نمونه آن پنجره های دو جداره است. همانطور که از نام آن پیداست، یک پنجره دو جداره دارای دو لایه شیشه در داخل قاب است. فضای بین این دو لایه را هوا یا گازهای دیگری مانند آرگون اشغال می کند. انواع مختلف پنجره دو طرفه با توجه به نوع پروفیل تولید می شود که در این مقاله قصد داریم ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام را به تفصیل بیان کنیم.

انواع پنجره دوجداره

پروفیل چوبی قدیمی ترین و اولین متریال به کار رفته در ساخت پنجره است که در معماری ایرانی جایگاه ویژه و کاربرد فراوانی دارد. حتی زمانی که مواد دیگری مانند آهن اختراع شد، همچنان از چوب برای ساخت پنجره در مساجد استفاده می شد. دلیل این امر رنگ و بافت پروفیل چوبی است که جلوه ای گرم و منحصر به فرد در طراحی داخلی می دهد. این ویژگی، یعنی ظاهر خاص، پروفیل چوبی را در طراحی داخلی مدرن کاربردی کرده است، به خصوص که با پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت درب های چوبی و پنجره های دوجداره وجود دارد.

البته پروفیل چوبی مزایای دیگری نیز دارد از جمله:

در برابر رسانایی گرما عایق است و بنابراین به صرفه جویی در انرژی در ساختمان ها کمک می کند

مقاومت در برابر ضربه قابل قبول

رنگ بالا

اما چوب دارای معایبی از جمله ضعف در برابر نفوذ رطوبت و کمک به گسترش آتش است و همچنین خطر خوردگی توسط موریانه ها در برخی مناطق خاص وجود دارد. استفاده از رنگ ها و پوشش های مقاوم در برابر رطوبت مانند روکش PVC، پوشش آلومینیوم و فایبرگلاس می تواند به افزایش مقاومت چوب در برابر تورم ناشی از رطوبت در مناطق گرم و مرطوب کمک کند.

یک نوع پنجره دوبل فلزی

دومین ماده ای که در ساخت پروفیل پنجره استفاده می شود آهن است که به دلیل ایرادات فراوان خیلی سریع منسوخ شده و پروفیل های پلیمری و کامپوزیت جایگزین آن می شود. پروفیل های فولادی ضریب انتقال حرارت بالایی دارند، بنابراین نه کمکی به صرفه جویی در انرژی در ساختمان می کنند و نه آلودگی صوتی را کاهش می دهند. دلیل این عیب آب بندی ضعیف حتی با نوع دوجداره است. آهن به دلیل مشکلات اکسیداسیون و زنگ زدگی نیاز به رنگ آمیزی مداوم و استفاده از پوشش های ضد زنگ دارد. وزن پروفیل آهن بسیار زیاد است و می تواند خطر زنده شدن را در هنگام زلزله افزایش دهد.

نوع پنجره دوجداره upvc

این نوع پنجره دوجداره با پروفیل upvc تولید می شود. uPVC محصولی از صنعت پتروشیمی و پلاستیکی است که از ترکیب پلی وینیل کلراید با روغن ساخته می شود. این باعث می شود PVC از سخت و شکننده بودن انعطاف پذیر و چکش خوار باشد. این ماده کاملاً عایق حرارت، سرما و صدا می باشد. بنابراین پنجره های تولید شده با پروفیل های upvc استاندارد البته پنجره های کاملا عایق هستند مشروط بر اینکه پنجره upvc بصورت اصولی و استاندارد ساخته شود. از شیشه دوجداره و یراق آلات مناسب استفاده شد، پنجره اندازه گیری و به درستی نصب شد. پنجره دوجداره upvc با توجه به مزایایی که دارد در حال حاضر یکی از پرکاربردترین انواع پنجره دوجداره در صنعت ساختمان می باشد.

از مزایای پنجره upvc می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عایق حرارت، سرما و صدا

ما خرید می کنیم

قیمت مناسب

مناسب برای انواع مصارف

انواع مدل ها و رنگ ها

قابل اشتعال

تمیز کردن آسان

زمان طولانی

زیبایی

یک نوع پنجره دوجداره

انواع پنجره دوجداره

یکی دیگر از مواد مورد استفاده در تولید پنجره های دوجداره پروفیل آلومینیومی است. اما دو نوع پروفیل آلومینیومی وجود دارد: معمولی و حرارتی. پروفیل های معمولی آلومینیوم ساده و ساده هستند که گرما، سرما و صدا را هدایت می کنند. در گذشته پنجره های زیادی از این نوع پروفیل ساخته می شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت روزافزون صرفه جویی و صرفه جویی در مصرف انرژی، نسل جدیدی از پنجره های آلومینیومی دوجداره با نام پنجره های آلومینیومی ترمال بریک وارد بازار شده است.

تفاوت پنجره دوجداره حرارتی با نوع آلومینیومی ساده در این است که یک تیغه عایق از پلی آمید بین پروفیل آلومینیومی دوخته شده و محل اتصال قسمت بیرونی و قسمت داخلی پروفیل بریده شده و در نتیجه حرارت را افزایش می دهد. و آلومینیوم خنکی خود را از دست می دهد.

مزایای پنجره های آلومینیومی دوجداره مقاوم در برابر حرارت:

قطع صدا، گرما و سرما

تنوع در بسیاری از رنگ ها، از جمله آنودایز و پودری

زندگی طولانی

قیمت بالاتر نسبت به نازک کاری پی وی سی

تنوع در انواع نقوش و بازشو

مناسب برای تولید پنجره های با ابعاد بزرگ

نتیجه

پروفیل مهمترین قسمت پنجره است که از گذشته تا امروز برای ساخت آن استفاده می شود. انواعی مانند چوب و آهن رایج ترین مصالح مورد استفاده برای پروفیل پنجره ها بودند که به مرور زمان به دلیل ضعف های خاص رها شدند و انواعی مانند پروفیل های upvc و آلومینیومی جایگزین شدند. دو عنصر آخر عمدتاً در ساخت پنجره های دو جداره استفاده می شود. پنجره های دو جداره برای کاهش آلودگی صوتی و همچنین صرفه جویی در انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان ها طراحی شده اند.

برای خرید انواع پنجره دو جداره میتوانید به نمایندگی وین تک در کرج مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا