عمومیمطالب کسب و کار

معرفی انواع م مدل های مختلف سقف متحرکت

پرکاربردترین سقف کاذب در سطح کشورمان، سقف کاذب کناف و سقف کاذب رابیتس است. اما آیا تا به حال اسم سقف کاذب دامپا به گوشتان خورده؟ آیا سقف کاذب زیبای چوبی رو دیدین؟ یا می‌دونستین ممکنه سقف کاذبی داشته باشیم که امواج صوتی محیط رو جذب کنه؟! در این مقاله با انواع سقف کاذب آشنا میشین و مزایا و معایبشون رو می‌شناسین. تمام تلاش ما هم اینه که شما رو با نکاتی آشنا کنیم که در نهایت بتونین در انتخاب سقف کاذب به یک تصمیم گیری درستی برسین؛ یعنی آخر کار احساس نکنین که متضرر شدین.

سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب که در واقع یک سقف ثانویه هست، به عنوان یک پوشش در زیر سقف اصلی نصب میشه و خودش سقف اصلی ساختمان نیست. تحمل وزن سقف کاذب به عهده دیوارها و سقف اصلی خانه است. این سقف برای کاربردهای مختلفی مثل عایق کردن سقف اصلی در برابر صوت و حرارت، پوشاندن تاسیسات سقف اصلی و یا زیبایی فضا به کار برده میشه.

با نصب نورپردازی خوب و شیک در داخل انواع سقف کاذب، می‌تونین زیبایی خانه خودتون رو چندین برابر کنین. سقف کاذب امروزه با تنوع بالا و طرح‌های مختلفی اجرا میشه. این موضوع به افراد کمک میکنه که طبق سلیقه و علاقه ای که دارن، سقف کاذب دلخواه خودشون رو در خانه اجرا کنن. البته به هم باید به خوبی توجه کنین، زیرا هماهنگی بین سایر اجزای خانه و سقف کاذب اهمیت زیادی داره.

از سقف کاذب برای کدام بخش های خانه استفاده میشه؟

سقف کاذب در خانه، اغلب برای سالن پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیره. افراد زیادی در بازسازی خانه از سقف کاذب برای ایجاد یک تغییر بزرگ استفاده می‌کنن، زیرا اجرای این سقف روی دکوراسیون داخلی تاثیر زیادی میذاره. اما در ادامه به بررسی کاربرد این سقف در سایر فضاهای خانه هم می‌پردازیم.

  1. جالب است بدونید که سقف کاذب فقط برای سالن پذیرایی اجرا نمیشه و برای بخش های دیگه مثل اتاق خواب هم قابل نصب هست.
  2. اما یک جای جالب دیگه که سقف کاذب جدیدا در اون مورد استفاده قرار می‌گیره، بالای میز ناهارخوری است. نصب یک سقف کاذب مجزا برای میز ناهار خوری ایده ای هست که به تازگی اجرا میشه و فضای خیلی خاص و شیکی رو ایجاد میکنه.
  3. به غیر از مواردی که گفته شد سقف کاذب برای حمام و سرویس بهداشتی هم مورد استفاده قرار می‌گیره. احتمالا شما هم شاهد این سقف در خانه خودتون هستید. در راهرو های ورودی یا بین حمام و سرویس بهداشتی که اختلاف ارتفاع وجود داره شاهد این سقف ها هستیم.

انواع سقف کاذب حمام و دستشویی برای اینکه با رطوبت و آب در تماس هستن، از جنس PVC ساخته می‌شن و کاملا ضد آب هستن.

  1. اجرای سقف کاذب برای آشپزخانه هم یک ایده شیک و جالب است که توسط افراد زیادی اجرا میشه. اکثر افراد از سقف کاذب کناف و مجازی برای آشپزخانه استفاده می‌کنن. این نمونه بیشتر از سایر مدل ها مورد استفاده قرار می‌گیره.
  2. برای محیط‌های اداری و همچنین کتابخانه ها هم، سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیره و انتخاب مناسبی هست.

به طور کلی سقف کاذب برای فضاهای مختلف قابل استفاده بوده و کاربردهای زیادی داره. اما فکر می‌کنین بخاطر چه مزایا و معایبی سقف کاذب اینقدر پرکاربرد هست؟ برای اطلاع از این موضوع با ما همراه باشین.

مزایا و معایب استفاده از سقف کاذب چیست؟

استفاده از سقف کاذب، هم مزایا و هم معایبی داره که قبل از اجرا بهتر است اون ها رو به خوبی بررسی کنین.

مزایای استفاده از سقف کاذب چیست؟

مزایای استفاده از انواع سقف کاذب شامل موارد زیر هست:

  1. سقف کاذب رو میشه جابجا کرد و هزینه بازسازی اون نسبت به سقف اصلی کمتر است.
  2. نصب این سقف در عایق کردن صدا خیلی تاثیرگذار هست.
  3. با نصب سقف کاذب شما می‌تونین سیم کشی و اتصالات سقف اصلی رو پنهان کنین.
  4. اگه این سقف رو نصب کنین متوجه صرفه جویی در مصرف انرژی میشین چون مثل عایق حرارتی عمل میکنه.
  5. در سقف کاذب میشه نورپردازی انجام داد و به زیبایی سالن پذیرایی اضافه کرد.

معایب استفاده از سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب معایبی هم داره که دونستن اون ها خالی از لطف نیست. این معایب رو در زیر گفتیم:

  • نصب سقف کاذب باعث میشه که ارتفاع سقف کاهش پیدا کنه و باید قبل از نصب باید به این نکته دقت کنین.
  • باید از سقف کاذب مراقبت کنید چون طول عمر خیلی بالایی نداره.
  • بعد از گذشت مدتی سقف کاذب گَرد و خاک گرفته و کثیف میشه.
  • استحکام و مقاومت سقف کاذب نسبت به سقف اصلی کمتر است و ممکن است در برابر برخی حوادث طبیعی آسیب ببینه.
  • نصب سقف کاذب باید با حساسیت بالا و دقت زیاد اجرا بشه. چراکه ممکن است حین اجرا به سقف آسیب برسه. برای همین از افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرین.

با توجه به مزایا و معایب سقف کاذب که گفتیم، باید در نگهداری و تمیز کردن اون کوشا باشین. اما بعد از شناخت کامل این سقف و بررسی کاربردها، دیگه نوبت به معرفی انواع سقف کاذب می‌رسه که در ادامه به اون می‌پردازیم.

معرفی 9 تا از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذب رایج در بازار

رایج ترین انواع سقف های کاذبی که در بازار وجود دارن، معمولا یکی از 9 گروه زیر هستن:

۱. سقف کاذب کناف

۲. سقف کاذب رابیتس

۳. سقف کاذب گریلیوم

۴. سقف کاذب چوبی

۵. سقف کاذب آکوستیک یا جاذب صوت

۶. سقف کاذب آلومینیومی (از نوع دامپا)

۷. سقف کاذب پی وی سی

۸. سقف کاذب آی گلس

۹. سقف کاذب ترکیبی

در ادامه به معرفی کامل هر یک از این انواع سقف های کاذب می‌پردازیم.

  1. سقف کاذب کناف چیست؟

در حال حاضر اکثر پروژه ها با کار میکنن. کم و بیش همه ما، سقف کاذب کناف رو دیده ایم و تا حدودی با اون آشنایی داریم. البته برای اینکه دیدمان کامل‌تر بشه، باید انواع سقف کاذب کناف را یک بار مرور کنیم. سقف کناف به دو نوع تقسیم میشه که در ذیل میاد:

  • سقف کناف ثابت
  • سقف کناف متحرک (مشبک)

سقف کناف ثابت یا یکپارچه

در ساخت سقف کناف ثابت از پنل‌های گچی یا سیمانی استفاده میشه. زیرسازی این سقف از پروفیل‌های فولادی سبک است. در دو مدل ساده و طرح دار (دکوراتیو) اجرا میشه. در سقف کناف ساده که به اون یکپارچه هم میگن، طرح شما هندسه ساده‌ ای داره و از سطوح صاف و مسطح تشکیل می‌شه. اما در سقف کناف دکوراتیو، شما طرح های هندسی خاصی رو اجرا میکنین. این طرحها میتونه شامل قوس‌ها و انحناهای گوناگون باشه.

سقف کناف متحرک و یا مشبک

از تایل‌های گچی و پروفیل‌های سپری ساخته میشه. این پروفیل‌ها از جنس گالوانیزه است. البته گاهی تایل کناف متحرک گچی نیست. در اینصورت تایل از متریال معدنی، آلومینیومی و یا پوشالی است. دلیل نامگذاری این نوع سقف هم اینه که، تایل‌ و قاب اتصال ثابتی با هم ندارن و هر تایل این قابلیت رو داره که به راحتی با دست برداشته بشه. ویژگی این سقفها هم در اینه که در جاهایی که می‌خوان به تأسیسات سقف دسترسی داشته باشن، استفاده میشه مثل .

  1. سقف کاذب رابیتس چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف کاذب در کشورمان است. این نوع سقف از رایج‌ترین انواع سقف کاذب موجود در بازار نیز هست. این سقف از برگه های رابیتس و اندود گچ تشکیل میشه. زیرسازی این سقف از مصالحی است که همیشه در دسترس می‌باشد یعنی نبشی و میلگرد. در این نوع سقف، هیچوقت از میلگرد آجدار استفاده نمیشه چراکه جوش پذیری اون فوق العاده ضعیف است.

  1. سقف کاذب گریلیوم یعنی چه؟

یک نوع سقف کاذب جذاب است. این سقف از نوع سقفهای باز است که از حفره های مربع شکل تشکیل میشه. جنس این سقف عمدتاً از آلومینیوم است و زیرسازی اون فولادی کار میشه. در ادامه نکات اجرایی سقف گریلیوم رو با هم می‌بینیم. ویژگی منحصر به فرد سقف گریلیوم اینه که از نظر ظاهر ساده است، اما دست آخر کار شما واقعاً لاکچری از آب درمیاد! به بیان بهتر، دورنمای سقف لاکچری است اما از نزدیک، یک نمای ساده بیشتر نداریم.

این نوع سقف عمدتاً در محیط های اداری کاربرد داره. ویژگی منحصر به فرد بعدی هم اینه که، دریچه کولر و سایر تأسیسات مشابه در پشت سقف تعبیه میشن و از پایین دید ندارن! و یا اگه یک لامپ معمولی هالوژن و یا سیلندری به این نوع سقف نصب بشه، اینطوری احساس میشه که یک زیبا داریم و فضا رو خیلی متمایز از یک لامپ معمولی می‌کنه.

پس اگه می‌‌خواین یک نورپردازی لوکس نوآورانه و با نمای زیبا در محیط زندگی خودتون ایجاد کنین؛ این طرح یک جایگزین خوب برای چراغهای پرهزینه محسوب میشه. اگه این سقف رو می‌پسندین و محیط شما اداری نیست ناراحت نباشین. زمینه اصلی کارتان رو یک سقف دیگه انتخاب کنین، بعدش سقف گریلیوم رو با اون سقف ترکیب کنین. ضمناً این سقف، در رده سقفهای گرانقیمت است اما نه خیلی گران.

  1. سقف کاذب چوبی چیست؟

سقفی است که از جنس چوب ساخته می‌شه. سقف کاذب چوبی می‌تونه با تزیین یک فضا در محیط مرکزی منزل شما، به چیدمان کل منزل، روح و جلا ببخشه. سقف کاذب چوبی با کمک محیط پیرامونی خود و نیز ، یک نوع چشم انداز گرم، طبیعی و دلپذیر به شما هدیه میده. این مدل به خوبی یک سقف کاذب چوبی مدرن رو نشون میده. مدلی جذاب که با رنگ سفید سقف هماهنگه و شما رو خسته نمیکنه.   تصویر فوق هم  چوبی سبک مدرن رو نشان می‌ده.

توجه داشته باشین که قبل از انتخاب این نوع سقف، حتماً باید یک فضای مناسب برای اجرای اون پیدا کنین، مثلاً بالای تختخواب و یا مبلمان راحتی. ضمناً این سقف نباید با محیط و همچنین دکوراسیون شما، به هیچ وجه ناهمگونی داشته باشه. سقف کاذب چوبی جزء گرانقیمت ترین سقفهای کاذب است؛ و به همین دلیل بسیاری از افراد، فقط در یک اتاق از این سقف استفاده می‌‌کنن.

این هم بدلیل هزینه بالای اجرای این نوع سقف است. البته درصورتیکه تمام اتاق‌های منزل و یا محیط کارتان رو، سقف چوبی بزنین، طرح شما یکپارچه تر میشه. نحوه اجرای سقف کاذب چوبی اینه که کار رو، اول کلاف کشی می‌کنن. کلاف کشی عمدتاً با فولاد انجام میشه؛ بعدش هم نصب قسمت چوبی و یا همان قسمت فرعی سقف انجام میشه.

  1. سقف کاذب آکوستیک یا جاذب صوت یعنی چه؟

می‌دونیم که همه سقف ها عایق صوت هستن یعنی امواج صوتی رو از خودشون عبور نمیدن و اون ها رو به محیط بازمیگردونن. اما مشکل اینجاست که این بازگشت صوت، بجز تولید سر و صدا چه اثری می‌تونه داشته باشه؟ یعنی فقط عبور ندادن صوت ملاک نیست و بلکه جذب صوت هم مهمه. اینجاست که  خودنمایی می‌کنه. سقف کاذب آکوستیک که جاذب صوت است، سر و صدای محیط رو کم می‌کنه. سقف کاذب آکوستیک قیمت مناسبی داره و یک  محسوب میشه. سقف کاذب آکوستیک از رده سقف‌های مشبک است.

این سقف از تایل‌های گچی، چوبی، مقوایی و یا پارچه ای تشکیل میشه. ضمنا زیرسازی این سقف از پروفیل‌های سپری است. این پروفیل‌ها هم یا آلومینیومی هستند و یا گالوانیزه. در این نوع سقف، هر تایل در قاب خودش می‌خوابه. پس سقف کاذب آکوستیک راحت تعمیر میشه و دسترسی به فضای پشت اون سخت نیست. این نوع سقف، عمدتاً در فضاهای مسکونی کاربردی نداره.

خرابی سایبان‌های برقی یکی از عمده مشکلاتی است که سبب شده بسیاری از افراد از خرید سایبان برقی اجتناب کنند چرا که هزینه‌های تعمیر سایبان برقی بر دوش افراد سنگینی می‌کند. عواملی از قبیل اختلال در عملکرد در هنگام باز و بسته شدن سایبان برقی، مشکل پیدا کردن جعبه دنده، قفل شدن بازوها و از کار افتادن آ‌ن‌ها، خراب شدن موتور و از کار افتادن کامل سایبان برقی، خارج شدن حالت سایبان در ارتفاع، از فرم افتادن اسکلت سایبان و پارگی پارچه‌ی سایبان برقی باعث شده تا بسیاری از مخاطبان در مورد سایبان برقی احساس تردید کنند.

 

دکمه بازگشت به بالا