بین الملل

پکن: از رقابت با آمریکا پرهیز نمی‌کنیم/واشنگتن تحریم‌های سوریه را لغو کند

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) گفت، پکن از رقابت با ایالات متحده آمریکا نمی‌ترسد و می‌داند که روابط “سالم و پایدار” میان این دو کشور به نفع خودشان است.

به گزارش نازک نارنجی، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی یک جلسه توجیهی گفت: چین از رقابت خودداری نمی‌کند و از چنین مسئله‌ای نمی‌ترسد و مخالف استفاده از مفهوم رقابت به عنوان تعریفی برای کل روابط چین-آمریکاست.

وی در ادامه تصریح کرد: رابطه‌ای سالم و پایدار میان آمریکا و چین منافع اساسی مردم دو کشور را به دنبال دارد و جامعه جهانی نیز توقع چنین چیزی را دارد.

مائو با اشاره به روابط چین-آمریکا در پایان خاطرنشان کرد: پکن روابطش را با واشنگتن براساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری‌های مشترک دوجانبه خواهد ساخت اما در عین حال چین از حاکمیت، امنیت و منافع خود قویا دفاع خواهد کرد. موفقیت چین و آمریکا یک فرصت است نه یک چالش. همچنین فضای کافی برای توسعه، رشد و شکوفایی مشترک هر دو کشور وجود دارد.

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با سیاست خارجی دولت خود در نطق سالانه‌اش موسوم به «وضعیت کشور» گفت: «امروز ما در قدرتمندترین جایگاه در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر کس دیگری در جهان هستیم.» بایدن شامگاه سه‌شنبه در ادامه سخنان خود به چالش روابط با چین پرداخت و گفت: «قبل از اینکه من به قدرت برسم، داستان درباره این بود که چگونه جمهوری خلق چین در حال افزایش قدرت خود و آمریکا در حال زوال در جهان است. اما شکل ماجرا دیگر تغییر کرده است.» او عنوان کرد که به رئیس جمهوری چین گفته است ایالات متحده به دنبال رقابت است و نه درگیری.

بایدن درباره تهدیدهای چین و با اشاره به ساقط کردن بالون چین بر فراز آسمان آمریکا گفت که آمریکا با این تهدیدها مقابله می‌کند، همانگونه که هفته گذشته چنین کرد.

جو بایدن گفت: اما اشتباه نکنید. همانطور که هفته گذشته به صراحت اعلام کردیم، اگر چین حاکمیت ما را تهدید کند، ما برای محافظت از کشورمان اقدام خواهیم کرد و ما چنین کردیم. ما در حال سرمایه‌گذاری برای قوی کردن آمریکا هستیم. سرمایه‌گذاری در نوآوری آمریکا، در صنایعی که آینده را رقم خواهند زد، صنایعی که دولت چین قصد دارد بر آنها تسلط یابد. سرمایه‌گذاری در اتحادهایمان و همکاری با متحدانمان برای محافظت از فناوری‌های پیشرفته‌مان تا علیه ما استفاده نشود. مدرن کردن ارتش ما برای حفظ ثبات و جلوگیری از تهاجم. امروز، ما در قوی‌ترین موقعیت در دهه‌های اخیر برای رقابت با چین یا هر شخص دیگری در جهان هستیم. من متعهد به همکاری با چین هستم، جایی که این کشور بتواند منافع آمریکا را پیش برده و برای جهان مفید باشد.

از سوی دیگر مائو نینگ در بخش دیگری از اظهاراتش خواستار لغو فوری تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه واشنگتن و هم‌پیمانان غربی آن علیه سوریه شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره بر فراهم کردن فوری زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد و گفت که ارتش آمریکا همچنان مناطق نفتی اصلی سوریه را اشغال کرده و منبع قوت سوری‌ها را برای خودش به یغما می‌برد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا