اجتماعیمطالب کسب و کار

چرا بانوان باید چادر سر کنند؟

چرا چادر سر کنیم؟ + فواید چادری بودن

آیا برای پوشش نیازی حتمی به چادر است؟ یا خیر. این سؤال خیلی از بانوان است که حتما برای محجبه بودن باید چادر سر کرد؟ یا اگر ملاك حجاب زن «پوشـش» اوست، این پوشـش می تواند به گونه هاي مختلفی اجرا شود؟ پس این همه اصرار به استفاده از پوشش چادر براي خانم ها، برای چیست؟ و اینکه چرا در جامعه طوری باب شده است که  افراد غیر چادري بی حجاب تلقی می‌شوند؟! چرا چادر به عنوان حجاب برتر محسوب می شود؟

در جواب به این سؤال باید گفت خیر حتما چادر لزوم بر محجبه و با حجاب بودن نیست، اما دلیل بر این همه اصرار برای چادر، فواید چادر سر کردن است. در ادامه توضیحات کاملی از باب روایات، برای اهمیت سر کردن چادر و استفاده از آن نوشته شده است که متوجه دلیل این همه توجه به پوشش چادر می‌شوید. جهت خرید چادر نماز و خرید چادر دانشجویی و آموزش تبدیل چادر ساده به دانشجویی لطفا کلیک کنید.

در مورد میزان اهمیت و فواید چادر سر کردن این طور می توان گفت که چادر بارزترین نماد حجاب اسلامی در عصر حاضر و جامعه اسلامی ما در ایران عزیز است. تا حالا به این فکر کرده اید چرا با وجود اجبار رضاشاه به این‌که زنان دیگر چادر به سر نکنند، برخی از بانوان ایرانی در این خصوص مقاومت از خود نشان میداده اند؟! در زمان رضاشاه که دیگر اجباری به پوشش چادر نبود! قطعا آن چیز که مسلم است، این است که پوشش چادر برای یک بانوی ایرانی، حکم حفظ حرمت و حیا را داشته است.

فواید چادری بودن

پوشش چادر ریشه در زندگی زنان اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا (علیهاالسلام) دارد، به‌طوریکه طبق روایات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)، چادر را به عنوان یکی از اقلام ضروری جهیزیه برای دخترش حضرت زهرا(س) قرار داده اند.
باتوجه به اینکه احکام و موارد اجرایی دین از طریق همین زندگی ائمه به دست ما رسیده است، این امر نشانه اهمیت دادن به پوشش چادر توسط رسول اکرم (ص) است.

چرا چادر؟

پوشش چادر در ایران یک فرهنگ به ارث رسیده از نیاکان ماست. زنان ایرانی حتی در دوران ماقبل اسلام یک پوشش سراسری را برای خود داشته اند، در ایران این نوع پوشش به شنل و در بین اعراب به عبا معروف بوده است.
بعدها شکل و شمایل این پوشش به مدل‌ها و طرح‌های مختلف تغییر پیدا کرد، به طور مثال در زمان قاجار این پوشش به چادر کمری معروف گردید و در بین زنان قاجار مورد استفاده اکثریت بانوان قرار گرفت. در زیر برای شما بانوان عزیز اهمیت چادری بودن را گذاشته ایم. این دلایل را در زیر به صورت جامع مورد بررسی قرار می‌دهیم.

چرا چادر؛ 1) پوشش بیش از حد چادر

یکی از فواید چادر سرکردن پوشش بیش از حد چادر نسبت به لباس های دیگر است. چادر لباسی است که حجم و حرکت بدن را پوشش می‌دهد. از آنجا که طبق آیات قرآنی پوشش باید به گونه‌ای باشد تا بدن یک زن به‌غیر از دست از مچ و گردی صورت چیز دیگری دیده نشود، چادر می‌تواند بهترین پوشش برای این امر معرفی گردد.

چرا چادر؛  2) سمبل حجاب اسلامی و نمادی از بزرگان اسلام است

نکته دومی که میتوان گفت چرا باید چادر سر کنیم، اشاره به این است که سمبل و نمادی است که از بزرگان دین ما برای ما به ارث رسیده است. در این بین برای بانوان چه الگویی والاتر از حضرت فاطمه (س) می‌باشد؟! مگر غیر از این است که این بانوی بزرگ‌گوار حتی در برابر مردی نابینا از این پوشش استفاده نموده است. در این خصوص بهتر است به رفتار و پوشش اجتماعی افراد بزرگ دینی همچون حضرت زهرا(س) بیشتر تفکر کنیم.

چرا چادر؛ 3) پوشش یکنواخت و یکپارچه بدن

نکته سوم فواید چادر سر کردن این است که  خود چادر با پوشش یکنواخت و یکپارچه بدن، جلب توجه نامحرم را به کمترین حد خود می رساند. اما پوشش های دیگر به خاطر عدم یکپارچگی و آشکار بودن اعضا و حرکات بدن ممکن است نتوانند به خوبی چادر پوشش کاملی را ایجاد کنند.
این امر به همگان آشکار است که چادر جلوی جلوه‌گری و و تیر رس قرار دادن افراد و چشم‌های مریض را می‌گیرد در واقع چادر یک استتار کننده است.

نکته بازر دیگری که جواب این سوال را میدهد که چرا باید چادر بپوشیم این است که چادر بیش از هر پوشش دیگری خانم ها را برای روگرفتن در برابر نامحرم توانا می سازد. بطوری‌که می‌توانند در صورت ضرورت، چهره خود را از مردان هوس ران و یا بدچشم که به آن ها خیره شده اند، بپوشاند و در صورت داشتن آرایش نیز می‌توانند به راحتی پوشش صورت نیز داشته باشند.

چرا چادر؛ 4) چادر پوشش دینی و ملی بانوان

چادر پوشش دینی و ملی زنان مججبه ایران است که از سالیان دور انتخاب شده است ولی متأسفانه عدم چادر سر کردن در جامعه معانی بدی پیدا کرده است که باید فرهنگ آن را قوی کرد. یکی از دلایل اینکه بعد از انقلاب برای بانوان مطرح کردند تا چادر بر سر کنند، این است که چادر پوشش ملی و دینی زنان ایرانی است که دیانت، ملیت و استقلال فرهنگی ملت مسلمان ایران را در دنیا تجلّی می بخشد.

در جامعه ما یکی از فواید چادر سر کردن این است که چادر دارای بیشترین بار فرهنگی حیا و عفاف است که بیش از هر پوششی دست رد بر سینه نامحرم می زند و باعث می‌شود به خودی خود خیلی از نگاه ها و پیشنهادات به سمت شما دیگر نباشد، در صورتی‌که این فرهنگ، دختر چادری خوب است و دختر غیر چادری بد باید به زودی از جامعه حذف شد چون ممکن است آفت های خاص خودش را به دنبال داشته باشد.

چرا چادر؛ 5) چادر لباس نزدیک به گفته های قرآنی‌ست

لباس مورد اشاره قرآن ، چادر است که بیش از هر جامعه‌ای مورد تایید علمای دین و تمسخر استعمارگران و جاهلیت جدید قرار گرفته است. جز مهم ترین فواید چادر سر کردن و  استفاده از ان این است که چادر زیبایی های جسمانی زن را تحت شعاع زیبایی های معنوی قرار می دهد و به او نشاط دینی می بخشد.

چرا چادر؛ 6) چادر، پیروزی بر نفس اماره

طبق تعاریف درست یا غلط آورده اند که یکی از فواید چادر سرکردن این است که چادر مدال پیروزی بر نفس اماره است‌. در مرجع های مختلف آماده است یکی از فواید چادر سر کردن این است که خیمه عفاف پیروان حضرت فاطمه سلام الله علیها، چادر است.

چرا چادر؛ 7) نشاط دینی و روحی

خود سر کردن چادر باعث می‌شود تا این حس القا شود که چادر زیبایی های جسمانی زن را تحت الشعاع زیبایی های معنوی خود قرار می دهد و به بانوان نشاط دینی و روحی می بخشد. یکی دیگر از تعابیری که بزرگان در جامعه برای فواید سر کردن چادر به بانوان گفته اند این است که چادر کمال پوشش است و انتخاب آگاهانه آن زمینه ساز و بستر آفرین رشد و کمال زن مسلمان است.

چرا چادر؛ 8) چادر آرامش و امنیت را برای زنان به ارمغان می‌آورد

 چادر برای افرادی که به بی حجابی یا بد حجابی عادت کرده اند، زحمت دارد ولی فقدان آن برای زنان پرهیزکار و پاکدامن نوعی کمبود و کاستی احساس می شود. چادر آرامش و امنیت زن را تامین می کند. زنانی که با خود آرایی وارد جامعه می شوند همواره نگران قضاوت دیگران در مورد خود هستند و در حالت ناآرام و دغدغه آمیز قرار دارند. در صورتی که زن می تواند با رعایت حجاب کامل و پوشاندن چادر از دغدغه شرکت در یک رقابت و مد پرستی تباه کننده مصون بماند و این خود بهترین آسایش و آرامش فکری است.

چرا چادر؛ 9) حفظ کننده کانون گرم خانواده

یکی از معانی و فواید چارد سر کردن برای بانوان نسل قدیم و تعابیری که جا افتاده است این است که، بانویی که چادر را انتخاب کرده است، نه تنها اولین قدم را در حفظ کانون گرم خانواده برداشته بلکه آبرو و شرافت مادری را به این وسیله فراهم ساخته است و خود را از آزار و اذیت و نگاههایی که ممکن است باعث سلب ارامش خانواده شود در امان داشته است.

چرا چادر؛ 10) چادر، مشتی بر دهان دشمنان اسلام

یکی از فواید چادر سر کردن به گفته بزرگان انقلاب اسلامی این است که« حجاب کامل بانوان در جامعه اسلامی مشت محکمی است بر دهان سلطه گران و خیانت کاران دنیا که همیشه سعی داشته اند با ترویج بی بند وباری و بد حجابی ارزشهای اسلامی را زیر پا گذاشته و بر ملتهای ستم‌دیده سلطه پیدا کنند، فرود می آورد.

دکمه بازگشت به بالا