علمی و پزشکیمطالب کسب و کار

انواع بیماری های قلبی

بیماری های قلبی و عروقی از شایعترین علت مرگ و میر در کشور ما هستند که در بسیاری اوقات بعلت شغل فرد ایجاد می‌شوند. در محیط‌های کاری عوامل مختلفی از قبیل مواجهه با مواد شیمیایی ، عوامل فیزیکی ، استرسورهای روحی_روانی ، بر دستگاه قلب و عروق اثر می‌گذارند. بنابراین عملکرد قلب یکی از مهمترین نکاتی است که در جریان معاینات شغلی مانند معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای طب کار باید به آن توجه شود. از این رو سنجش وضعیت قلبی عروقی کارکنان محیط‌های شغلی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله با انواع بیماریهای قلبی و عوامل شغلی موثر بر آن و همچنین پیشگیری و درمان بیماری های قلبی آشنا خواهیم شد.

انواع بیماری های قلبی
انواع بیماری های قلبی

بیماری های قلبی ناشی از کار آمار بسیار بالایی در معاینات طب کار دارند. بروز مشکلات قلبی به علت عوامل تاثیرگذار شغلی که در بالا ذکر شد می‌تواند در صورت عدم تشخیص به‌موقع و درمان مناسب باعث افزایش خطر مرگ شود. بنابراین بهترین تدبیر برای پیشگیری از این آسیب‌ها لزوم انجام معاینات بدو استخدام و همچنین معاینات ادواری طب کار در کلیه مشاغل بخصوص برای افراد بالای ۳۵ سال است. جهت اطلاع بیشتر و هماهنگی جهت انجام این معاینات در مرکز طب کار پرانا کارشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

انواع بیماری های قلبی

بیماری عروق کرونر قلب

جمع شدن کلسترول در عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، باعث آسیب به این عروق می‌شود. چرا که تجمع لایه‌های کلسترول باعث نازک شدن رگ‌ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی (ARRHYTHMIA)

آریتمی قلبی به معنی تپش نامنظم قلب و وجود مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) است. این بیماری قلبی زمانی‌ رخ می‌دهد که پالس‌های الکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند. انواع آریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

  • تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.
  • برادی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.
  • فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما گاهی آن را تجربه می‌کنیم. اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب‌دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. زمانی‌که این تپش نامنظم طولانی‌مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (CARDIOMYOPATHY)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشارخون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

نارسایی قلبی (HEART FAILURE)

نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارآمد خون را در بدن پمپاژ کند. در این بیماری طرف چپ و یا راست و یا هر دو طرف بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. فشارخون بالا و یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

نقص مادرزادی قلب (CONGENITAL HEART DEFECT)

این نوع بیماری قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بطن‌های قلب وجود دارد و جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است. بنابراین بدلیل وجود یک یا چند نقص در قلب، اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.

نارسایی میترال (MITRAL REGURGITATION)

نارسایی میترال که به نارسایی دریچه میترال و یا بی کفایتی میترال معروف است، زمانی رخ می‌دهد که دریچه میترال قلب بخوبی بسته نشده و باعث برگشت خون به قلب می‌شود. خون در افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال بخوبی در بدن پخش نشده و باعث می‌شود، فرد مبتلا احساس خستگی و از نفس افتادن کند.

آنژین (ANGINA)

بیماری آنژین که به آنژین صدری نیز معروف است، معرف بیماری‌ است که در آن اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد. آنژین یکی از نشانه‌های بیماری عروق کرونر است که در آن فقدان اکسیژن در اثر بسته شدن عروق کرونر بوجود می‌آید.

 

دکمه بازگشت به بالا