اجتماعیمطالب کسب و کار

چرا سایت من در گوگل نمایش داده نمی شود؟

ایندکس کردن وب سایت چیست؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو برای پیدا کردن وب سایت‌ها از crawler ها استفاده می‌کنند: crawler ها ربات‌های مجازی هستند که به صورت اتوماتیک از وبسایت ها بازدید می‌کنند. این ربات‌ها تمام قسمت‌های وب سایت از جمله متن‌ها، توضیحات عکس‌ها (Alt) و لینک‌های سایت را بررسی می‌کنند. در این مرحله آن‌ها فقط می‌خواهند بدانند که چه چیزهایی در سایت شما وجود دارد تا بعداً آن‌ها را آنالیز کنند. قیمت بک لینک نیز به عوامل تاثیرگذاری آن در ایندکس شدن سایت بستگی دارد که در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

چگونه وب سایت خود را در ایندکس گوگل ثبت کنیم؟

قبل از اینکه سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود، گوگل و سایر موتورهای جستجو باید بدانند که سایت شما وجود دارد! به بیانی، گوگل باید سایت شما را به لیست سایت‌های شناخته شده خود اضافه کند. اگر سایت شما جدید است، crawler ها در مدت زمانی بین چند روز تا چند هفته آن را پیدا خواهند کرد.

با این حال اگر می‌خواهید به این فرآیند سرعت دهید، بهترین راه ثبت نام رایگان در Google Search Console و استفاده از ابزار  URL Inspection Tool برای ثبت دامنه خود در گوگل است. این فرآیند تنها چند دقیقه زمان خواهد بود اما به شما کمک می‌کند تا crawler ها در مدت زمان کوتاهی به سراغ سایت شما خواهند آمد. با انجام این کار لازم نیست هفته‌ها منتظر ایندکس شدن سایت خود بمانید. البته اگر از برای خود استفاده کنید این فرآیند به صورت کامل به شما داده شده است.

آیا سایت من ایندکس شده است؟

اگر می‌خواهید بدانید سایت شما ایندکس شده یا نه، تنها کافی است صفحه جستجو گوگل را باز کنید و در نوار جستجو با فرمت زیر آدرس سایت خود را وارد کنید.

site:your website address
مثلاً Site:webzi.com

اگر سایت شما ایندکس شده باشد، گوگل صفحات ایندکس شده سایت شما را در نتایج گوگل نشان خواهد داد. در صورتی که سایت شما هنوز ایندکس نشده باشد، گوگل هیچ نتیجه‌ای نمایش نخواهد داد. زمانی که crawler ها وجود سایت شما را تشخیص دهند و بدانند چه چیزهایی در آن وجود دارد، به آنالیز یافته‌های خود می‌پردازند. این آنالیزها باعث رتبه بندی سایت شما می‌شود. رتبه بندی در واقع همان جایگاه سایت و صفحات سایت شما در نتایج جستجو برای یک کلمه یا عبارت کلیدی خاص است.

19 علت رایج عدم نمایش سایت در سرچ گوگل

1- جدید بودن فروشگاه اینترنتی شما

یکی از پاسخ های سوال چرا سایتم تو گوگل نمیاد، این است که سایت یا فروشگاه اینترنتی شما به تازگی ساخته شده است. گوگل یک موتور جستجو است و موتورهای جستجو در بروز رسانی نتایج جستجو بسیار کند عمل می کنند. در صورتی که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده اید، ممکن است قرار گرفتن فروشگاه اینترنتی شما در نتایج جستجوی گوگل در حدود ۴ هفته طول بکشد؛ پس باید بیشتر صبر کنید. البته برای اینکه سرعت ایندکس سایتتان را در گوگل بالا ببرید، لازم است که تولید محتوای سایت را جدی بگیرید. در این باره بیشتر در مورد ” ” صحبت کرده ایم.

2- جدید بودن دامنه فروشگاه اینترنتی شما

اگر مدت زمان زیادی از ثبت دامنه سایتتان نمی گذرد، باید کمی صبور باشید. چرا که دامنه هایی با قدمت بیشتر در اولویت بالاتری نسبت به دامنه شما قرار دارند؛ در نتیجه احتمال نمایش آنها در جستجوی گوگل بیشتر خواهد بود. پس شما برای حل این مشکل باید صبور باشید و روی فروشگاهتان بیشتر کار کنید تا رتبه مناسبی را در نتایج سرچ گوگل پیدا کنید. همچنین برای بهبود این مشکل میتوانید دامنه فروشگاه اینترنتی خود را برای مدت طولانی ۵ یا ۱۰ ساله تمدید نمایید.

3- عدم معرفی نقشه سایت به گوگل

ممکن است گوگل صفحات سایت شما را هنوز شناسایی نکرده باشد. برای حل این مشکل و قرار گرفتن صفحات فروشگاهتان در گوگل دو راه به شما پیشنهاد میکنیم:

۱-در ابزار سرچ کنسول گوگل یک حساب کاربری ایجاد کنید. وقتی که شما این حساب کاربری را ایجاد میکنید، در واقع گوگل را به sitemap.xml فروشگاه خود دعوت می کنید و گوگل آخرین تغییرات شما را مجدد بررسی میکند. البته به دلیل اینکه درخواست های زیادی وجود دارد، ممکن است درخواست شما سریعا جواب نگیرد. معمولا بین ۲۴ ساعت تا یک هفته ممکن است زمان بر باشد. محتوای به شما آموزش میدهد که چطور نقشه سایت خود را ثبت کنید.

۲- شما میتوانید از پیوند استفاده کنید تا URL فروشگاه اینترنتی خود را به گوگل اضافه کنید.

البته این پیوند همه URL های ارسالی را به فهرست خود اضافه نمیکند و تضمین نمیکند همه آنها را نمایش دهد، اما اگر URL فروشگاه شما پنهان شده باشد در طول یک الی دو هفته وارد نتیجه گوگل می شود.

4- از گوگل خواسته اید سایت شما را ایندکس نکند

ممکن است هنگام طراحی فروشگاه، کد no index که به معنای عدم نمایش صفحه در گوگل است را فعال کرده باشید. پس در صورت بروز این اتفاق، کافیست این قطعه کد را از سایت یا صفحه مورد نظرتان حذف کنید. به این ترتیب گوگل صفحه مورد نظرتان را بررسی کرده و در نتایج نشان میدهد.در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، میتوانید از بخش مدیریت سایت خود، از منو تنظیمات > خواندن و سپس قسمت نمایش به موتورهای جستجو، گزینه عدم نمایش به موتورهای جستجو را غیر فعال کنید.

5- رقابتی بودن کلمات کلیدی

گوگل با توجه به کلماتی که مردم جستجو می کنند، بهترین نتیجه را به آنها نمایش می دهد. گاهی کلمه کلیدی محتوای شما آنقدر پر رقابت است که به سختی می توان با آن کلمه رتبه گرفت و در نتایج دیده شد.  به همین دلیل در ابتدای کار از کلمات کلیدی آسانتر و اصطلاحا عبارات دم دراز استفاده کنید. پس از آنکه به یک رتبه و جایگاه نسبتا خوبی رسیدید، برای کلمات پر رقابت تلاش کنید.

6- حذف شدن فروشگاه اینترنتی شما از گوگل

اگر فروشگاه اینترنتی شما استانداردهای های کیفی گوگل را نداشته باشد یا فروشگاه اینترنتی شما نتواند نیازی از مخاطب را برطرف کند، گوگل می تواند شما را به عنوان اسپمر شناسایی کند و به صورت موقت یا دائم ادرس فروشگاه شما را از فهرست خود و نتایج جستجو حذف کند. پس باید در رعایت قوانین گوگل بسیار دقت کنید. برای این کار بهتر است همیشه آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل را دنبال کنید.

7- نبودن محتوا کافی در فروشگاه اینترنتی شما

اگر محتوای کافی و با کیفیت در فروشگاه اینترنتی خود قرار ندهید، در واقع چیزی برای سئو کردن فروشگاه شما وجود ندارد و گوگل محتوای واقعی برای ارائه به مخاطبان شما ندارد. پس باید شروع به تولید محتوا برای فروشگاه خود بکنید، یعنی برای هر محصول یا خدماتی که ارائه می دهید یک صفحه شامل ۳۰۰تا۱۰۰۰کلمه بنویسید. قرار دادن تصاویر مختلف و با کیفیت در صفحات فروشگاهتان نیز در بحث تولید محتوا بسیار مهم است. یک روش برای تولید محتوای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید و به صورت منظم در این راستا پیش بروید. همچنین میتوانید در زمینه تولید محتوا حرفه ای از ما استفاده کنید.

8- سئو نشدن فروشگاه اینترنتی شما برای نمایش در گوگل

زمانی که گوگل سایت شما را خزش می کند، محتوای آن را بر اساس میزان استفاده از کلمات کلیدی، کاربر پسند بودن یا نبودن، تصاویر استفاده شده و … مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که به درستی این نکات را رعایت نکرده باشید، گوگل رتبه خوبی به سایت شما نخواهد داد. بنابراین در نتایج هم نشان داده نخواهید شد. برای انجام نکنیک های ساده سئو می توانید محتوا را مطالعه کنید.

9- عدم وجود بک لینک کافی

ربات های گوگل به کمک لینک هایی به سایت شما داده می شود، می تواند با سرعت بیشتری صفحات سایتتان را ایندکس کند. از طرفی هرچه تعداد بک لینک های سایت شما بیشتر باشد، ارزش و اعتبار سایت شما نیز بیشتر خواهد شد. البته این در صورتی است که بک لینک های گرفته شده از کیفیت کافی برخوردار باشند. یکی از عواملی که سبب عدم نمایش سایت در گوگل می شود، نداشتن بک لینک های کافی و با کیفیت است. در این رابطه پیشنهاد می کنیم مطلب ” ” را مطالعه کنید.

10- سایت شما پنالتی شده است

پنالتی به معنای جریمه شدن سایت از سمت گوگل است. عوامل زیادی می تواند سبب جریمه یک سایت شود اما بطور کلی پنالتی آخرین دلیل برای عدم نمایش سایت در نتایج است. پنالتی زمانی اتفاق می افتد که شما طبق دستورات و قوانین گوگل پیش نرفته باشید. زمانی که توسط گوگل جریمه می شوید ممکن است سایت شما بصورت موقت و گاهی دائم از نتایج حذف شود. پنالتی گوگل شامل موارد زیر است:

  • سند باکس شدن: ترافیک سایت به شدت افت می کند ولی دامنه شما از لیست ایندکس خارج نشده است.
  • خارج کردن از فهرست ایندکس: در این صورت گوگل دامنه سایت شما را کامل از نتایج حذف میکند.
  • پنالتی شدندامنه شما وجود دارد اما از طریق جستجو نمی توانید به صفحاتتان دسترسی داشته باشید. در این شرایط احتمالا گوگل درحال بروزرسانی الگوریتم های خود است.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

ابتدا به سرچ کنسول مراجعه کنید و هشدارها و اخطارهای گوگل را بررسی کنید. اگر سایت شما جریمه شده باشد، باید سایتتان را اصلاح کنید و سپس تجدید نظر برای گوگل ارسال کنید.

11- وجود محتوای تکراری یا کم ارزش

هدف گوگل نمایش مرتبط ترین محتوا است. بنابراین محتوایی که بیش از حد مشابه محتواهای قبلی باشد را نمایش نمی دهد. همچنین محتوای شما بایستی بتواند نیاز کاربران را برطرف کند و از تمامی لحاظ غنی باشد. در صورتی که محتوای شما چنین ویژگی را نداشته باشد، در نتایج گوگل نمایش داده نمی شوید.

12- بررسی فایل htaccess.

فایل htaccess. مربوط به پیکربندی سرور است. اگر سایت یا صفحه شما در robots.txt یا از طریق دستورالعمل های روی صفحه مانند تگ noindex مسدود نشده است اما برای خزنده ها قابل دسترسی نیست، امکان مسدود شدن از طریق htaccess. وجود دارد.

13- زمان بارگذاری سایت

یک سایت کند برای گوگل ارزشمند نیست؛ اما این مورد از ایندکس شدن محتوای شما جلوگیری نمی کند. در صورتی که سرعت بارگذاری صفحات تان به طور منظم و بیشتر از استانداردهای معمولی کند است، ممکن است توسط موتورهای جستجو به عنوان یک تجربه کاربری ضعیف تلقی شود و در فهرست نتایج نمایش داده نشود.

14- عدم فعالیت مداوم

یکی از دلایلی که باعث ایندکس نشدن سایت شما می شود، عدم فعالیت مداوم در آن است. یک وب سایت مشابه پیج اینستاگرام نیاز به تولید محتوا و فعالیت مستمر دارد. در صورتی که از یک تقویم محتوایی پیروی کنید، گوگل به صفحات شما سر میزند و با سرعت بیشتری آنها را ایندکس می کند.

15- عدم دسترسی گوگل از robots.txt

فایل  robots.txt یک فایل متنی است که در هاست قرار دارد. در سایت های اختصاصی با افزودن قطعه کد Disallow:/ به این فایل متنی، موتورهای جستجو سایت شما را ایندکس نمی کنند. در حالت عادی دسترسی ربات های گوگل در این فایل مسدود نشده است.
برای دسترسی به این فایل در سایت های وردپرسی نیازی به کدنویسی نیست. از قسمت تنظیمات امکان فعال و غیر فعال نمودن این ویژگی وجود دارد.

16- پایین بودن سرعت پاسخ دهی هاست

در صورتی که سرعت پاسخ دهی هاست شما پایین باشد، تاثیر منفی بر سئو و ایندکس سایتتان می گذارد. استاندارد مدت زمان پاسخ سرور بایستی زیر 300 میلی ثانیه باشد. اما در ایران تا 400-500 میلی ثانیه نیز قابل قبول است.

17. اتمام انقضای دامنه سایت

اگر انقضای دامنه سایت شما تمام شده باشد، تمامی صفحاتی که گوگل ایندکس کرده بود، حذف خواهند شد. در نتیجه سایت شما از نتایج گوگل پاک می شود. راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد و شما باید از بروز آن پیشگیری کنید. همیشه تاریخ انقضای دامنه سایتتان را چک کرده و ترجیحا آن را 5 ساله تمدید کنید.

18. صفحه سایت شما با هدف جستجو مرتبط نیست

یکی از دلایل عدم نمایش سایت در نتایج گوگل، مرتبط نبودن هدف جستجو با صفحه مورد نظر شما است. ممکن است شما صفحه ای را برای یک موضوع خاص نوشته باشید، اما با جستجو آن محتوای خود را در نتایج مشاهده نکنید. این اتفاق اصولا به دو دلیل پیش می آید؛ ممکن است محتوای نوشته شده برای آن موضوع جامع و کامل نبوده و کلمات کلیدی مرتبط با آن به درستی در محتوا استفاده نشده باشد. این عامل می تواند تاثیر منفی روی سئو سایت شما داشته باشد.

گاهی نیز ممکن است محتوای نوشته شده به تازگی منتشر شده باشد که برای مشاهده شدن آن در نتایج نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.

19. وجود مشکل duplicate content

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در فروشگاه های اینترنتی دیده می شود، وجود صفحات مشابه یا Duplicate content است. یعنی یک محتوای مشابه یا کپی برای دو URL مجزا قرار گرفته است. در این صورت گوگل برای نمایش محتواهای تکراری به شدت مقاومت کرده و نمی داند که کدام صفحه اصلی می باشد.

گوگل تنها زمانی این صفحات مشابه را ایندکس می کند شما از تگ کنونیکال به درستی استفاده کرده باشید. شما می توانید در مطلب ” ” بیشتر در این باره مطالعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا