اجتماعیمطالب کسب و کار

شرح وظایف طراح و گرافیست

محتوای این مطلب پنهان

اول، طراحی گرافیک چیست؟

انستیتوی هنر های گرافیکی آمریکا (AIGA)، را به عنوان “هنر و فن برنامه ریزی و طرح ایده ها و تجارب با محتوای بصری و متنی” تعریف می‌کند. به عبارت ساده تر می‌توان گفت که گرافیک دیزاین، انتقال مفاهیم مختلف و یا ایده های مختلف به واسطه ی تصاویر می‌باشد. این تصاویر می‌توانند به سادگی یک لوگوی تجاری یا به به پیچیدگی صفحه آرایی یک وبسایت باشند.

شخص طراح گرافیک با شناخت و تسلط بر عناصر گرافیکی و متنی و پیاده سازی آنها در انواع رسانه های مختلف، به تولید کننده کمک می‌کند تا با مخاطب ارتباط برقرار کند. طراحی گرافیک وظیفه ی انتقال پیام پروژه، ایونت، کمپین یا محصول را به مخاطب/مصرف کننده دارد. شرکت ها از طراحی گرافیک برای معرفی و فروش محصولات خود از طریق تبلیغات استفاده می‌کنند. همچنین وبسایت ها برای انتقال و ارائه ی اطلاعات پیچیده به مخاطب آن ها را توسط طراحی گرافیک به اینفوگرافیک های قابل هضم تبدیل می‌کنند.

کسب و کار های مختلف نیز برای ایجاد و توسعه ی یک هویت از برندینگ و دیگر ارکان گرافیک دیزاین بهره می‌برند. همچنین باید به یاد داشته باشید که گرچه بسیاری از پروژه های طراحی گرافیک اهداف تجاری همچون تبلیغات و طراحی لوگو را دنبال می‌کنند، از طراحی گرافیک در زمینه های دیگری به عنوان ابزاری برای بیان و ابراز هنری استفاده می‌شود. همانند نمونه های زیر :

مفاهیم پایه طراحی گرافیک

برای درک هرچه بهتر طراحی گرافیک به عنوان یک حرفه و دامنه وظایف طراح گرافیک، بهتر است که ابتدا با عناصر و اصولی که طرح های نهایی را شکل می‌دهند آشنا شویم. این عناصر در پیوستگی با یکدیگر یا در خلاف جهت یکدیگر استفاده می‌شوند تا طرح های بصری تاثیر گذار و چشم نوازی را خلق کنند. المان های اساسی طراحی گرافیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • رنگ
  • فرم
  • خط
  • اَشکال
  • اندازه
  • فضا
  • بافت

از وظایف طراح گرافیک این است که اصول طراحی را درکنار عناصر اساسی طراحی گرافیک به کار بگیرد. این اصول عموما مجموعه ای از قواعد هستند که به طراحی موثر و ایجاد تعادل و ثبات برای اثر خلق شده کمک می‌کنند. این قواعد طراحی گرافیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعادل
  • کنتراست
  • تاکید
  • تناسب
  • ریتم

شاید این قوانین همیشه و همه جا کارامد نباشند. قوانین باید شکسته شوند اما به عنوان یک طراح گرافیک خوب شما وظیفه دارید تا ابتدا به قوانین تسلط پیدا کنید سپس برای شکستن آنها اقدام کنید.

دوم، وظیفه طراح گرافیک چیست؟

وظیفه طراحان گرافیک برقراری ارتباط بصری، با مخاطب می‌باشد. آن ها مفاهیم مختلف تصویری را با دست یا نرم افزار های کامپیوتری خلق می‌کنند. یک طراح گرافیک از طریق فرم های مجازی یا فیزیکی که عموما از تصاویر یا کلمات (متن) تشکیل شده، ایده هایی را که الهام بخش، آگاه کننده و یا به سادگی برای مخاطب/مصرف کننده جذاب است را به آنها منتقل می‌کنند.

هدف نهایی طراح گرافیک این است که با استفاده از رسانه های متنوعی که در دست دارد ایده یا هویت بخصوصی را منتقل کند تا شرکت یا برند تجاری ای که برای آن مشغول به فعالیت هستند را در نظر مخاطب و مصرف کننده برجسته و قابل تشخیص کنند. این رسانه های متنوع شامل اَشکال، فونت ها، رنگ ها، تصاویر، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو ها و بیلبورد ها می‌شود. طراحان گرافیک در پروژه ها اغلب با هنرمندان، انیماتور های چند رسانه ای و دیگر متخصصین حرفه های خلاقیت محور همکاری می‌کنند.

پس هر طراح گرافیک به مسائل دید تصویری دارد و آن را به روش بصری حل میکند و وظیفه دارد تا چالش ارتباطی به خصوصی را حل کند و به خروجی های خلاقانه بخصوصی برسد. اما تمام این ها جواب سوال اصلی ما، “وظیفه طراح گرافیک چیست؟” را نمی‌دهد. چون بسته به نقش شما به عنوان یک گرافیست این وظایف می‌توانند تغییر کنند. با توجه به اینکه طراحان گرافیک محتوای دیداری ای تولید میکنند که از آن در تولیداتی همچون مجله ها، شرکت ها و تبلیغات استفاده می‌شود، وظایف و فعالیت های کلی یک آنها شامل موارد زیر می‌شود:

·        برقراری ارتباط با مشتری برای تعیین نیاز ها و بودجه ی پروژه

وظیفه شما به عنوان یک طراح گرافیک این است که با مشتری ارتباط سالم و درستی برقرار کنید. چراکه مشتری شما با یک مسئله به سراغ شما می‌آید و شاید درک درستی از الفاظ و ارکان طراحی گرافیک نداشته باشد. شما به عنوان طراح گرافیک باید یاد بگیرید که سوالات درستی را با مشتری مطرح کنید تا از نیاز های پروژه و درخواست مشتری به خوبی آگاه شوید و آن هارا تامین کنید.

·        مدیریت درخواست های مخاطب از حروف چینی تا طراحی، چاپ و تولید

معمولا مشتری ها در برخورد با متخصص گرافیک، برخوردی نسبتا مشابه با یک متخصص علم پزشکی دارند. این وظیفه طراح گرافیک است که مسئله ی مشتری را به مجموعه مسائل کوچک تری تبدیل و آنهارا دسته بندی سپس اولویت بندی کند.

·        همکاری با مشتریان، آگاه سازی آن ها و ارائه توصیه های مناسب نسبت به استایل طراحی، چیدمان، تولید چاپ و زمانبندی

بی هیچ چون چرایی وظیفه طراح گرافیک رفع نیاز های مشتری و جلب رضایت او می‌باشد. بالاخره هرچه باشد حق با مشتریست. تمامی جوانب درخواست مشتری را بررسی کنید و با پیشنهادات متنوع برروی جوانب مختلف کار سلیقه ی آن ها را بشناسید. طبق سلیقه ی مشتری پیش بروید اما زیاده روی نکنید چرا که متخصص شمایید و سلیقه ی شما نسبت به علم گرافیک تربیت شده است. اگر نیاز بود که درخواست بخصوصی از مشتری در مورد جزییات کار را رد کنید، مودبانه این کار را انجام دهید و جایگزین هایی پیشنهاد دهید. اما مراقب باشید که مشتری را سردرگم نکنید.

·        توسعه ی مفاهیم، گرافیک و لِی اَوت ها برای تصویر سازی محصول، لوگو های شرکت و وبسایت ها

کار گروهی یکی از بهترین بخش های این حرفه می‌ باشد. شما در این حرفه در موقعیت های فراوانی قرار خواهید گرفت که روحیه کار گروهی شما را به چالش خواهد کشید. ممکن است شما مجری بخش بخصوصی از پروژه باشید و توانایی برقراری ارتباط با دیگر اعضای گروه و توسعه ی کار خودتان بر روی ایده ی کلی پروژه یکی از کارامد ترین مهارت های شما خواهد بود. همچنین در هر مرحله از کار آماده ی هرچیزی باشید. وظیفه طراح گرافیک این است که حتی اگر در میانه ی روند پروژه ای به آن ملحق شد، بتواند با حفظ روند طی شده تا آن لحظه کار را ادامه دهد و به ثمر برساند.

·        تعیین میزان و ترتیب متریال تصویر سازی و کپی، همچنین استایل فونت و سایز آن

تعیین این که چه مقدار از کار را از متریال های آماده استفاده کنید و چه میزان آن را از صفر طراحی کنید وظیفه طراح گرافیک می‌باشد. همچنین شما باید بنا به هدف اثری که ارائه می‌کنید، دایره ی مشتری، سن و جنسیت و بسیاری از فاکتور هایی که باید به آنها توجه کنید نوع فونت را تایین کنید همچنین سایز فونت بنا به شرایط می‌تواند تییر کند که تشخیص دهنده ی آن شما هستید.

·        آماده سازی نمونه های ابتدایی از متریال مورد نظر بر اساس درخواست هماهنگ شده با مشتری

این که مشتری سیر تجسم یکسانی با شما ندارد یک حقیقت است. و در نتیجه ی یکسان نبودن این سیر تجسم تصویر ذهنی ای که از توضیحات شما از کار پیدا میکند بسیار دور تر از آن چیزی است که شما در ذهن خود دارید. بنا بر این برای کم کردن خطا های احتمالی و اختلاف نظر با مشتری همواره نمونه های اولیه ارائه کنید. نمونه ی اولیه لزوما یک کار کامل نیستند. بلکه شمایل کلی از تصویر ذهنی شما می‌توانند باشند. که دقت بیان مشتری از کاری که می‌خواهد با برداشت شما از درخواست مشتری را بیشتر از پیش یکپارچه کند. آماده سازی نمونه های ابتدایی و همسو شدن با درخواست مشتری وظیفه طراح گرافیک می‌باشد.

·        بررسی طرح های نهایی و پیشنهاد ارتقا در صورت لزوم

طرح نهایی را به مشتری ارائه کنید. و ببینید چقدر با درخواست مشتری و هدف کار هماهنگ است. همچنین نیاز به پوشش بیشتر توسط متریال های دیگر را بررسی کنید و ببینید آیا نیاز مشتری به طور کامل پاس داده شده یا نه. حالا طرح نهایی شده، مشتری هم از محصول نهایی رضایت کامل دارد. اما شما با خود فکر میکنید یک تغییر کوچک در گوشه ای از کار و تغییر جزیی در گوشه ای دیگر کار را به کمال می‌ رساند. پیشنهادات خود را حتما با مشتری مطرح کنید و در صورت موافقت مشتری آن هارا اعمال کنید.

·        ارتباط برقرار کردن مرتب با چاپخانه ها برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت محصول و رعایت زمان بندی.

تا زمانی شما بر روی درخواست مشتری کار می‌کنید همه چیز می‌تواند به خوبی پیش برود. اما زمانی که کار را به چاپخانه می‌سپارید باید حواستان را به خوبی جمع کنید. زمان بندی تحویل کار به چاپخانه و تحویل آن به مشتری وظیفه طراح گرافیک، یعنی شماست. باید اطمینان حاصل کنید که محصول در زمان معین تحویل مشتری داده می‌ شود. بهترین کار این است که با چاپخانه در تماس باشید و مراحل کار را پیگیری کنید. در این حرفه بدقولی یک گناه نابخشودنیست و در مواردی می‌تواند زیان بسیاری به بار بیاورد.

طراحان گرافیکی که استخدام شده باشند معمولا مثل یک کارمند در ساعات اداری نُه صبح تا پنج بعد از ظهر فعالیت می‌کنند. اما بعضی از پروژه ها بخاطر مهلت محدودی که دارند ممکن است ساعات بیشتری را بطلبند. فرصت شغلی زمینه ی طراحی گرافیک در تمامی کشور موجود است. همچنین طراحان فریلنسر می‌توانند در منزل خود کار کنند. پیشرفت حرفه ای بیشتر از حد معمول نیازمند جابجایی شغلی است تا بتوانید دامنه تجربه خود را وسیع تر کنید و پورتفولیوی خود را توسئه دهید.

شغل های معمول مربوط به طراحی گرافیک

با پیشرفت تکنولوژی و معرفی انواع جدیدی از طراحی گرافیک، درخواست بیشتری برای طراحان گرافیک جدید بوجود آمده. تکامل تکنولوژی افق دید تمامی شغل های این زمینه را تغییر داده. تقاضا برای طراحان گرافیکی “سنّتی” که معمولا در چاپخانه ها و انتشارات مشغول به کار می‌شدند به شدت افت کرده، اما این کل ماجرا نیست.

استخدام طراحان گرافیک در خدمات طراحی کامپیوتری  تا سال 2028 رشد بیست و چهار درصدی خواهد داشت. بسیاری از این تقاضا توسط شرکت ها و بیزینس هایی ایجاد شده که نیاز روز افزونی نسبت به گرافیک و تصویر سازی دیجیتال پیدا کرده اند و می‌خواهند حضور دیجیتال خود را پررنگ تر کنند. بنابراین، بعضی از شغل های مربوط به طراحی گرافیک چه عناوینی هستند؟ از رایج ترین عناوین شغلی زمینه ی طراحی گرافیک می‌توان به عناوین شغلی زیر اشاره کرد:

  • طراح گرافیک
  • طراح
  • طراح وبسایت
  • کارگردان هنری
  • طراح بسته بندی
  • توسعه دهنده ی هویت برند
  • طراح لوگو
  • تولید کننده محتوا

همینطور که می‌بینید، به محظ اینکه دانش لازم را کسب کنید و تمرینات لازم را داشته باشید چندین عنوان شغلی در زمینه ی گرافیک برای شما وجود خواهد داشت. و شما میتوانید مهارت های خود را نسبت به علاقه ی شخصی خودتان شکل دهید

طراح گرافیست کیست؟

به کسی کارشناس طراحی گرافیک یا همان نیروی طراح و گرافیست گویند که جهت برای اجرای بصری سفارشی که دریافت نموده در مرحله نخست موضوع سفارش را به درستی درک می کند و بعد از آن با توجه به مهارت های ذهنی خود و یا با مشورتی که از دیگر همکاران خود می گیرد به ایده متفاوت و روش های انجام جدیدتری پیرامون سفارش مورد نظر می رسد.

نرم افزارهای ضروری برای شغل طراح و گرافیست کدامند؟

ضروری ترین نرم افزارهای گرافیکی موجود که برای شغل نیروی طراح و گرافیست لازم است شامل فتوشاپ Photoshop، فلش Flash، کورل Corel، پریمیر Premiere، ایلاستریتر Illustrator، فايرورکس Fireworks، ایندیزاین  InDesign، ویزیو Visio و 3D Studio MAX می گردد که تسلط بر آنها برای استخدام به عنوان نیروی کارشناس طراحی گرافیک ضروری است.

شرح وظایف کارشناس طراحی گرافیک چیست؟

وظایف و مسئولیت هایی که برعهده یک نیروی کارشناس طراحی گرافیک است و کارفرما از طراح گرافیست انتظار دارد که به خوبی از پس آن ها برآید به شرح زیر می باشد:

  • بحث و گفتگو درمورد نیازمندیها و تقاضاهای مشتری و تعیین ویژگی های سفارش او
  • انتخاب بهترین و مناسب ترین شیوه، مواد و سبک متناسب با سفارش مشتری
  • ایجاد طرح های اولیه کار جهت نمایش به مشتری
  • بهره گیری از نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری برای آماده کردن طرح ها
  • تولید نسخه نهایی با رعایت کردن ویژگی های دقیق نوشتاری، اندازه و رنگ
  • انجام کار با در نظر گرفتن بودجه و زمان اختصاص یافته به آن

مهارت های لازم برای فرصت شغلی طراح گرافیست

یک نیروی طراح و گرافیست حرفه ای علاوه بر تسلط به نرم افزارهای عنوان شده گرافیکی باید در موارد زیر نیز دارای مهارت باشد تا بتواند به بازار کار این حوزه راه پیدا کند.

مهارت طراحی با کامپیوتر
مهارت در طراحی محصولات چاپی
مهارت های ارتباطی
تحصیلات مکفی و مرتبط با حوزه گرافیک
برخورداری از تفکر خلاق
ارائه پورتفولیو

فارغ از این مهارت ها که یک طراح و گرافیست باید از آنها بهره ببرد، بهتر است به حداقل یکی از تخصص های طراحی وب، تصویر گری و طراحی و عکاسی نیز تسلط داشته باشد.

تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل طراح و گرافیست

علاوه بر تجربه، اکثر مدیران شرکت ها به تحصیلات فرد متقاضی شغل طراح و گرافیست  نیز توجه می کنند. هر چند در مورد یک کارشناس طراحی گرافیک که مهارت های مورد نیاز را دارد، غالباً آیتم تحصیلات برای ورود به بازار کار این فرصت شغلی تاثیر چندانی ندارد، اما داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته های مهندسی نرم افزار کامپیوتر و IT و گرافیک می تواند در استخدام کارجویان امتیاز به شمار بیاید.

بازار کار و آینده شغلی نیروی گرافیست

یک نیروی طراح و گرافیست برای ورود به بازار کار در برخی از سازمان ها از قبیل صدا و سیما و وزارت ارشاد، شرکت های تبلیغاتی، چاپخانه ها، مراکز آموزشی و بسیاری از شرکت های بزرگ ،که واحد بازاریابی و فروش دارند، مشغول به کار شوند. یا توجه به اینکه کسب تجربه برای موفقیت در این شغل پر اهیمت است و می تواند آینده شغلی مطلوبی را برای کارشناس طراحی گرافیک فراهم آورد، بعضی وقت ها نیاز است گرافیست جهت بدست آوردن سوابق کاری متنوع محل کار خود را تغییر دهند.

امکان فعالیت به صورت مستقل و پروژه ای برای نیروی طراح و گرافیست وجود دارد و خیلی از طراحان گرافیک از مشتری سفارش می گیرند و در زمان تعیین شده کار را آماده نموده و پروژه را تحویل می دهند.

میزان حقوق و درآمد طراح گرافیک در ایران و جهان

میزان حقوق درآمد نیروی طراح گرافیک در ایران و جهان به عوامل گوناگونی همچون میزان دانش فنی و تخصصی، سرعت عمل در انجام کار، ابتکار و نوآوری همچنین خلاقیت بستگی دارد.

میزان درآمد طراحان گرافیک  در ایران با توجه به موقعیت های شغلی بسیاری که برای گرافیست ها در بازار کار وجود دارد رو به افزایش می باشد. برای شغل طراح گرافیک نیز همچون هر شغل دیگری در ایران، متوسط درآمد مشخصی را نمی توان تعیین نمود ولی بر اساس تجربیات بدست آمده و شواهد موجود یک درآمد یک گرافیست در ایران از 3.5 تا 12 میلیون تومان متغیر است. تعیین این در آمد به کارمند یا فریلنسر بودن و میزان مهارت هر فرد بستگی دارد.

اما متوسط درآمد و حقوق سالیانه کارشناسان طراحی گرافیست در برخی از کشورهای جهان به ترتیب زیر می باشد:

میانگین دستمزد سالانه‌ برای طراحان گرافیک آمریکا در سال 2018 58,000 دلار
میانگین حقوق سالانه‌ طراحان گرافیک کشور کانادا 51,675 دلار
میانگین دستمزد سالانه‌ گرافیست های کشور استرالیا 62,565 دلار
متوسط درآمد سالیانه طراحان کشور انگلستان 25,000 پوند
میانگین درآمد سالیانه یک طراح گرافیکی در کشور ترکیه 30,500 لیردرآمد رشته گرافیک در جهان.

دکمه بازگشت به بالا