اقتصادی

اوکراین دسترسی به ۱۳۰۰ پایانه اینترنت استارلینک را از دست داده است

سی ان ان در گزارشی فاش کرد که ارتش اوکراین از 24 اکتبر به دلیل آفلاین بودن 1300 پایانه دریافت کننده اینترنت Starlink به دلیل مشکلات پرداخت در هزینه اشتراک، با مشکل قطع بخشی از اینترنت مورد استفاده خود مواجه شده است.

به گزارش نازک نارنجی، بر اساس گزارش CNN، این مشکل اینترنتی در ادامه مذاکرات اسپیس ایکس، تامین کننده اینترنت ماهواره ای از ماهواره های استارلینک با وزارت دفاع آمریکا در خصوص هزینه اینترنت ماهواره ای استارلینک برای اوکراین رخ داد. این مذاکرات علیرغم وعده ایلان ماسک، رئیس میلیاردر اسپیس ایکس مبنی بر اینکه شرکتش به پرداخت هزینه اینترنت Starlink در اوکراین ادامه خواهد داد، انجام شد.

یک مقام ارشد پنتاگون به سی ان ان گفت: «مذاکرات ادامه دارد». همه در ساختمان ما می دانند که ما به آنها پول خواهیم داد.

وی افزود که وزارت دفاع خواهان یک توافق کتبی است “زیرا ما نگران هستیم که او (الون ماسک) نظرش را تغییر دهد.”

در ماه سپتامبر، اسپیس ایکس نامه ای به پنتاگون ارسال کرد و در این نامه از وزارت دفاع آمریکا خواست هزینه های مربوط به استفاده اوکراین از خدمات اینترنتی Starlink را بپردازد. با این حال، در 15 اکتبر، پس از مواجهه با واکنش های عمومی، ایلان ماسک ظاهرا از تصمیم خود برای کمک گرفتن از دولت ایالات متحده عقب نشینی کرد.

ماسک در توییتی نوشت: «در جهنم… ما به دادن رایگان اوکراین ادامه خواهیم داد». ماسک همچنین به فایننشال تایمز گفت که شرکتش قصد دارد این کار را “بی نهایت” انجام دهد.

به گزارش سی ان ان، از دست دادن اینترنت استارلینک در اوکراین در ماه گذشته باعث ایجاد «مشکل بزرگ» برای ارتش اوکراین شد. اوکراین در ماه مارس 1300 پایانه برای دریافت این سرویس اینترنتی از یک شرکت انگلیسی خریداری کرد. طبق گزارشات اسپیس ایکس، اوکراین را ملزم به پرداخت 2500 دلار در ماه برای فعال نگه داشتن هر واحد تامین اینترنت می کند. با این حال، این کشور در نهایت قادر به پرداخت هزینه های مربوط به دریافت خدمات اینترنتی استارلینک که بالغ بر 3.25 میلیون دلار در ماه بود، نبود و در ادامه از وزارت دفاع بریتانیا در این خصوص درخواست کمک مالی کرد. اما پس از انجام مذاکرات، دو طرف توافق کردند که هزینه های نظامی دیگر را در اولویت قرار دهند.

یک مقام انگلیسی به سی‌ان‌ان گفت: ما از برخی پایانه‌هایی که اثر تاکتیکی مستقیم برای ارتش اوکراین برای دفع حمله روسیه دارند، حمایت می‌کنیم. ما برنامه های جدید را بر اساس تأثیر آنها و کمک و حمایت آنها از اوکراین برای محافظت از مردمش در برابر تهاجم بی رحمانه ولادیمیر پوتین بررسی و اولویت بندی خواهیم کرد.

در صورتی که اسپیس ایکس و وزارت دفاع ایالات متحده در نهایت قرارداد اینترنت استارلینک با اوکراین را امضا کنند، مشخص نیست که آیا پنتاگون کنترل بیشتری بر خدمات اینترنتی استارلینک اوکراین خواهد داشت یا خیر. این شرکت اکنون در حال تصمیم گیری است که سربازان اوکراینی می توانند از پایانه های اینترنتی خود استفاده کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا