بین الملل

روسیه ماهواره نظامی به فضا پرتاب کرد

به گزارش خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه از پرتاب یک ماهواره نظامی به فضا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موشک ماهواره ای سایوز-2 حمود این ماهواره را ساعت 10 به وقت مسکو از پایگاه فضایی «پلستسک» در شهر «میرنی» در شمال غربی آرخانگلسک به فضا پرتاب کرد.

وزارت دفاع روسیه به دلایل امنیتی و نظامی درباره جزئیات بیشتر این رویداد صحبت نکرد.

پیش از این وزارت دفاع روسیه یک ماهواره نظامی با ماهواره سایوز از پایگاه فضایی پلستسک به فضا پرتاب کرده بود. این ماهواره برای مقاصد نظامی و ارائه اطلاعات از جمله در زمینه شبکه اینترنتی و تصاویر ماهواره ای برای ارتش روسیه استفاده می شود.

روسیه حدود صد ماهواره در مدار دارد که کمتر از نیمی از آنها فعال هستند و سالانه تعداد بیشتری ماهواره به ماهواره های روسی در فضا اضافه می شود.

در همین حال، ایالات متحده اعلام کرده است که آنتن های ارتباطی ماهواره ای را برای کمک به اوکراین برای مبارزه با روسیه به کی یف ارسال خواهد کرد.

منابع خبری روز سه شنبه گزارش دادند که پنتاگون چهار دیش ماهواره را به عنوان بخشی از کمک مالی 275 میلیون دلاری اخیرا اعلام شده به اوکراین می فرستد. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت: این آنتن ها نیروهای اوکراینی را موثرتر می کند و در عین حال به رهبران این کشور توانایی فرماندهی و کنترل بهتری می دهد.

سخنگوی پنتاگون گفت: این آنتن‌ها برای جایگزینی سرویسی مانند استارلینک نیست، بلکه برای کمک به اوکراینی‌ها برای بهبود تلاش‌های ارتباطی خود در میدان جنگ است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه پیشتر گفته بود که ماهواره های تجاری آمریکا و متحدانش در صورت پیوستن به جنگ اوکراین، اهداف قانونی روسیه خواهند بود.

کنستانتین ورونتسوف، معاون بخش منع گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه، گفت که زیرساخت های شبه نظامی می تواند هدف قانونی برای حمله تلافی جویانه باشد.

ورونتسوف گفت: ما در مورد دخالت ایالات متحده و متحدانش در زیرساخت های فضایی غیرنظامی صحبت می کنیم.

ورونتسوف در سخنرانی های خود به هیچ شرکت ماهواره ای خاصی اشاره نکرد. در پی این اظهارات، واشنگتن به مسکو نسبت به انهدام ماهواره های آمریکایی هشدار داد.

انتهای پیام/م




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا