عمومیمطالب کسب و کار

تفاوت سنگ عباس آباد و دره بخاری

همه چیز درباره سنگ تراورتن؛ بهترین سنگ‌ برای نما

نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان است که همواره یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها برای مصالح ساختمان انتخاب نمای ساختمان است .  اگر شما قصد دارید در نمای ساختمان از سنگ استفاده کنید باید بدانید یکی از بهترین سنگ‌های برای نما سنگ تراورتن است و برای بهتر انتخاب کردن لازم است خصوصیات و معایب هر سنگ را مقایسه کنید و بنا به بودجه ای که برای خرید سنگ تراورتن دارید بهترین سنگ را انتخاب کنید.

در این مطلب قصد داریم به معرفی این  بسیار محبوب بپردازیم و همه چیز را درباره سنگ تراورتن به شما بگوییم. اگر قصد خرید سنگ تراورتن را دارید و به دنبال کسب اطلاعات ضروری در رابطه با قیمت این محصول هستید، با ما همراه باشید. همچنین اگر قصد خرید اینترنتی سنگ عباس آباد را دارید تا انتها همراه ما باشید.

سنگ تراورتن چیست و چگونه تشکیل میشود؟

یکی از نامهایی که این روزها در حوزه‌ی سنگ‌های ساختمانی زیاد میشنویم، سنگ تراورتن (Travertine )است. این سنگ، در گروه سنگهای آهکی متخلخل قرار می گیرد و به‌دلیل داشتن مزایای متعدد، جزو محصولات پرفروش در بازار نیز به‌شمار میرود. استفاده از سنگ تراورتن برای نمای ساختمان، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و سازگاری آن با آب‌وهوای گرم، سبب شده است تا تقاضای این سنگ در نواحی گرمسیر کشور، بیشتر از سایر نقاط باشد.

بد نیست بدانید که وزن مخصوص این سنگ، ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. نحوه‌ی تشکیل سنگ تراورتن، یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که از سوی مشتریان این محصول مطرح می‌شود و در این قسمت، قصد داریم به آن پاسخ دهیم. قبل از آنکه بخواهیم به‌صورت جزئی و مرحله‌به‌مرحله، نحوه‌ی تشکیل سنگ تراورتن را شرح دهیم، بهتر است این را بدانید که این سنگ رسوبی، در اثر انباشته شدن رسوبات چشمه‌های آب گرم، آب‌های معدنی داخل غارها، رودخانه‌ها و دریاها تشکیل می‌شود. سنگهای تراورتن صیقل داده نشده، حبابهایی در سطح خود دارند که این حباب‌ها نیز به‌دلیل گازهای حبس شده در همین آبها، تشکیل میشوند.

سنگ تراورتن مقاومت بیشتری در مقایسه با سنگ مرمریت دارد و از آنجایی که سوراخ‌هایی در این سنگ وجود دارد، قدرت دفع انقباض و انبساط آن بسیار بالا است. ا‌ین نوع سنگ اکثرا در نماهای روکار داخلی و بیرونی به کار می رود و کاربرد بسیاری در سنگ فرش کردن نیز دارد. در ایران انواع مختلفی از سنگ‌های تراورتن وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سنگ‌های نوع تراورتن پرداخته و شما را با این سنگ‌ها آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

با توضیحی که دادیم، اکنون دیگر میدانید که سنگ تراورتن، از رسوبات آب‌های گرم تشکیل میشود. با توجه به اینکه آب‌های گرم از لایه‌های زیرین زمین می‌جوشند و ماهیت آن‌ها نیز اسیدی است، در هنگام حرکت به سطح زمین و عبور از میان سنگ‌های آهک و کربناتی، مقایر زیادی کربنات کلسیم را در خود حل می‌کنند؛ به همین دلیل نیز، آبی که در نهایت به سطح زمین می‌رسد، یک مایع بی‌کربناتی و کربناتی است.

پس از خارج شدن این آب از زمین، عواملی مانند: تبخیر، کاهش دما، آزادشدن دی‌اکسید کربن و افت فشار، موجب تشکیل بلورهایی با نام “بلورهای کلسیت” می‌شوند. بلورهای تشکیل شده، با گذشت زمان، روی هم رسوب می‌کنند و تشکیل سنگی را می‌دهند که این روزها با نام  “سنگ تراورتن” آن را می‌شناسیم. اگر شرایطی که باعث تشکیل کلسیت می‌شوند، برای مدت زمانی طولانی ادامه داشته باشد، سنگ‌های تراورتن تشکیل شده، سنگ‌های به مراتب ضخیم‌تری خواهند بود.

اگر یک سنگ تراورتن دست نخورده را از نزدیک دیده باشید، ممکن است توجه‌تان به جای خالی حباب‌هایی که روی این سنگ وجود دارد نیز جلب شده باشد. این جاهای خالی، زمانی ایجاد می‌شوند که شرایط تشکیل بلورهای کلسیت، برای مدتی فراهم نباشد و این موضوع، سبب باقیماندن جای خالی این بلورها روی سنگ شود. در بسیاری از مواقع، این جاهای خالی، سبب زیباتر شدن سنگ‌های تراورتن می‌شوند و جلوه‌ی خاصی به محصول نهایی می‌دهند. در انتها، بهتر است با برخی از مهم‌ترین عناصری که در این سنگ‌ها یافت می‌شوند و مقدار آنها، کیفیت و رنگ سنگ تراورتن را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد نیز آشنا شوید:

آهنهای دو ظرفیتی و سه ظرفیتی – منگنز – کلسیم – مواد آلی – سیلیس

سنگ‌های تراورتن در ایران معادن زیادی دارند و ما در اینجا انواع تراورتن را بر اساس تم رنگی زمینه نام میبریم.

در تم رنگی سفید سنگ‌های تراورتن عباس آباد، ابیانه، طبس و سنگ کمشچه را داریم البته سورت سوپر سنگ دره بخاری هم زمینه رنگ سفید دارد.

در تم رنگی کرم سنگ‌های حاجی آباد، دره بخاری، طرق، تکاب، لوشان، کاشان و برخی معادن یزد را داریم.

برای رنگ‌های مکمل زرد و قرمز هم در اصفهان و هم در آذرشهر معادنتراورتن داریم و در تم رنگی سیلور و دودی در شهر تکاب و شهر کاشان معادن تراورتن موجود است.

انواع سنگ‌های تراورتن

سنگ تراورتن عباس آباد

از جمله معروف‌ترین سنگ‌های تراورتن در ایران،  است. این سنگ در معادن عباس آباد در شهرستان محلات اصفهان وجود دارد و برای نمای ساختمانی کاربرد دارد. چرا که دارای زیبایی بالا، صیقل پذیری خوب و مقاومت بسیار زیادی است.‌  از نمونه های دیگری است اکه در تمامی نماها از آن استفاده می‌کنند. این سنگ در برابر تغییرات محیطی مانند انجماد و رطوبت مقاومت خوبی از خودش نشان می‌دهد و از آنجایی که وزن آن سبک بوده و چسبندگی خوبی به دیوار دارد و همچنین زمینه رنگ سفید دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است.

تراورتن حاجی آباد

 نسبت به دیگر انواع سنگ‌های تراورتن نسبتا سنگین‌تر و مقاوم‌تر بوده و برای نصب آن روی نمای بلند از پوشش استفاده می شود. این سنگ تنوع رنگی زیادی دارد و رنگ‌های آن از قهوه‌ای تیره شروع شده و به رنگ روشن و سفید می‌رسد. هر اندازه که این سنگ سفید و روشن‌تر باشد، از محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان خود برخوردار می‌شود.

به همین دلیل سنگ روشن حاجی آباد دارای قیمت بیشتری نسبت به رنگ های تیره آن است. این سنگ از نظر طرح دارای دو نوع طرح ریز و درشت بوده و طرح‌های آن را با توجه به سلیقه سازندگان و طراحان انتخاب می کنند. جالب است بدانید به سنگ‌های تراورتن حاجی آباد سنگ استخوانی هم گفته میشود. جنس این سنگ به گونه‌ای است که در برابر فشارهای احتمالی، ضربات سخت، اتصال به نما و همچنین حمل و نقل مقاوم بوده و صیقل‌پذیری بسیار خوبی دارد.

تراورتن آتشکوه

یکی دیگر از انواع سنگ‌های تراورتن، سنگ تراورتن آتشکوه می باشد که در واقع از جمله سنگ‌های گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شود.معدن این سنگ در استان مرکزی شهرستان محلات در منطقه‌ای به نام آتشکوه واقع شده. تراورتن آتشکوه رنگ سفید و کرم دارد و از قیمت بالایی برخوردار می‌باشد. البته گفتنی است که نوع ضعیف‌تر این سنگ رگه های قرمز دارد و قیمت آن به نسبت پایین تر است. این نوع تراورتن سورت‌بندی زیادی دارد.

تراورتن تکاب

در تکاب هم معادن زیادی از سنگ تراورتن وجود دارد مانند سنگ تراورتن تکاب سیلور، خرمایی و کرم تکاب.  هم برای مصرف داخلی و هم برای صادرات مورد استفاده قرار می گیرند. زیبایی سنگ های رنگی تکاب آن قدر بالاست که در بازارهای داخلی و خارجی طرفداران زیادی پیدا کرده است.

تراورتن کاشان

معدن این سنگ در استان اصفهان، شهرستان کاشان، جاده نراق، سه راه کله ارمک و در مجاورت روستای برز آباد واقع گردیده است. در معادن  نیز می‌توان سنگ‌های تراورتن رده متوسط را پیدا کرد. این سنگ ها دارای رنگ های شکلاتی (قهوه ای)، کرم، کرم بژ و بژ هستند و از معروف‌ترین آن‌ها می توان رنگ شکلاتی را نام برد که سنگ تراورتن شکلاتی آقامحمدی نوع معروفی از این نمونه می‌باشد.

تراورتن یزد

در معادن سنگ یزد هم مثل کاشان سنگ های تراورتن رده پایین‌تری پیدا می شود. این سنگ ها رنگ های شکلاتی (قهوه ای)، لیمویی، سیلور، کرم، کرم بژ و بژ دارند. تخلخل  نسبت به نوع های مشابه بیشتر بوده و برش این سنگ ها بی موج و به صورت طولی انجام می شود.

سنگ تراورتن طبس

سنگ تراورتن طبس با زمینه اصلی سفید و دارای طیف رنگی روشن است که دارای رگه‌های قهوه‌ای یا مشکی یا صورتی میباشد. سنگ تراورتن طبس دارای مقاومت زیاد و ساب‌پذیری زیادی دارد و خلل‌وفرج کمی در سنگ وجود دارد. معدن سنگ تراورتن طبس در فاصله 450 کیلومتری شمال شرق یزد و 100 کیلومتری جنوب طبس واقع گردیده است.کاربرد این سنگ بیشتر در نمای شاختمان استفاده میشود و با ترکیب با سنگ گیوتین یا آجر قهوه ای سوخته نمای زیبایی دارد.

سنگ تراورتن آبگرم

 زمینه رنگ کرم دارد که رنگ کرم در نماهای ساختمانی ایران جایگاه بخصوصی دارد.سنگ تراورتن آبگرم به رنگ کرم روشن و گاهی اوقات سفید است که در بیشتر سورت‌ها یکنواخت است و در سورت‌های درجه دو معمولا لکه‌های سیاه در آن رویت می‌گردد.

درجات خوب این سنگ دارای خلل‌وفرج‌های ریز است اما درجات ضعیف‌تر حفره‌های تقریبا بزرگتری دارند که با رزین پر می‌شوند.این سنگ در نمای اصلی ساختمان و دیوارهای داخلی و همچنین دیوارهای پارکینگ و راه‌پله کاربرد زیادی دارد. قیمت این سنگ هم مثل اکثر تراورتن‌ها بستگی به یکنواختی دارد و هر چه سنگ روشن‌تر باشد قیمت سنگ بالاتر است.

سنگ تراورتن ابیانه

سنگ تراورتن ابیانه از طیف رنگی کرم روشن تا بژ موجود است. این سنگ از جمله سنگ های نوظهور در صنعت تولید سنگ محسوب میشود که معدن این سنگ از سال 1390 شروع بکار کرده است. سنگ تراورتن ابیانه به دو سورت بی‌موج و موج‌دار قابل فراوری و تولید است که بیشتر به‌صورت بی‌موج تولید می‌شود و بخاطر رنگ‌بندی خوب و یک‌نواخت سنگ محبوب نمای رومی است. اگر بخواهیم به معایب این سنگ اشاره کنیم  درصد آهک بیشتری نسبت به برخی سنگ‌های تراورتن دارد و به همین دلیل قابلیت ساب‌پذیری کمتری دارد.

مهم ترین مزایای سنگ تراورتن کدامند؟

همانطور که گفتیم، سنگ تراورتن، یکی از محبوبترین و پرکاربردترین سنگ‌ها در حوزه‌ی ساخت‌و‌ساز است و تقاضای بالایی برای آن وجود دارد؛ اما بد نیست به دلایل این موضوع نیز اشاره کنیم تا شما متوجه شوید که دلیل استقبال گسترده‌ی مصرف‌کنندگان از این سنگ چیست؟ محبوبیت این محصول، به مزایای منحصربه فرد آن مربوط می شود که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:

عایق حرارتی: یکی از مهم‌ترین مزایای سنگ تراورتن که با محبوبیت بسیار بالای این محصول در مناطق گرم‌سیری نیز رابطه‌ی مستقیمی دارد، خاصیت عایق حرارتی بودن این سنگ است. تراورتن، به‌دلیل وجود حفره‌های ناشی از گازهای محبوس شده در خود، به‌خوبی میتواند در برابر گرما مقاومت کند؛ به‌همین دلیل نیز سطح این سنگ همواره خنک است و مانند بسیاری از محصوالت موجود در بازار، داغ نیست.

عایق صوتی: حفره‌های موجود در سنگ تراورتن، علاوه بر ایجاد خاصیت عایق حرارتی در این سنگ، منجر میشوند تا این محصول کاربردی، در برابر صدا نیز مقاومت بالایی داشته باشد.

وزن کم: تراورتن، نسبت به بسیاری از سنگ‌های موجود در بازار، وزن کمتری دارد و این موضوع سبب میشود تا استفاده از آن، بار وارد شده به ساختمان را با کاهش قابل مالحظه‌ای روبرو کند و محبوبیت آن را در میان متقاضیان افزایش دهد.

قابلیت فرآوری: تراورتن، جزو آن دسته از سنگ‌های ساختمانی است که قابلیت فرآوری به روش‌های مختلف را دارد. رویه‌ی سنگ تراورتن را میتوان با مواد مختلفی مانند: بتونه، رزین و سیمان، فرآوری و محصولی مطابق با سلیقه‌ها و نیازهای مختلف مشتریان به بازار عرضه کرد. تنوع روش‌های فرآوری تراورتن سبب شده است تا بتوان این محصول را به‌صورت مات، براق یا چکش‌خورده، مورد استفاده قرار داد و این موضوع،یکی از مهم‌ترین مزایای این سنگ محبوب به‌شمار میرود

برش راحت: یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که برای امتیازدهی به سنگ های مختلف ساختمانی به آن توجه میشود، برش‌دهی محصول است؛ به‌عبارت بهتر، راحت‌بودن برش یک سنگ، یک مزیت بسیار مهم برای آن محصول به‌شمار میرود و ارتباط مستقیمی نیز با محبوبیت و فروش آن محصول در بازار دارد. تراورتن، یکی از سنگهایی است که برش آن به‌راحتی انجام میشود و این موضوع، یکی از مهم‌ترین مزایای این محصول در مقایسه با دیگر سنگ‌های ساختمانی به‌شمار میرود.

قابلیت شکل دهی: از دیگر مزایای سنگهای تراورتن، میتوان به قابلیت شکل‌دهی بالای این سنگ‌های محبوب اشاره کرد. ساب‌پذیری این سنگ‌ها که یکی از مهمترین مزایای آن‌ها نیز محسوب میشود، سبب شده است تا بتوان سنگ‌های تراورتن را در اشکال مختلف و با توجه به نیاز مشتریان، تولید و به بازار عرضه کرد.

مقاومت بسیار زیاد: حفره‌های موجود در بافت تراورتن که در قسمت قبلی به دلایل ایجاد آنها نیز اشاره کردیم، سبب شده‌اند تا این سنگ، مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. این حفره‌ها، مقاومت سنگ تراورتن در برابر شرایطی چون انبساط و انقباض را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش میدهند و باعث میشوند تا این محصول، عمری بسیار طولانی داشته باشد و به همین دلیل نیز، در لیست محصولات پرفروش بازار قرار گیرد.

قیمت مناسب: مناسب بودن قیمت سنگ تراورتن، از دیگر مزایای این سنگ است و تاثیر بسیار زیادی نیز در فروش بالای آن در بازار دارد. مهم‌ترین دلیلی که میتوان برای این موضوع و پایین بودن قیمت تراورتن در مقایسه با مقاومت آن عنوان کرد،بالا بودن میزان عرضه‌ی این محصول است.

سنگ تراورتن، در مناطق کم‌ارتفاع که دسترسی به آنها کار سختی نیست، یافت میشود و استخراج آن کار سادهای است؛ به همین دلیل نیز، امکان خرید سنگ تراورتن ارزان قیمت برای خریداران وجود دارد و مشتریانی که به‌دنبال خرید یک محصول باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه هستند، این سنگ را انتخاب میکنند.

حملونقل راحت: حمل‌ونقل سنگ تراورتن نیز یکی از زمینه‌هایی است که این محصول در آن صاحب مزیت است. جابجایی سنگ تراورتن، به‌دلیل مقاومت بالایی این سنگ، کار بسیار راحتی است و این موضوع سبب میشود تا نگرانی خریداران بابت آسیب محصول در پروسه‌ی حمل‌ونقل از میان برداشته شود و هیچ تردیدی در رابطه با خریداری و سفارش سنگ تراورتن نداشته باشند.

هزینهی نگهداری پایین: بسیاری از سنگ‌های ساختمانی موجود در بازار، برای حفظ زیبایی و جلوه‌ی خود، نیاز به نگه‌داری و توجه خاص دارند و هزینه‌ی قابل توجهی را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال خواهند داشت؛ اما این موضوع در رابطه با سنگ تراورتن اصلا مطرح نیست و هزینه‌ی نگه‌داری از این سنگ، بسیار ناچیز است.

ظاهر لوکس: تراورتن، یکی از سنگ‌های بسیار زیبایی است که استفاده از آن در نما، ظاهر لوکس و چشم‌نوازی به ساختمان می‌بخشد. شکاف‌ها و حفره‌های قابل مشاهده روی سطح سنگ تراورتن نیز بسیار کم هستند و به هیچ عنوان ظاهر ناخوشایندی به این محصول نمی‌بخشند. این موضوع نیز یکی از مزایای مهم این سنگ پرطرفدار به‌شمار میرود و باعث افزایش قابل مالحظه‌ی فروش این محصول در سال‌های اخیر شده است.

ثبات رنگ و زیبایی: برخالف بسیاری از سنگ‌های ساختمانی دیگر، تراورتن، محصول بسیار مقاومی است که به مرور زمان، زیبایی و جلوه‌ی خود را از دست نمیدهد. مقاومت بسیار بالای این سنگ در مقابل آفتاب و وجود لایه‌ی محافظ اشعه‌ی UV روی سطح خارجی آن، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برای این موضوع میتوان به آنها اشاره کرد. ثبات رنگ سنگ تراورتن در طول زمان و زیبایی ماندگار آن، یکی دیگر از مزایای مهم و قابل توجه این سنگ پرفروش به‌شمار میرود.

قابلیت استفاده بدون ملات: سنگ تراورتن، قابلیت استفاده‌ی خشک را دارد و امکان نصب این محصول بدون نیاز به ملات نیز وجود دارد. این موضوع، یکی دیگر از مزایای مهم این سنگ محسوب میشود و مورد استقبال مصرف‌کنندگان نیز قرار گرفته است.

چسبندگی بسیار بالا: مزیت قابل توجه دیگری که برای سنگ‌های تراوتن میتوان نام برد، خاصیت چسبندگی بسیار بالای ملات به آنها است. این خاصیت، به‌دلیل وجود حفره‌های متعدد در این سنگ ایجاد میشود و نقش بسیار پررنگی نیز در محبوبیت تراورتن ایفا میکند.

نصب راحت: مورد بعدی که در رابطه با مزایای تراورتن باید به آن اشاره کنیم، نصب راحت این سنگ است. سنگ‌های تراورتن، به‌راحتی نصب میشوند و همین مزیت نیز سبب افزایش تقاضای این محصولات در مقایسه با سنگ‌های ساختمانی دیگر شده است.

رنگبندی بسیار متنوع: تراورتن، در لیست سنگ‌هایی قرار دارد که از لحاظ رنگ، تنوع بسیار زیادی را شامل میشود و این موضوع، به یکی از مهم‌ترین مزایای آن تبدیل شده است. تنوع رنگ بالای سنگ تراورتن، باعث شده است تا این محصول بتواند سلایق خریداران مختلف را تحت پوشش قرار دهد و با فروش بالایی در سراسر دنیا مواجه شود.

سنگ تراورتن چه کاربردهایی دارد؟

مزایای سنگ تراورتن که در قسمت قبل معرفی کردیم، دلایل بسیار محکمی برای بالابودن تقاضای این محصول در بازار سنگ‌های ساختمانی به‌شمار میروند؛ ولی بد نیست نگاهی هم به کاربردهای مختلف این سنگ بیندازیم و ببینیم که این محصول، بیشتر در چه حوزه‌هایی مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین کاربردهای سنگ تراورتن به شرح زیر هستند:

استفاده در نمای ساختماناین روزها، سنگ تراورتن نما، یکی از پرفروش‌ترین سنگ‌هایی است که در بازار وجود دارد. این سنگ، با داشتن مزایایی چون؛ چگانی کم، عمر طولانی، عایق مناسب صوتی و حرارتی، تنوع زیاد، قیمت مناسب و… گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده در نمای ساختمان به‌شمار میرود. انتخاب این سنگ به‌عنوان سنگ نما، مصداق بارز ضرب‌المثل یک تیر و چند نشان است و به خریداران این امکان را میدهد تا لذت بهرهمندی از مزایای مختلف را به‌صورت همزمان، تجربه کنند.

سنگ تراورتن نما، یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای داشتن نمای کلاسیک و رومی است و استفاده از آن در ساختمان‌های مرتفع نیز، انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای به‌شمار میرود. رایج‌ترین ضخامت تراورتن برای استفاده در نمای ساختمان، ضخامت 18 میلیمتری است؛ اما در برخی از موارد، از سنگ‌های تراورتن 2 سانتیمتری نیز برای استفاده در نمای خارجی‌ساختمان در نواحی سردسیری استفاده میشود که دلیل این موضوع، به مقاومت بالای سنگ‌های ضخیم‌تر در هوای سرد مربوط میشود.

استفاده در دکوراسیون خارجی ساختمانهایکی دیگر از کاربردهای سنگ تراورتن که در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش آن هستیم، استفاده از این سنگ در دکوراسیون خارجی ساختمان‌ها است. مزایای منحصربه‌فرد سنگ تراورتن سبب شده است تا این محصول، انتخابی بسیار مناسب برای مکان‌هایی مانند دیواره‌های استخر یا پاسیو به‌شمار رود. گلدان سنگی، باربیکیو و مجسمه‌های سنگی در ابعاد مختلف نیز از دیگر مواردی هستند که از سنگ تراورتن برای ساخت آنها استفاده میشود.

استفاده در دکوراسیون داخلی ساختمانهادرست است که استفاده از سنگ تراورتن در دکوراسیون داخلی ساختمان، هنوز رواج چندانی در کشور ما ندارد، اما این سنگ، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که حتی در داخل ساختمان نیز میتوان از آن استفاده کرد. دیوارهای تزئینی داخل ساختمان، شومینه و حتی راه‌پله‌ها، نمونه هایی از کاربردهای سنگ تراورتن در قسمت داخلی ساختمان به‌شمار میروند.

اطلاع از معایب سنگ دره بخاری برای استفاده بهتر و مفیدتر از این سنگ لازم و ضروری است. هرچند برخی از سنگ ها بسیار کامل و پر کاربرد هستند، ولی باز هم معایب و نقص هایی دارند. پس همانطور که مزایا و ویژگی های یک سنگ را بررسی و مطالعه می کنید، باید به دنبال معایب آن نیز باشید. در این مقاله به بررسی معایب سنگ دره بخاری و سایر ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

سنگ تراورتن دره بخاری با وجود تمام ویژگی هایی که دارد، شامل معایب و نقص هایی نیز می باشد. در این بخش به ذکر معایب سنگ دره بخاری می پردازیم تا با این سنگ بیشتر آشنا شوید. اولین معایب سنگ دره بخاری، نفوذ آب و رطوبت به درون آن است. به دلیل اینکه جزوی از سنگ های آهکی محسوب می شود، دارای منافذی است که جذب آب را ساده تر می نماید.

هر چند به دلیل فرآوری سنگ تراورتن و اضافه کردن رزین به سنگ، تاثیر این موضوع کمرنگ تر شده است. ولی باز هم سنگ تراورتن دره بخاری این نقص را دارد. پس بسیار مهم است که هنگام استفاده از آن در محیط های مرطوب و بارانی، از بسیار مرغوبی استفاده کنید. چون از میان سنگ های تراورتن ایران، تراورتن دره بخاری منافذ و تخلخل کمتری دارد، نسبت به سایرین گزینه مناسب تری محسوب می شود. اما به طور کلی، این ویژگی را نمی توان از سنگ تراورتن دره بخاری حذف کرد.

قیمت سنگ یکی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود. شاید قیمت به عنوان یکی از معایب سنگ دره بخاری قلمداد شود زیرا قیمت این نوع سنگ نسبت به سایر سنگ های تراورتن بیشتر است. همچنین سنگ تراورتن دره بخاری به انواع مختلفی تقسیم می شود که سنگ تراورتن دره بخاری ممتاز، جزو بهترین نوع آن است و بالاترین قیمت را دارد. دقت داشته باشید هر چه رنگ سنگ روشن تر و شفاف تر باشد، به ارزش مادی سنگ افزوده می شود. به دلیل اینکه سنگ تراورتن دره بخاری عموما رنگ های روشن دارد، جزو سنگ های لوکس و گران قیمت است.

باران اسیدی یکی از دشمنان سنگ تراورتن دره بخاری است. در واقع این عامل را باید جزو معایب سنگ دره بخاری بدانیم. هر چند سایر سنگ ها نیز در برابر باران اسیدی واکنش نشان می دهند ولی سنگ تراورتن دره بخاری حساسیت بیشتری در این خصوص دارد. پیشنهاد ما این است روی ساختمان هایی که در مراکز شهر و در مسیر رفت و آمد اتومبیل ها هستند، این سنگ برای استفاده نشود. چون احتمال بارش اسیدی در چنین قسمت هایی بیشتر از سایر قسمت های شهر است.

به طور کلی سنگ های تراورتن من جمله سنگ تراورتن دره بخاری دارای سطح یکنواخت و رنگ یکسان نیستند. سنگ تراورتن دره بخاری سطحی سفید یا کرم با طرح ها و خطوط قهوه ای و یا شکلاتی دارد. برخی طرح های کمتر و برخی طرح های بیشتری دارند ولی به طور کامل یکنواخت نیستند. شاید این ویژگی برای کسانی که دوست دارند نمای ساختمان شان سطحی یک دست داشته باشد، کمی جالب به نظر نرسد. پس این ویژگی را نیز می توان به عنوان معایب سنگ دره بخاری اضافه نمود.

مزایا سنگ دره بخاری

اگر از معایب سنگ دره بخاری صحبت می کنیم، باید مزایای آن را نیز ذکر کنیم تا ویژگی های مثبت این سنگ مشخص گردد. دقت داشته باشید، معایب سنگ دره بخاری استفاده از آن را منع نمی کند، بلکه باعث محدود شدن برخی از کاربرد ها می شود. پس بهتر است با کمک مزایای سنگ تراورتن دره بخاری و با دقت بر معایب سنگ دره بخاری ، کاربرد های درست این سنگ را بیابید. البته برخی از مهم ترین کاربرد های این سنگ در ادامه مقاله ذکر خواهد شد.

امروزه به دلیل وجود دستگاه هایی جهت فرآوری سنگ ها، ویژگی های داتی سنگ مانند انعطاف پذیری بسیار مهم است. خوشبختانه سنگ تراورتن دره بخاری، دارای انعطاف پذیری خوبی بوده و بعد از خروج از دستگاه های مخصوص به بهترین شکل خود تبدیل می شود. این خاصیت موجب شده، ابعاد و شکل های سفارشی برای سنگ تراورتن دره بخاری ارائه شود و این سنگ نیز به خوبی توانسته این خواسته مشتریان را اجابت کند.

از دیگر مزایا استفاده از سنگ تراورتن دره بخاری، سازگاری آن با شرایط اقلیمی مختلف است. البته برای مناطق با آب و هوای مرطوب، استفاده از این سنگ توصیه نمی شود. ولی اگر در اقلیم سرد زندگی می کنید یا آب و هوای شهر شما گرم و خشک است، استفاده از این سنگ در نما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

شفافیت و ساب پذیری از مزایای سنگ تراورتن دره بخاری است. همین امر موجب شده کاربرد این سنگ برای نمای ساختمان ها افزایش پیدا کند. وجود سطحی صاف و براق از مهم ترین ویژگی های یک سنگ است که کاربرد های آن را افزایش می دهد. در رابطه با سنگ تراورتن دره بخاری نیز بدین گونه است و موجب شده این سنگ به محبوبیت زیادی دست پیدا کند.

عدم تغییر رنگ از دیگر ویژگی های سنگ تراورتن دره بخاری است. پس در کنار معایب سنگ دره بخاری باید به مزایا و ویژگی های آن نیز توجه کنید. این مزیت موجب می شود در هر کجای ساختمان از سنگ تراورتن دره بخاری استفاده کنید، تا چندین سال رنگ بنای شما ثابت باقی بماند.

هم برای نمای بیرونی و هم نمای داخلی ساختمان، احتمال تغییر رنگ سنگ تراورتن دره بخاری بسیار اندک و حتی مایل به صفر است. پس اگر نگران تغییر رنگ نمای بیرونی ساختمان خود هستید، که بر اثر فرسایش یا تغییرات آب و هوایی رنگ آن عوض شود؛ اصلا چنین نیست. ملات پذیری سنگ تراورتن دره بخاری ویژگی مثبت دیگری است که موجب سهولت در نصب این نوع سنگ می شود.

این ویژگی آنقدر برای معماران مهم است که موجب شده است از معایب سنگ دره بخاری چشم پوشی کنند. در واقع سوراخ هایی که در پشت سنگ تراورتن دره بخاری وجود دارد، سیمان پذیری و چسبندگی آن را افزایش داده و موجب می شود با چسبندگی بیشتر و راحتتر روی نمای ساختمان نصب شود. همچنین بعد از مدتی، امکان ریزش و یا شکسته شدن سنگ تراورتن و یا سقوط آن وجود ندارد.

مزیت دیگری که باید برای سنگ تراورتن دره بخاری نام برد، تنوع طرح و رنگ آن است. سنگ تراورتن دره بخاری عموما زمینه ای با رنگ روشن دارد ولی طرح و موج های آن تیره هستند. جالب آنکه برخی از سنگ های تراورتن دره بخاری موج دار بوده که به اصطلاح به این گونه سنگ ها، تراورتن دره بخاری موج پیچ می گویند. اما برخی دیگر طرح ساده تری داشته و موج های آن اندک بوده که نام آن ها: سنگ تراورتن دره بخاری ساده یا بی موج است. شما بر حسب نوع کاربرد و سلیقه ای که دارید، می توانید هر نوع سنگی را انتخاب نمایید.

برخی از ویژگی های دره بخاری

اکنون که با مزایا و معایب سنگ دره بخاری آشنا شدیم، می خواهیم برخی از ویژگی‌های آن را نیز بدانیم. مهم ترین و اولین ویژگی سنگ دره بخاری، نوع آن است. این سنگ جزو انواع سنگ تراورتن بوده و ویژگی های این سنگ را دارا می باشد. پس به این ترتیب باید سنگ تراورتن دره بخاری را حاصل رسوبات و مواد معدنی و آهکی بدانیم.

عموما معادن سنگ تراورتن دره بخاری در نزدیک چشمه های آهکی قرار دارد. در نتیجه علاوه بر معایب سنگ دره بخاری که پیشتر ذکر شد، باید بگوییم این سنگ به جهت آهکی بودن، سنگی متخلخل است. در واقع تخلخل و وجود حفره درون سنگ های تراورتن، یک ویژگی متداول است. اما سنگ تراورتن دره بخاری نسبت به سایر انواع تراورتن، تخلخل کمتری دارد. این ویژگی موجب شده است سنگ تراورتن دره بخاری برای معماران بسیار مهم باشد و این سنگ کاربردهای زیادی پیدا کند.

وقتی برای خرید سنگ به بازار مراجعه کنید، سنگ های زیادی به شما عرضه می شود. علاوه بر اینکه معایب سنگ دره بخاری به شما توضیح داده می شود، سایر سنگ های جایگزین نیز برای مشتری معرفی می گردد. در برخی از فروشگاه های عرضه کننده سنگ ساختمانی، برخی سنگ های وارداتی نیز به مشتریان ارائه می شود تا در صورت پذیرش، از آنها استفاده نمایند.

همانطور که می دانیم، عموما قیمت محصولات وارداتی با مشابه داخلی آن تفاوت داشته و گران تر است. پس اگر به سنگی متخلخل و ساب پذیر نیاز داشتید و فروشنده سنگی وارداتی را به شما عرضه نمود، بهتر است از سنگ های داخلی مانند تراورتن دره بخاری استفاده نمایید. از آنجایی که ایران کشوری غنی از معادن است، نیازی نیست برای خرید سنگ ساختمانی به محصولات وارداتی مراجعه کنید. بلکه به کارگیری سنگ تراورتن دره بخاری بسیار مناسب است.

درست است معایب سنگ دره بخاری برای شما عزیزان ذکر شد، اما این معایب بدان معنا نیست که سنگ تراورتن دره بخاری کاربردی ندارد و سنگی نامرغوب است. اتفاقا در سالهای اخیر برخی دلایل موجب شده سنگ تراورتن، به ویژه سنگ تراورتن دره بخاری، کارایی و کاربرد های متعددی داشته باشد.

همیشه تکنولوژی نقش موثری بر تغییر روند برخی از امور داشته که استفاده از سنگ ها در ساختمان سازی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در سال های گذشته، به دلیل تخلخلی که بر سطح سنگ های تراورتن وجود داشته، کارایی آن ها را محدود نموده بود. ضمن اینکه در کارگاه ها نمی توانستند تغییرات خاصی روی آن ها اعمال کنند، پس مصارف این سنگ ها کم بود.

اما با ورود دستگاه های برش، ساب و سایر تجهیزاتی که برای فرآوری سنگ ها استفاده می شوند، معایب سنگ دره بخاری کمرنگ تر و کارایی آن بیشتر شده است. تا جایی که این سنگ توانسته جایگزین سایر سنگ ها شود. استفاده از سنگ تراورتن دره بخاری در نمای ساختمان ها، یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از این نوع سنگ است. به دلیل ویژگی های ظاهری و رنگ های سفید، کرم و تیره، به طور کل نمای ساختمان ها تغییر یافته و دیگر ماند گذشته نیستند.

دکمه بازگشت به بالا