اقتصادی

علت دقیق مرگ ماهیان دریاچه نمک ماهشهر در دست بررسی است

نازک نارنجی/خوزستان سخنگوی سازمان شرایط اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با اشاره به اینکه تحقیقات علمی برای شناسایی منشاء دقیق حادثه تلف شدن ماهی در دریاچه نمک ماهشهر در حال انجام است، گفت: اگر فرضیه یک ارتباط بین آلودگی در صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه و این اتفاق ثابت شده است، قاطعیم با کسانی که سهل انگاری کنند برخورد قانونی و اداری خواهد شد.

محسن ادیبی در گفت وگو با نازک نارنجی، اظهار کرد: همزمان با اولین مورد مرگ ماهی در دریاچه نمک ماهشهر، نمونه برداری و اقدامات آزمایشگاهی اداره کل محیط زیست شهرستان و همچنین بررسی های کارشناسی سازمان منطقه اقتصادی ویژه پتروشیمی به طور جدی در حال انجام است. در دستور کار قرار داد..

وی افزود: در برخی اظهارنظرها وجود نیترات آمونیوم در دریاچه نمک ماهشهر به عنوان نتیجه اصلی این آزمایشات به عنوان عامل مرگ ناگهانی ماهیان ذکر شده است اما بررسی های کارشناسی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تولید را نشان داد. آن ترکیب شیمیایی (نیترات آمونیوم) در مجتمع های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه.

سخنگوی مواقع اضطراری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: متأسفانه روز گذشته در 10 مردادماه بار دیگر حادثه تلف شدن ماهی در دریاچه نمک ماهشهر تکرار شد و این بار بررسی و تدابیر آزمایشگاهی با بررسی های انجام شده انجام می شود. مشارکت همه جانبه سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، آزمایشگاه معتبر و مرجع، شیلات و محیط زیست گسترده تر شده است.

ادیبی می گوید: این تلفات ماهیان در حوضچه های مصنوعی برای استخراج نمک رخ داده است که توسط ماهشهر از خوریات آبیاری می شد. در این زمینه با توجه به اینکه این حوضچه ها مربوط به منابع آلاینده صنایع پتروشیمی نیستند، در صورتی که علت خاصی از آلودگی وارد آب شده باشد و یا کاهش اکسیژن آب باعث مرگ این ماهیان شود، این موضوع بررسی می شود.

وی بهداشت محیط و رعایت اصول و الزامات زیست محیطی را بحثی ضروری و اولویت دار برای سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خواند و گفت: اگر فرضیه ارتباط پتروشیمی ها و مرگ ماهیان در دریاچه نمک ثابت شود، این سازمان در جایگاه مدیریتی خود قرار دارد. با عوامل ذیربط و مقصر بدون هیچ گونه اغمالی به صورت قانونی و اداری اداره خواهد شد.

ادیبی در پایان گفت: طی روزهای آینده نتایج کارشناسان و آزمایشات آزمایشگاهی اعلام و جزئیات آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا