اقتصادی

افزایش بهره‌وری از منابع آب سرلوحه اعضای شورای کشاورزی خوزستان باشد

نازک نارنجی/خوزستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه افزایش بهره وری از منابع آبی باید اولویت اصلی همه اعضای شورای کشاورزی استان باشد، گفت: به دلیل کمبود آب، میزان گندم وجود دارد. خرید امسال به بیش از یک میلیون و 360 هزار تن رسید که نسبت به سال گذشته 25 درصد رشد داشته است. همچنین سطح زیرکشت بسیاری از محصولات در خوزستان با افزایش همراه است.

شورای کشاورزی خوزستان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان و مسئولان استانی به سرپرستی آقا رضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برگزار شد.

فتوحی در این جلسه بر ارائه گزارش های دقیق برای ریشه یابی مشکلات و رفع آنها تاکید کرد و گفت: تامین آب برای کشت های پاییزه و ادامه ساخت استخر و مه پاش برای دام ها باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش نازک نارنجی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، وی با بیان اینکه مصرف آب باید بهینه شود افزود: افزایش بهره وری منابع آبی خوزستان باید سرلوحه کار همه اعضای شورای کشاورزی استان باشد.

معاون هماهنگی فعالیت های اقتصادی خوزستان گفت: منابع آبی زیادی به سمت صنایع نیشکر می رود که با توجه به اقتصادی بودن چغندرقند باید این محصول به تدریج جایگزین شود تا بازده اقتصادی بهتری داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئولان شیلات استانی با همکاری سایر دستگاه ها موظفند میزان مصرف واقعی مراکز شیلات را کنترل و رصد و از نظر صرفه اقتصادی ارزیابی کنند.

اولویت پروژه های دریا محور در حوزه شیلات

فتوحی در ادامه مطلب فوق افزود: طرح های دریایی مانند پرورش ماهی در قفس باید در اولویت شیلات قرار گیرد.

وی با اشاره به تولید بیش از یک میلیون و 360 هزار تن گندم و افزایش تولید آن به دلیل کمبود آب، گفت: میزان گندم خریداری شده در سال جاری نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

معاون هماهنگی فعالیت‌های اقتصادی خوزستان تولید کلزا در سال گذشته را 10 هزار تن و امسال 100 هزار تن و امسال را بیش از 78 هزار تن اعلام کرد و افزود: باید در سال‌های آینده باشد.

وی گفت: جهاد کشاورزی نیز موظف است بهره وری تولید محصول را افزایش دهد و راندمان آبیاری را مهم ترین کار بداند.

فتوحی بیان کرد: انجمن صنفی کشاورزان به عنوان بازوی اجرایی باید به جهاد کشاورزی، کشاورزان و سایر تشکل ها کمک کند و با ارائه گزارش های دقیق به توسعه کشاورزی کمک کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین از اجرای طرح پایلوت کشت علوفه در یکی از شرکت های این منطقه با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و جهاد کشاورزی برای کار فارغ التحصیلان این حوزه و در صورت موفقیت آمیز بودن طرح خبر داد. ، توسعه خواهد یافت.

وی در پایان به افزایش کاشت انواع لوبیا، ذرت، سویا، صیفی جات و صیفی جات، کنجد و سورگوم در استان در سال جاری اشاره کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا