اقتصادی

روسیه چطور تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا را دور خواهد زد؟

مسکو می تواند به تحریم های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خود با یافتن خریداران دیگری برای نفت خود یا کاهش تولید برای بالا نگه داشتن قیمت ها پاسخ دهد.

به گزارش نازک نارنجی، اگر اوپک مداخله نکند، اقدامات این کشور بر اقتصاد جهان تاثیر خواهد گذاشت.

رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ممنوعیت 90 درصدی واردات نفت از روسیه تا پایان سال 2022 مطابق با بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در واکنش به جنگ اوکراین موافقت کردند.

هلیما کرافت، مدیر استراتژی محصول جهانی در RBC Capital در یادداشتی نوشت: «پاسخ روسیه باید به دقت دنبال شود.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان پس از آمریکا و عربستان سعودی و دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان پس از عربستان سعودی است.

جورج عسکری، استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «آنچه در حال حاضر اتفاق می افتد می تواند تجارت نفت و گاز طبیعی را در آینده تغییر دهد. قیمت نفت به این زودی ها کاهش نخواهد یافت و پیامدهای تحریم های روسیه در سال های آینده محسوس خواهد بود. ایالات متحده از تحریم های بازدارنده علیه روسیه استفاده می کرد و خط مشی سخت تری را با اوپک برای افزایش تولید نفت اتخاذ می کرد.

در جستجوی خریداران دیگر

این که آیا روسیه موفق به فروش نفت مجاز خود شود یا اینکه چقدر بفروشد، در هر صورت بر قیمت جهانی نفت تأثیر خواهد گذاشت. حدود 36 درصد از واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی در وین، گفت که کشورش به دنبال خریداران دیگری برای نفت خود خواهد بود.

اولیانوف با اشاره به اظهارات اورسولا فون درلین، رئیس کمیسیون اروپا، در توییتر نوشت: دیروز حق با او بود. روسیه به دنبال واردکنندگان دیگر خواهد بود.

به گفته هلیما کرافت، اینکه آیا خرید نفت روسیه از هند، چین و ترکیه به تصمیم اتحادیه اروپا برای تمرکز بر خدمات کشتیرانی و بیمه و تصمیم آمریکا برای اعمال مجازات‌های ثانویه مشابه تحریم‌های ایران بستگی دارد یا خیر.

مسکو اکنون دو خریدار برای نفت خود دارد، از جمله چین و هند. این کشورها نفت روسیه را با تخفیف قابل توجهی خریداری می کنند و ناظران صنعت می گویند این روند ادامه خواهد داشت.

در حالی که هند معمولاً نفت کمی از روسیه خریداری می کند که حدود دو تا پنج درصد در سال است، خرید آن از این کشور در ماه های اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارش کپلر، هند در ماه مارس 11 میلیون بشکه نفت خریداری کرد که این رقم در ماه آوریل 27 میلیون بشکه و در ماه مه 21 میلیون بشکه بود. این واردات با واردات 12 میلیون بشکه ای نفت روسیه در سال 2021 بسیار متفاوت است.

چین قبلاً بزرگترین خریدار نفت روسیه بود، اما اکنون خریدهای آن افزایش یافته است و از مارس تا می 14.5 میلیون بشکه نفت از روسیه خریداری کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

کاهش تولید نفت در روسیه

روسیه می تواند تولید و صادرات خود را کاهش دهد تا از آسیب رساندن به امور مالی خود جلوگیری کند. لئونید فیدان، معاون لوک اویل، روز یکشنبه گفت که کشورش باید تولید نفت را 30 درصد کاهش دهد تا قیمت ها را افزایش دهد و از فروش نفت با تخفیف خودداری کند.

کرافت گفت که مقامات ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند که مسکو می تواند صادرات نفت خود را در تابستان کاهش دهد تا بیشترین فشار اقتصادی را بر اروپا وارد کند و عزم گروه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای محافظت از اوکراین را آزمایش کند. با توجه به کاهش نگران کننده در ذخایر روسیه و کمبود ظرفیت پالایشی، این اقدام روسیه تأثیر مخربی بر اقتصاد تابستانی خواهد داشت.

ادوارد گاردنر، اقتصاددان محصول در مؤسسه کاپیتال اکونومیکس می‌نویسد: «انتظار می‌رود که حجم پایین صادرات نفت در سال جاری با قیمت‌های بالاتر برای روسیه جبران شود». تولید و صادرات نفت روسیه ممکن است تا پایان سال حدود 20 درصد کاهش یابد.

نفت اورال، گرید اصلی صادراتی روسیه، در حال حاضر 95 دلار در هر بشکه قیمت دارد که ارزان تر از قیمت پایه در بازار جهانی است، اما حتی بیشتر از یک سال قبل است.

اما اگر تولید روسیه کاهش یابد، سایر بازیگران می توانند برای کمک به مهار افزایش قیمت ها اقدام کنند. فایننشال تایمز به نقل از منابع شناخته شده گزارش می دهد که عربستان سعودی آماده است تولید نفت خود را پس از کاهش قابل توجه تولید روسیه به دلیل تحریم های غرب افزایش دهد.

ترفندهایی برای حمل روغن

به گفته ویندوارد، از زمان شروع جنگ بین روسیه و اوکراین، 180 مالک کشتی از روسیه به نهادهای غیر روسی تبدیل شده اند.

این تغییرات تنها در سه ماه ثبت شد و بیش از نیمی از تغییرات ثبت شده در مالکیت کشتی های روسی در طول سال 2021 را به خود اختصاص داد.

بر اساس گزارش CNBC، بسیاری از کشتی های روسی به شرکت های مستقر در سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی و نروژ فروخته شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا