علمی و پزشکی

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

به گزارش شفاف، امروز هشتم اردیبهشت مصادف با 28 آوریل 2022، روز جهانی ایمنی و بهداشت کار است.

روز توجه به دیدگاه مسئولین سلامت جامعه در مورد سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش های دولتی و خصوصی.

آقای.  کارما!  من باید ایمن باشم تا خوب کار کنم

سلامت و ایمنی در محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه به یک عامل مهم و مهم تبدیل شده است، زیرا اگر بازده کاری و تلاش هر فرد به عبارتی متفاوت نمایان و به چشم می آید جذاب باشد. و کیفیت.از نظر جسمی و روحی کامل باشند و با خیال راحت کار کنند و با خیالی آسوده مسیر تولید و اشتغال را طی کنند.

بیش از دو سال است که همه‌گیری کرونا محیط کار را در جوامع و صنایع مختلف متحول کرده است تا مشاغل مختلف را به طور کامل از چرخه تجاری حذف کند و هزاران کارگر و کارمند را اخراج کند.

در بحبوحه تغییر اجباری دوران کرونا، اتکای گسترده به دورکاری، تجارت اینترنتی و غیره که علاوه بر فواید بر آسیب های روانی اجتماعی نیز افزوده است.

شیوع این ویروس کشنده منجر به سودهای جامعه بسیاری از کارگران در زیان های متعدد شده و کارگران بی شماری را در زندگی روزمره درگیر کرده است.

جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی وی بیان کرد: سازمان جهانی کار امروز همزمان با هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با هدف پیشگیری از حوادث و بیماری های ناشی از کار مراسمی را برگزار می کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای واقعا یک رویداد بین المللی سالانه برای نهادینه کردن کار ایمن و سالم در سراسر جهان است.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت شغلی در تمامی محیط های کاری است که موجب آگاهی عمومی و همچنین افزایش آن می شود. ایمنی و سلامت در محیط کار.» سازمان بین المللی کار از انجام این فعالیت و سیاست مطابق با اعلامیه همه دولت ها حمایت می کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت شغلی

جندقی می گوید: سازمان بین المللی کار در سال های اخیر با استقرار الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در محیط کار، سعی در ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت در محیط کار داشته است.

وی گفت: در سال 2021 تمرکز بر تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با هدف افزایش استحکام سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مواجهه با چالش‌های حال و آینده، بحران و امسال با شعار بیایید تا به نتیجه برسیم. آ مثبت. فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی “بیایید با هم کار کنیم.”

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: این شعار با مذاکره و گفت‌وگوی اجتماعی بین دولت، سازمان‌ها و کارفرمایان و تشکل‌های کارگری (سه‌جانبه‌گرایی) موجب ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای می‌شود. و نقش بسیار مهمی دارند.” و نکته کلیدی مشارکت همه جانبه ذینفعان در تضمین، حفظ و بهبود سلامت کارکنان است.

تلاش 3 وزارتخانه و سازمان بهداشت حرفه ای

جندقی بیان کرد: لذا شایسته است تا حد امکان بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان های دولتی از جمله وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادهای تاثیرگذار توسعه و همکاری داشته باشیم. سهامداران در این زمینه.» و فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای را در جامعه نهادینه کنید.

وی گفت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه ای فرهنگی است که در آن حق برخورداری از محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می شود و جایی است که دولت ها، کارفرمایان و کارفرمایان در آن مشارکت فعال دارند و به طور سیستماتیک مسئولیت ها و وظایفی تعریف شده است. شرایط ایجاد محیط کار ایمن و سالم و به طور کلی اصل خویشتن داری بالاترین اولویت را دارد.

شغل شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: با تعریف کار شایسته، کارکنان می توانند از حقوق مناسب، شرایط کار ایمن و سالم، امنیت شغلی، آینده معقول شغلی و حمایت های قانونی کافی برخوردار شوند.

جندقی گفت: در واقع از طریق گفت‌وگوی اجتماعی مؤثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی در تمامی مراحل تصمیم‌گیری ایمنی و بهداشت شغلی مشارکت فعال دارند.

وی افزود: این امر از تدوین و اصلاح چارچوب‌های نظارتی و خط‌مشی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای برای رسیدگی به وضعیت پایدار و چالش‌های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ضروری است. سلامت در محل کار.”

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت می گوید: گفت و گوی اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست ها و راهبردهای ایمنی و بهداشت حرفه ای کمک می کند، بلکه اجرای سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای را تسریع می بخشد. تعهد دادن.»

ساخت و ساز و خانه های بهداشت در کارخانه ها و کارگاه ها

جندقی تصریح کرد: در کشور ما برنامه ارائه خدمات اولیه بهداشتی به کارگران با برگزاری خانه های بهداشت کارگری در کارگاه ها با همکاری و هم افزایی مشترک سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و تلاش وزارت بهداشت برای تامین، تداوم و ارتقای سطح سلامت کارگران است و ما در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور، راه رسیدن به هدف متعالی بهداشت حرفه ای که ارتقای سطح سلامت کارکنان است، برای ما بسیار هموارتر خواهد شد.

سیستم ایمنی و بهداشت حرفه ای قوی؛ دلیل داشتن محل کار سالم

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت می گوید: همچنین همانطور که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید 19 در محیط های کاری و تلاش بازرسان حرفه ای بهداشت در این زمینه به ما نشان می دهد که وجود دارد. یک سیستم قوی ایمنی و بهداشت است. مشارکت حرفه ای و عینی سازمان ها، سازمان های مالکان و کارگران و کلیه ذینفعان مرتبط و فعال در این زمینه در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی در مشاغل و در سطح ملی، نقش مهمی در ایجاد یک محل کار سالم، تضمین و حفظ سلامت کارکنان.

تایید توسط بازرسان بهداشت حرفه ای در دوران کرونا

جندقی گفت: از ابتدای شیوع کرونا، علیرغم دخالت بسیاری از بازرسان بهداشت حرفه‌ای و شهادت برخی از آنان برای حفظ سلامت کارگران کشور، حتی برای لحظه‌ای نظارت بر سلامت، پروتکل‌های محیط کار متوقف شده است. “

وی افزود: با تلاش و نظارت بازرسان حرفه ای بهداشت و پیگیری های مستمر کارشناسان بهداشت حرفه ای در صنایع، خوشبختانه به جز در موارد محدود، شاهد اپیدمی در خوشه صنایع و در این شرایط خاص اقتصادی نبودیم. و با وجود شرایط سخت. مجازات ها، صنایع در کشور بی وقفه به کار خود ادامه می دهند.

ویژه برنامه وزارت بهداشت برای بهداشت حرفه ای

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای حفظ سلامت کارگران محیط کار، برنامه های متعددی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و پیگیری شده است. این موارد شامل بازرسی های هدفمند بهداشت حرفه ای، بهداشت حرفه ای در مراکز پزشکی و بیمارستان ها، مدیریت بلایای شیمیایی مطابق با تعهدات بین المللی Saikem، سلامت کشاورزان و قالیبافان، سلامت معادن، سلامت کارگران ساختمانی و بهداشت شغلی در پمپ بنزین ها است.

جندقی تصریح کرد: بهداشت پرتویی، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه ای به کارگاه های کوچک و خوداشتغال و کارهای غیررسمی، حذف تدریجی جیوه از صنعت بر اساس کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست مطابق با کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیته های حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای، تشخیص مشاغل سخت و زیان آور، کنترل خطرات شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومیکی) و معاینات بهداشت حرفه ای انجام شد.

توجه کن! برای به دست آوردن کیفیت مطلوب کار از هر طبقه و شغلی، عامل اصلی آن که نیروی انسانی است، باید از سلامت جسمی و روحی مطلوبی برخوردار باشد و محیطی امن و آرام به صورت حضوری و افراد شاغل در آن مجموعه فراهم شود. بهترین کیفیت کار را ارائه خواهد داد. و خدمات مورد نظر درآمد دریافت کنندگان خدمات است.

منبع: خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی

دکمه بازگشت به بالا