اقتصادی

استفاده مجدد از پساب؛ راهکار مقابله با بحران آب

یک دانشجوی دکتری مهندسی عمران محیط زیست در یادداشتی با اشاره به اینکه بحران آب امروزه به یک معضل بزرگ در کشورها تبدیل شده است، استفاده مجدد از پساب را راه حل مهمی برای مقابله با این بحران دانست که نیاز به مطالعات جامع در این زمینه است. تعیین تفاوت ارزش اقتصادی آب بازیافتی بین صنایع مختلف.

به گزارش نازک نارنجی، در یادداشت محمد رحیمی آمده است: امروزه با افزایش جمعیت، پیشرفت شهرنشینی و گسترش فعالیت‌های صنعتی، میزان تقاضای آب به میزان قابل توجهی افزایش یافته که در نهایت منجر به بحران آب شده است. استفاده مجدد از آب صنعتی پتانسیل کاهش هزینه تامین آب و تصفیه پسماند در صنایع و کاهش فشار بر منابع آب را دارد. یکی از راه های کاهش مصرف آب صنعتی استفاده مجدد از پسماندها است. بسته به نوع و کیفیت فاضلاب، می توان آن را مستقیماً مجدداً استفاده کرد یا قبل از استفاده مجدد (یعنی بازیافت) تصفیه کرد. فن آوری های مختلفی برای استفاده مجدد مستقیم و همچنین تصفیه غیرمتمرکز زباله برای بازیافت زباله وجود دارد.

کاهش مصرف آب در صنایع می تواند برداشت آب از منابع آب محلی را کاهش دهد که به نوبه خود می تواند دسترسی به آب را افزایش دهد، جریان فاضلاب و بار آلاینده را کاهش دهد و مصرف انرژی حرارتی و هزینه های احتمالی فرآوری را کاهش دهد. و همچنین تغییرات در سیستم درمانی فعلی.

تبدیل فاضلاب را می توان بین صنایع مختلف نیز انجام داد. مبادله زباله به نفع دو یا چند کسب و کار به عنوان “همزیستی صنعتی” نیز شناخته می شود. در ارتباط با صنعت، همه اعضا می توانند با کاهش نهاده های مورد نیاز در فرآیند تولید (مانند آب، مواد آلی) یا با کاهش هزینه های تصفیه زباله سود ببرند. پتانسیل استفاده مجدد از زباله نیز به عواملی مانند فاصله بین مشاغل (هزینه حمل و نقل) و کمیت و کیفیت تولید زباله بستگی دارد. در صورت نیاز به تصفیه فاضلاب، مشارکت چندین کسب و کار می تواند هزینه تصفیه را کاهش دهد و در نتیجه امکان استفاده مجدد از آن را فراهم کند.

با توجه به اینکه نقش آب در فرآیند تولید صنایع با یکدیگر متفاوت است و بنابراین قیمت تمام شده آب بین صنایع متفاوت است، لازم است مطالعات جامعی بر روی آن انجام شود تا تفاوت هزینه اقتصادی آب بازیافتی بین مصارف مختلف مشخص شود. نتایج آن به عنوان مبنایی برای بهبود مصرف صنعتی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا