اقتصادی

نیاز به مهارت آموزی مجدد بیش از یک میلیارد نفر تا ۲۰۳۰

معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بر لزوم تعریف پیوست مهارت آموزی در رشته های دانشگاه تاکید کرد و گفت: تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیارد نفر در جهان باید مورد مهارت آموزی مجدد قرار بگیرند.

غلامحسین حسینی‌نیا در گفت وگو با نازک نارنجی، جهان امروز را نیازمند انقلاب در حوزه مهارت‌آموزی دانست و گفت: طی سال ۲۰۲۲ با رشد اقتصادی آهسته‌تر در دو بخش دولتی و خصوصی اقدامات لازم برای ارتقای مهارت صورت گرفت. در سال ۲۰۲۴ با شتاب ابتکارات در حوزه ارتقای مهارت، زمینه رشد بهره‌وری نیروی کار در رشد اقتصادی فراهم می‌شود اما طی سال ۲۰۲۸ شکاف مهارتی بسته شده و افزایش ۶.۵ میلیون دلاری تولید ناخالص داخلی در جهان را شاهد خواهیم بود.

به گفته وی در سال ۲۰۳۰ با افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری، افزایش کیفیت اشتغال و نیاز به نوآوری و فرایندهای دیجیتال در مشاغل روبه رو خواهیم بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و تغییر مشاغل که تحت تاثیر تکنولوژی‌های روز و روند پر شتاب آن ایجاد شده است، بیش از یک میلیارد نفر در سال ۲۰۳۰ باید مورد مهارت آموزی مجدد قرار بگیرند.

حسینی‌نیا در عین حال بر لزوم آموزش و تربیت حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار تاکید کرد و گفت: در راستای تحقق این هدف اجرای طرح‌های جدید مهارت آموزی از قبیل طرح کهاد (آموزش‌های هیبریدی) ویژه دانشجویان و طرح نخلستان ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و طرح آموزش در محیط واقعی کار در دستور کار قرار دارد.

وی از راه‌اندازی ۳۰۲ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر وجود ۱۶ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فعال، ۴۸۳۸ کارگاه و ۳۱۸۱ مرکز جوار و بین کارگاهی از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به شمار می‌رود.

رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای در پایان به افتتاح اولین اردوگاه مهارت آموزی دانشجویی کشور اشاره کرد و گفت: این اردوگاه در اشتهارد البرز راه اندازی شده و درصدد هستیم تا اردوگاه‌های مهارتی را در ۳۱ استان کشور با همکاری دانشگاه‌های مادر به منظور توسعه مشاغل نوین راه اندازی کنیم.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا