اقتصادی

پیشنهاد یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس برای کنترل بازار برنج

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس از کاهش 20 درصدی تولید برنج در ایران به دلیل خشکسالی و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ذخایر برنج خبر داد.

پرویز اوسطی در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره تحول برنج ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید برای سال آینده برنامه یکسان و دقیق داشته باشد. امسال تغییر حکومت صورت گرفت و کشور در انتخابات شرکت کرد و به دلیل عدم حاکمیت مشترک در حوزه برنج شرایط خاصی به وجود آمد.

کاهش 20 درصدی تولید برنج در ایران به دلیل خشکسالی

نماینده مردم قروه و دهگلان از کاهش 20 درصدی تولید برنج در کشور به دلیل خشکسالی و بحران زیست محیطی خبر داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره کیفیت خوب برنج در ایران گفت: مردم ایران طعم برنج ایرانی را دوست دارند. مصرف برنج ایران هر سال در حال افزایش است. کسانی که قدرت خرید بالایی دارند قطعا برنج ایرانی را انتخاب خواهند کرد.

لزوم افزایش ذخایر برنج ایرانی در وزارت جهاد کشاورزی

وی با اشاره به قانون ممنوعیت واردات برنج از تیر تا آبان هر سال، گفت: ما هر سال با ضرر و زیان برنج‌کاران مواجه بودیم، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که کالاها با قیمت مناسب از کشاورز خریداری می‌شود. برنج در ایران به دلیل دلالی و سود گرانتر است. از سوی وزارت جهاد کشاورزی به من پیشنهاد شد که برای کنترل بازار در زمان بحران، ذخایر برنج ایران در انبار را افزایش دهم.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با ادعای عدم عرضه برنج ایرانی توسط وزارت جهاد، گفت: کاهش تولید و افزایش مصرف مردم و از سوی دیگر پنهان‌کاری برنج، دلالی و سودآوری باعث افزایش قیمت برنج شد. ” وزارت جهاد علاوه بر افزایش عرضه برنج ایران، باید برای کفایت برنج خود تلاش کند. ظاهراً معاونت آب و اراضی وزارت جهاد کشاورزی نیازمند برنامه ریزی های خوبی برای خودرضایتی کشور در حوزه برنج است. اعتبار زیادی می خواهد که امیدوارم با آن موافق باشم.

اوسطی در خصوص عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه برنج گفت: این وزارتخانه سازوکار قانونی برای تضمین خرید برنج دارد و قیمت چنین مکانیزمی را تعیین می کند. افزایش سرسام آور قیمت در بازار ناشی از احتکار و سود است که محدود به بازار برنج نیست. تقریباً در هر زمینه ای این اتفاق می افتد. در صورت برهم خوردن تعادل، دولت باید وارد بازار شود. امسال دولت هیچ ابزاری برای کنترل بازار ندارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا