اقتصادی

توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ و گوشت قرمز و قیمت‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که تمام زیرساخت ها برای محو سکه 4200 تومانی فراهم نشود، هیچ دستگاهی اجازه تک نرخی کردن ارز را ندارد. همچنین در مورد گوشت قرمز و مرغ باید قیمت ثابت باشد و قیمت را بالا نبریم.

محمدجواد عسکری در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره پیش بینی دولت در لایحه بودجه برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: طبیعتا دو نرخی بودن مفسده دارد. در کشور ما به دلیل عدم حاکمیت از گذشته، فساد در حوزه های دو نرخی ارز نهادینه شده است و تا زمانی که زیرساخت های آن فراهم باشد، باید برای آن چاره اندیشی کرد و ارز را تبدیل به نرخ ارز کرد.

وی تصریح کرد: برای تثبیت نرخ ارز باید علاوه بر تامین زیرساخت ها، تمامی مایحتاج اعم از نهاده های دامی، مرغ، تخم مرغ و گوشت حداقل به مدت شش ماه ذخیره شود و در صورت وجود تنش باید آماده شود. انجام شده در بازار، ما به راحتی می توانیم بازار را پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اگر ارز فقط نرخی است باید دستگاه های مسئول در کشور هماهنگی و هم افزایی داشته باشند. همچنین تمامی دستگاه ها اعم از بانک مرکزی و وزارتخانه های کشاورزی، صمت و معاونت رئیس جمهور باید سازوکارها و زیرساخت های لازم را فراهم کنند، ایجاد فضای قانع کننده افکار عمومی ضروری است.

عسگری یادآور شد: در حال حاضر 4200 تومان برای واردات نهاده های کشاورزی، مرغ و تخم مرغ پیش بینی شده است اما عده کمی در کشور از آن بهره مند شده اند که به ضرر مردم است و مردم باید هزینه کنند. . تاکید داریم سفره مردم، تولیدکنندگان و کشاورزان کم نشود.

وی در خصوص جلسات این کمیسیون گفت: کمیسیون کشاورزی با آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان ایشان جلساتی برگزار کرد و در خصوص برخی موارد تذکر داد. حتی با مسئولان وزارت صمت، وزارت امور خارجه و نهادهای متولی واردات نیز جلساتی برگزار کردیم و توضیح دادیم که سازمان ها در راستای ماموریت اعلام شده چه کاری باید انجام دهند. تا زمانی که تمام زیرساخت ها فراهم نشده باشد، هیچ دستگاهی اجازه ندارد پول را تک نرخی کند. وقتی دستگاه های امنیتی و متولیان اعلام می کنند که فضا کاملاً آماده است و مردم متقاعد می شوند و مردم هم قبول می کنند که برای حل مشکل باید راه حلی اندیشیده شود، باید در قالب یک برنامه زمان بندی جلو برویم. .

برای تامین گوشت قرمز تا عید مشکلی نداشتیم

عسگری همچنین درباره افزایش قیمت مرغ در کشور گفت: با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشته و شاهد نوعی گذار بین دو وزارتخانه کشاورزی و صمت بوده ایم، اختیارات را از وزارت صمت گرفته ایم و از طرف وزارت جهاد کشاورزی داده می شود. صدها موضوع مربوط به تولید و قیمت بر عهده وزارت کشاورزی است. با این اقدام فقط یک وزارتخانه باید به مردم و در مجلس پاسخگو باشد و آن وزارتخانه است. از کشاورزی

عسگری ادامه داد: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، ما هم در حال رصد هستیم تا مشکل حل شود. گزارشی از مسئولان وزارت کشاورزی در زمینه مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز دریافت کردیم که وضعیت بسیار خوبی داشت و دپو داشتیم و جای نگرانی نبود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در گذشته این بحث مطرح شده بود که وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی دام باید تا یک میلیون و 500 هزار راس دام ذبح شده و دام مازاد خریداری کند که از این تعداد حدود 130 هزار راس پرورش می یابد. برنامه ریزی جدی برای افزایش آن به یک میلیون و 500 هزار راس در زمان مشخص انجام می شود.

نماینده مردم داراب در پایان گفت: در مورد گوشت قرمز هیچ مشکلی نداریم، حداقل تا عید تاکید می کنیم که قیمت ها ثابت باشد و ابزاری وجود نداشته باشد که حق افزایش قیمت را داشته باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا