علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، همانطور که وزیر بهداشت اعلام کرد تا دو تا سه هفته آینده وارد پیک Omicron خواهیم شد. یعنی باید منتظر افزایش مرگ و میر کرونا باشیم. البته این بار سویه Omicron جایگزین دلتا شد. طرفی که همه ما فکر می کردیم مثل سرما بود و دیدیم که اینطور نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت حاکی از شناسایی بیش از 35 هزار بیمار جدید بود که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شدند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش ICU بستری شدند.

نکته مهم، افزایش بستری شدن در بیمارستان است که می تواند خطرناک باشد. زیرا تعدادی از آنها به بخش های آی سی یو فرستاده می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در بخش های آی سی یو

شبنم تهرانی، معاون بیماری‌های عفونی بیمارستان لبافی‌نژاد گفت: در روزهای اخیر با تعداد زیادی از بیماران، بیماران سرپایی در درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها در هفته گذشته و در چند روز دیگر با تعداد تخت‌ها مواجه هستیم. در بخش ها بسیار بالا است. این اتفاق زودتر از حد انتظار رخ داد.

وی افزود: برخی از افراد متوجه می‌شوند که اومیکرون به همان اندازه سرد است؛ طبیعی شده‌اند و شیوع بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سرعت انتقال Omicron 3 تا 4 برابر دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی کووید 19، سرعت انتقال امیکرون ها 3 تا 4 برابر سریعتر از گونه های دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود، باعث ایجاد تعارض بین تمام اعضای خانواده می شود.

وی افزود: هر چه شدت انتقال ویروس در جامعه بیشتر باشد، احتمال گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با دریافت واکسن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی کووید 19 گفت: “من فکر می کنم در سه هفته آینده Omicron در کشور افزایش می یابد و تعداد بیمارستان ها و مراجعات سرپایی حتی بیشتر خواهد شد.”

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی کودکان هستند و در حال حاضر بیشتر بخش‌های اطفال اشغال شده است.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت که به دنبال آغاز موج ششم کرونا در کشور است، بر آمادگی ۱۰۰ درصدی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: فکر می‌کنیم تا ۲ تا ۳ هفته آینده به اوج برسیم. . . “

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که بیماری دارند و حال عمومی خوبی ندارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر شرایط به اوج برسد قرنطینه هوشمند دیگر اعتبار ندارد و باید ممنوعیت کامل اعمال شود.

وی یادآور شد: ما همیشه با توجه به شرایط شرایط پیشنهاداتی را به ستاد ملی کرونا ارائه می دهیم اما یک قسمت تایید می شود و یک قسمت تایید نمی شود. در زمینه قرنطینه هم پیشنهاد می کنیم و رئیس ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور باید در این باره تصمیم بگیرد.

افزایش مرگ و میر عروق کرونا طی 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در صورت افزایش تعداد بیماران سرپایی، باید انتظار افزایش بستری‌ها را تا دو هفته دیگر داشته باشیم.

وی افزود: اکنون تعداد اعمال جراحی نسبت به هفته گذشته بسیار بیشتر شده است که می تواند طی دو هفته آینده آمار مرگ و میر ناشی از کرونا را افزایش دهد.

در همین حال مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در شعبه رو به رشد پیام رسان Omicron و عود بیش از 100 بیمار در هر دو دلتا، در مقایسه با تعداد بستری ها و فوتی ها هستیم. آمیکرون گفت: «در اوج ششم، تعداد قربانیان حدود چهار برابر بیشتر از سال گذشته بود.

مانند شرایط کنونی و برای رعایت عادی شدن و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل ها و … باید منتظر روزهای سخت کرونا باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا