اقتصادی

تصویب مالیات نخی سیگار، عامل افزایش قاچاق

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده‌های دخانی هشدار داد: اگر کمیسیون تلفیق مالیات سیگار را در صحن علنی مجلس تصویب کند، قاچاق سیگار به قدری مقرون به صرفه است که اگر 50 درصد قاچاق شود، مقابله با آن غیرممکن است. سیگار کشف شد.این تجارت می تواند برای تاجران نیز اقتصادی باشد.

محمدرضا تاجدار در گفت وگو با نازک نارنجی، اظهار کرد: با تلفیق انواع مالیات ها و عوارض دریافتی از صنعت دخانیات کشور و درج آن در قانون ارزش افزوده دائمی، مقرر شد از 13 دی ماه صنعت دخانیات کشور تقسیم شود. به دو دوره برای محصول پرداخت. برای پرداخت عوارض و مالیات بیان کرد: بند «ت» ماده 26 قانون ارزش افزوده و انحصار دائمی که تولیدکننده داخلی با برند ایرانی را ملزم به پرداخت 27 درصد می کند. یک برند بین المللی به پرداخت 42 درصد و الزام واردکننده به پرداخت 75 درصد مالیات و عوارض.

وی افزود: همچنین مقرر شد هر ساله پنج واحد درصد به ارقام فوق اضافه شود، به طوری که میزان مالیات و عوارض دریافتی از تولیدکنندگان داخلی با برند ایرانی تا سقف 57 درصد، تولیدکنندگان داخلی با برندهای بین المللی تا سقف 50 درصد باشد. 97 درصد و واردات تا 135 درصد. اضافه

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده های دخانی در ادامه با بیان اینکه تنها 13 روز از تصویب این قانون می گذرد، خبر بازنگری در کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 برای تولیدات داخلی منتشر شد که دارای برند ایرانی است. به ازای هر نخ 230 تومان و برای تولیدات داخلی با برندهای بین المللی به ازای هر فقره پیشنهادی و مصوب 300 تومان منتشر می شود. کشور (یک کانتینر از دو کانتینر کالای قاچاق) توسط نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشف شد. بار دیگر این تجارت برای قاچاقچیان به صرفه بوده و شرایط برای فعالیت آنها فراهم می شود.

اما وی گفت: تاکنون تنها سه تا پنج درصد از کالاهای قاچاق کشف شده است.

تاجدار افزود: از نمایندگان مجلس خواست با اقدامات احساسی، غیرکارشناسی و احیاناً آلوده با نظرات مغرضانه که از مسیر درست و در نتیجه سلامتی منحرف می شود، اجازه ندهند برنامه ریزی درستی برای صنعت دخانیات کشور در 30 سال گذشته انجام شود. ” مشاغل، تولید و خزانه ملت آسیب خواهد دید».

به گزارش نازک نارنجی، قبل از دی ماه سال جاری و اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، ردیف های مالیاتی سیگار شامل ماده 73 قانون برنامه ششم است که برای شرکت های داخلی 10 درصد و برای شرکت های بین المللی 25 درصد و همچنین 15 درصد است. مالیات بر ارزش افزوده درصد مالیات بر انحصار و پنبه برای برندهای داخلی و خارجی 250 و 500 هزار تومان است. اما مالیات سیگار در قالب قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی تجمیع می شد و سالانه پنج درصد افزایش می یافت که در لایحه بودجه سال 1401 نیز بر همین اساس تعیین شده بود. اما اخیراً کمیسیون تلفیق مالیات پنبه را برای هر کارتن سیگار تولید داخل دو میلیون و 300 هزار تومان و برای هر کارتن سیگار خارجی سه میلیون تومان تصویب کرد که نسبت به مالیات پنبه امسال 820 درصد افزایش نشان می دهد. .

تاجدار پیش از این با انتقاد از مالیات پنبه که برای سال 1400 نیز اعمال شده بود، گفته بود که مالیات پنبه 50 درصد بهای تمام شده کالا را پوشش می دهد، اما به دلیل بالا بودن حاشیه سود شرکت های بین المللی، این مالیات تاثیری بر تولید آنها ندارد. اما سودآوری پایین شرکت های داخلی و تن به تن آن، باعث می شود واحدهای تولیدی داخلی نتوانند تولید را افزایش دهند. در مقابل، جمعیت مبارزه با دخانیات بارها اعلام کرده است که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد و قاچاق تنها بهانه ای برای جلوگیری از افزایش مالیات و ترغیب دولت و مجلس به عقب نشینی در تصمیماتی است که مصرف دخانیات را کاهش می دهد. از یک سو استفاده از مالیات به نفع مردم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا