اقتصادی

قیمت پایین سیگار در ایران / دود حمایت از محصولات دخانی در چشم مردم

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین 10 میلیون سیگاری را در کشور داریم، گفت: جمعیتی هستند که این محصولات را مصرف نمی کنند.

مهندس بهزاد ولی زاده در گفت وگو با نازک نارنجی، درباره اخبار اخیر از افزایش مالیات بر فروش محصولات دخانی به میزان 90 درصد لایحه بودجه 1401 وی گفت: با ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری، برآورد می شود ارزش درآمدی این قانون از 1231 میلیارد تومان در سال آینده به 2310 میلیارد تومان افزایش یابد. این در حالی است که تبصره مصوب قانون بودجه 1400 (بخش و تبصره 6) به موجب آن «هر نخ سیگار تولید داخل 25 تومان و تولید بین المللی 50 تومان و سیگار وارداتی 150 تومان، هر بسته 50 گرم تنباکو» 3300 برای هر بسته 50 گرمی تنباکوی وارداتی، تومان و 10 هزار تومان گرفته شد.» با درآمدی بالغ بر 4775 میلیارد تومان از لایحه بودجه 1401 اخذ شده است.

وی ادامه داد: قبل از تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 در سازمان امور مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات از فروش سیگار با درآمدی بالغ بر 1231 میلیارد تومان در مورد قوانین وضع شده برای این افراد. مالیات..” تنباکو اعمال می شود. با تصویب بند و تبصره 6 قانون بودجه سال 1400، در اجرای ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه، مبلغ 4775 میلیارد تومان به عنوان مالیات بر مصرف سیگار در قانون رفع کسری سال جاری منظور شده است. ساختار مالیاتی تا سال 1400 پیش بینی می شد که تا حدودی متوسط ​​مالیات خرده فروشی این محصولات مضر افزایش یابد. این وزارتخانه که مالیات بر مصرف را ترویج می کند، از این لایحه حذف شد.

وی با تاکید بر اینکه مالیات بر دخانیات یکی از مهمترین ابزارهای کاهش مصرف است، گفت: نمی توانیم به هدف کاهش 30 درصدی مصرف دخانیات تا سال 1404 و هدفی که جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متعهد شده بود که مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهد، برسیم. عوامل خطر غیر واگیر 25 درصد.

ولی زاده با انتقاد از نقص ساختار مالیاتی قانون، تصریح کرد: ساختار مالیاتی فعلی در کاهش مصرف موثر نیست و دولت بیشتر به جنبه درآمدی توجه دارد. استاندارد نبودن سازه را به دلیل نرخ پایین و متفاوتی است که در قوانین ذکر شده است. مثلاً در قانون بودجه برای هر بسته 50 گرمی 10 هزار تومانی 1400 مالیات بر تنباکوی تولید داخل و وارداتی درخواست کردیم که در نهایت برای تولید داخل 3300 تومان مصوب شد. این اختلاف 3300 تومانی تا 10 هزار تومانی تولید داخلی و وارداتی بهانه ای برای بهبود تولید آن در کشور شده است.

وی ادامه می دهد: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، 25 درصد مالیات برای تولید داخلی با نشان ایرانی، 40 درصد برای برندهای بین المللی و 65 درصد برای واردات در نظر گرفته شده است که از سال دوم اجرای قانون، هر سال پنج واحد درصد است. درصد اعلام شده برای تنباکوهای تولید داخل به 55 درصد و برای سیگارهای با برند بین المللی به 95 درصد افزایش یافته است، به این معنی که برای رسیدن به سقف قانونی هر کدام 5 و 11 سال زمان نیاز است. قانون مالیات بر ارزش افزوده در حوزه خود ارزشمند است، اما برای رفع کسری مالیات دخانیات باید مالیات خاصی در بودجه های سنواتی لحاظ شود تا پس از گذشت حداقل پنج سال از تصویب این قانون به ظرفیت آن برسد. و اثربخشی در کاهش مصرف.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس کارنامه بودجه 1400 رقم درآمدی 6000 میلیارد تومان است. کاهش 61 درصدی. با سیاست ها و اسناد بالادستی از جمله اصل ۷۵ قانون اساسی کشور و سیاست های کلی سلامت به اطلاع مقام معظم رهبری رسید.

وی افزود: افزایش مالیات بر دخانیات با کاهش مصرف مضرات آن، 40 هزار میلیارد تومان بار را به همراه دارد که برای درمان عوارض این ماده مضر بر دوش نظام سلامت و 90 هزار میلیارد تومان بار است. به مرگ زودرس ناشی از کار.” کاهش ناراحتی ناشی از مصرف و قرار گرفتن در معرض دود دخانیات تحمیل شده توسط سایر بخش های توسعه.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع مالیات و عوارض تحمیل شده بر محصولات دخانی حدود 15 درصد قیمت خرده فروشی این محصولات است، تصریح کرد: این میزان با نرخ موثر 75 درصد فاصله دارد در حالی که بر اساس ماده 8 قانون کنترل جامع دخانیات. قانون مصوب 1385 قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات سالانه 10 درصد افزایش می یابد. هر بار که صحبت از افزایش مالیات می شود، این صنعت برای افزایش قاچاق بهانه می آورد. ارقامی که صنعت دخانیات تحت عنوان قاچاق سیگار مطرح می کند بهانه ای برای جلوگیری از اجرای سیاست های کلیدی کاهش تقاضا است.

وی تاکید می کند: ما آمار واقعی قاچاق سیگار در کشور را ثبت نکرده‌ایم، اما هرازگاهی آماری از مطالعات شیوع ملی منتشر می‌شود و حداقل 20 میلیارد یارد با آمارهای اعلام شده از سوی صنعت فاصله دارد. در بسیاری از کشورها حتی قاچاق محصولات دخانی با افزایش مالیات ها کاهش یافته است و آخرین اطلاعات و اسناد جهانی نشان می دهد که در کشورهایی که مالیات کمتری بر محصولات دخانی اعمال می کنند، میزان قاچاق بالاتر است و بانک جهانی فساد را عامل اصلی سازماندهی شده می داند. قاچاق ما ما هرگز نمی توانیم بپذیریم که افزایش مالیات بر محصولات دخانی باعث افزایش قاچاق شود.

ولی زاده ادامه داد: اخیراً اجرای طرح ردیابی فرآورده های دخانی در حوزه صنعت ساماندهی شده است و با اجرای این کد دغدغه قاچاق برطرف می شود. هر سیگاری که ساخته می شود باید این کد را داشته باشد و در نقطه مصرف قابل پیگیری باشد. همچنین از توزیع کنندگان محصولات دخانی می خواهیم که محصولات خود را بدون مجوز فروش به مراکز ارسال نکنند. زیرا از طریق کد مذکور محصولات قابل رهگیری بوده و مناطق غیرمجاز مشمول مجازات های مقرر می شوند.

او به آن اشاره می کند ظرفیت مالیات بر دخانیات کشور بیش از 20 هزار میلیارد تومان است، ویژه: اکنون به دلیل قیمت پایین سیگار در کشور، بحث قاچاق مواد دخانی به خارج از کشور است نه قاچاق. متوسط ​​قیمت جهانی تنباکو حدود 4.5 تا 5 دلار است. اما متوسط ​​قیمت در ایران کمتر از 0.5 دلار نیست. بنابراین هیچ انگیزه ای برای قاچاقچی برای ورود سیگار قاچاق به کشور وجود ندارد و ادعای صنعت دخانیات مبنی بر قاچاق محصولات خارجی به کشور کذب است.

وی در پایان گفت: قانونگذاران با اعمال مالیات بیشتر بر اقلام زیان آور می توانند مصرف این محصولات را کاهش دهند، درآمد دولت را افزایش دهند و تورم اقلام استراتژیک و سبد خانه را کاهش دهند. حداکثر 10 میلیون نفر سیگاری هستند، اما متاسفانه دود حمایت دولت از این محصول مضر به چشم 75 میلیون نفری که این محصولات را نمی خورند، رسیده است. ما یکی از طرف‌های معاهده بین‌المللی کنترل دخانیات هستیم و در این قرارداد متعهد هستیم به جای تسهیل در توسعه تولید، عرضه و مصرف این قاتلان، قوانین مؤثری را برای محافظت از سلامت عمومی در برابر مزایای ارائه شده توسط صنعت دخانیات وضع کنیم. محصولات نمایندگان برجسته مجلس نمایندگان اکثریت مردم شریف ایران هستند که سیگار نمی کشند و قطعا به این مهم توجه ویژه دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا