علمی و پزشکی

برگزاری کرسی آزاد اندیشی “با موضوع مهاجرت نخبگان حوزه سلامت”

کرسی آزاد اندیشی با موضوع مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان سلامت به همت سازمان جهاد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مرکز ملی گفت و گو، مناظره و آزاداندیشی دانشجویان ایران با حضور اساتید برگزار شد. . ، دانشجویان و علاقه مندان. .

به گزارش نازک نارنجی، به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، این نشست که با هدف نقد و نظرخواهی در خصوص مهاجرت نخبگان و فارغ التحصیلان حوزه سلامت به ویژه در سال های اخیر برگزار شد، ابتدا دکتر بهرام صلواتی; مدیر دیده بان مهاجرت ایران با ارائه آماری از مهاجرت نخبگان به سراسر جهان، موضوع مهاجرت و بازگشت نخبگان را روشن کرد و ضمن تایید رشد این موضوع در سال اخیر، افزود: این موضوع در دنیا همچنین رایج است و ارقام ارائه شده در ایران به دور از واقعیت است و در بسیاری از موارد سیاه نمایی در این زمینه صورت می گیرد. وی افزود: باید از منظر علمی و دانشگاهی به این موضوع پرداخت و از ارزیابی فوری خودداری شود.

دکتر. پیمان سلامتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به موضوعات و زیرساخت های فرهنگی، علمی و اجتماعی می پردازد، به آسیب شناسی مسائل مربوط به مهاجرت نخبگان ایران به ویژه در حوزه سلامت و پزشکان می پردازد. و فراتر از حقایق فعلی. برخی از آمارهای ارائه شده را بدانید. وی تصریح کرد: درک صحیح و واقع بینانه از این موضوع و همچنین تلاش برای رفع موانع و حمایت و ترغیب نخبگان به مسئولیت ها و مشاغل معتبر و مناسب در رشته تحصیلی ما را از پیگیری این موضوع باز می دارد.

دکتر. سیدمحمد علویان رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بابیان اینکه مهاجرت فقط برای حوزه سلامت نیست، اظهار داشت: مهاجرت به سایر حوزه ها و مردم در کشورهای در حال توسعه امکان رشد علمی و اقتصادی را فراهم می کند. صحبت در مورد مهاجرت تمایل طبیعی افراد به بهبود کارشان وجود دارد و جذابیتی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد موضوع مهاجرت را مطرح می کند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات دقیقی برای اعلام آمار مهاجرتی در دست نیست، گفت: اطلاعات دقیقی از مهاجرت وجود ندارد، اما یکی از شاخص هایی که می توان در مورد آن صحبت کرد مراجعه کنندگان به نظام پزشکی برای دریافت تاییدیه عملکرد و اخلاق هستند. قبلاً.در سال 1998 کمتر از 2000 نفر بودند که در سالهای 1999 و 1400 افزایش چشمگیری داشته است. همه این نامه ها منجر به مهاجرت واقعی می شود. کشورها تأیید نامه آن را نمی خواهند.

علویان ادامه می دهد: در بین مهاجران، افرادی که به آمریکا می آیند معمولاً افرادی هستند که متخصص یا محقق پزشکی عمومی هستند و کشورهای جنوب خلیج فارس پرستاران و ماماهای زیادی را به خود جذب می کنند و پزشکان متخصص کمتری به این کشورها مهاجرت می کنند، اما با پرواز و پاره وقت امکان پذیر است.» ارائه خدمات به این کشورها بدون در نظر گرفتن مهاجرت. استفاده از پتانسیل کشور در بحث بین المللی که در بحث اروپایی نیز ارزشمند است متفاوت است. سایر کشورهای اروپایی با کمبود پزشک عمومی و مامایی جذب این افراد مواجه هستند.

وی درباره مهاجرت معکوس در کشور گفت: مهاجرت معکوس با در نظر گرفتن شرایط زندگی و کار در آن کشور این امکان را به وجود می آورد که به فکر بازگشت به مهاجرت باشیم. به عنوان مثال، همکارانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند به کشوری که در آن زندگی می کنند بستگی دارد. در برخی کشورها مانند آلمان شرط پذیرش تحصیل در رشته های مختلف این است که پس از فارغ التحصیلی باید به وطن خود بازگردید. اتفاق خواهد افتاد.

رئیس هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران که می گوید مهاجرت در اکثر موارد یک تصمیم شخصی است، خاطرنشان کرد: ارائه می دهند.

سید محمد علویان با بیان اینکه افرادی که برای تحصیل در خارج از کشور وارد کشور می شوند معمولا در رشته های حوزوی و علوم انسانی هستند، گفت: در حوزه علوم پزشکی به دلیل محدودیت ها و ناتوانی در پیگیری جهانی نمی توانیم نقش قابل قبولی داشته باشیم. استانداردها.”

دکتر. افشین، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، گفت: در اکثر کشورهای دنیا مهاجرت وجود دارد، گفت: آنها افرادی با توانایی علمی هستند.

وی افزود: دنیای دانشگاهی در ایران بسیار تغییر کرده است، من از 22 سال گذشته تغییرات زیادی دیده ام که اکثراً مثبت بوده است، در حوزه مدیریت، آموزش، پژوهش پیشرفت قابل توجهی داشته ایم، پیشرفت، اما پیشرفت کند است. “

“من در دوران دانشجویی قلب تپنده دانشگاه را می بینم و وقتی دانشجو ضعیف می شود، دانشگاه ضربه می زند. احساس رکود و بی انگیزگی در بین دانشجویان می کنم. شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما تعارض باشد. کمیت تا کیفیت. “

دکتر. رضا صادقیان، استادیار بالینی دانشگاه علوم پزشکی کسر بابیان اینکه در گذشته و اکنون با چه افرادی در خارج از کشور صحبت می کنید و چه انتظاری دارید که به خارج از کشور نسود بروید. در پزشکی موفق نیستند، حتی اگر تحصیل در ایران و رشته های دیگر را هدف قرار دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه تحصیل در خارج از کشور بالا است و افراد با چالش هایی از جمله تفاوت های فرهنگی روبرو هستند، برای موفقیت باید خود را با فرهنگ آن کشور تطبیق داد و نکته مهم بعدی این است که فرد در چه سنی ترک خواهد کرد. ایران هر چه سنش بیشتر باشد علاقه و اعتمادش به کشور بیشتر می شود و سازگاری با کشور جدید سخت تر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا