علمی و پزشکی

تحریم های آمریکا تلفات زیادی را در حوزه سلامت جهانی موجب شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت، با اعتراض به تحریم‌های آمریکا علیه کشورها، گفت: تحریم‌های بانکی و مالی یکجانبه آمریکا خسارات بسیاری را در حوزه سلامت در جهان به همراه دارد.

به گزارش نازک نارنجی، دکتر. بهرام عین اللهی در ادامه سخنان خود در این مجمع جهانی که در ژنو برگزار شد، افزود: سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان بین المللی ویژه متشکل از کشورهای عضو، نباید سیاسی و تحت تأثیر سیاسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان جهانی بهداشت باید به ایفای نقش تسریع کننده خود در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی و اعتماد به نفس منطقه ای در مورد آن ادامه دهد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی تصمیم به ساخت واکسن های داخلی گرفته است که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید ۱۹ قرار گرفته و دسترسی به واکسن ها و تجهیزات پزشکی محدود است و اجبار یکجانبه آمریکا اثرات آن را افزایش می دهد. کووید 19.” تصمیم گرفت که این تصمیم استراتژیک دسترسی عادلانه به واکسن ها را فراهم می کند و آمادگی و پاسخ به شرایط اضطراری فعلی و آینده را بهبود می بخشد.

به گزارش وب دا، متن کامل دکتر. بهرام عین اللهی به عنوان «وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در هفتاد و پنجمین مجمع جهانی بهداشت به شرح زیر است:

“به نام خداوند

رئیس عزیز

اعلیحضرت

خانم ها و آقایان

من با دبیرکل سازمان جهانی بهداشت موافقم که صلح پیش شرط سلامت است. وقتی جنگ شروع می شود، گرسنگی و بیماری به دنبال خواهد داشت.

اما جنگ فقط در مورد اسلحه و مهمات نیست. جنگ های اقتصادی و مالی باعث آسیب بیشتر به سلامت می شود. بانکداری یکجانبه و تحریم های مالی ایالات متحده خسارات زیادی را در حوزه سلامت جهانی به همراه داشته است.

همه‌گیری کووید 19 نشان می‌دهد که سیستم‌های بهداشتی اضطراری جهان چقدر آسیب‌پذیر هستند. ما اکنون در سومین سال از بدترین بحران بهداشتی در یک قرن گذشته هستیم.

یکی از مهم ترین درس های این اپیدمی، درک اهمیت یک نظام سلامت قوی است. اپیدمی و پیامدهای آن نه تنها تهدیدی برای سلامتی، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت است.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که سلامت همه افراد زیربنای صلح و امنیت در جامعه است. بر این اساس، در قطعنامه های مجمع عمومی سازمان جهانی بهداشت به نقش سلامت در ارتقای صلح به عنوان مهمترین عامل در دستیابی به سلامت برای همه مردم اشاره شده است.

مدیریت در زمینه بهداشت جهانی پیچیده و غیرمتمرکز است و دسترسی عادلانه به واکسن ها و سایر ملزومات پزشکی را فراهم نمی کند. در این راستا تاکید می کنیم که دسترسی نابرابر به واکسن را می توان از طریق تولید داخلی واکسن رفع کرد.

سازمان جهانی بهداشت باید به ایفای نقش تسریع کننده خود در دسترسی عادلانه به واکسن، تولید داخلی و خوداتکایی منطقه ای ادامه دهد. ما برای تقویت تولید داخلی واکسن، دسترسی به آنها و داروهای با کیفیت، ایمن و موثر و سایر محصولات بهداشتی تلاش خواهیم کرد.

همکاران عزیز

جمهوری اسلامی ایران در زمانی تصمیم به ساخت واکسن های داخلی گرفت که به شدت تحت تاثیر اپیدمی کووید 19 قرار گرفت و دسترسی به واکسن ها و تجهیزات پزشکی محدود بود و اقدامات قهری یکجانبه ایالات متحده باعث افزایش اثرات کووید 19 شد، یک تصمیم استراتژیک که دسترسی را فراهم می کند. . در مورد واکسن ها منصف باشید و آمادگی و واکنش به شرایط اضطراری فعلی و آینده را بهبود بخشید.

در این زمان بزرگترین فرآیند واکسیناسیون تاریخ در جهان انجام شد، اما بسیاری از کشورهای متوسط ​​و کم درآمد هنوز این کار را انجام نداده اند.

آقای رئیس،

سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک سازمان بین المللی ویژه متشکل از کشورهای عضو، نباید دارای انگیزه سیاسی یا تحت تأثیر سیاسی باشد. مایلم تاکید کنم که ایران با هرگونه تغییر عجولانه در مقررات بین المللی بهداشت 2005 مخالف است و آن را رد می کند. ما معتقدیم که هرگونه بهبود رویه ای باید پس از بررسی دقیق پیشنهادها انجام شود.

آقای رئیس،

با وجود اینکه شاهد روندهای نزولی و قوی در بسیاری از زمینه ها بوده ایم، درسی که این بیماری همه گیر به ما آموخت این است که اگر همه ما در امان باشیم، هیچ منطقه، کشور و جامعه ای امن نیست.

با تشکر از توجه شما. “

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا