بین الملل

رایزنی‌ها در سطوح مختلف امروز هم در وین در جریان است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین نازک نارنجی، امروز (چهارشنبه 29 دی ماه) شهر وین بار دیگر شاهد رایزنی با هیئت های ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) برای افزایش است. تحریم های آمریکا در هشتمین دور مذاکرات در وین. جلسات سطوح و اشکال مختلف امروز در هتل کوبورگ در وین اتریش ادامه دارد.

علی باقری، رئیس مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی ایران که روز دوشنبه پس از سفر دو روزه به تهران به وین بازگشته بود، امروز (چهارشنبه ۲۹ دی) با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور عضو اروپایی در سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. شورای امنیت وین

دیروز سه شنبه گفتگوها بین دو سطح روسای هیأت ها و کارشناسان ادامه یافت و موضوعات مختلفی به ویژه بحث راستی آزمایی و ضمانت ها مطرح شد.

نشست صبح سه شنبه با حضور کارشناسانی از ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برگزار شد و عصر نیز نشست روسای هیئت های ایران و سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد. اتحاد. اتصال. . در جلسه سه شنبه شب که حدود سه ساعت به طول انجامید، جزئیات پیش نویس متن و برخی از ایده های طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، روز سه‌شنبه در توئیتی با اشاره به اینکه برخی از شکست سیاست‌ها با بالاترین فشارها درس نگرفته‌اند، نوشت: «ایرانی‌ها حق دارند تضمین‌هایی را برای خروج آمریکا از برجام بخواهند». (اینجا بخوانید)
به گزارش فارس، انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل که به روسیه سفر کرده است، در نشست های دو روز گذشته (دوشنبه و سه شنبه) در وین غایب بود. او قرار است امروز به وین بازگردد.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب 26 دی ماه به وقت محلی با نمایندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) در هتل کوبورگ وین دیدار و گفتگو کرد.

نشست گروه رفع تحریم ها روز یکشنبه با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد. همچنین سومین جلسه کارگروه (تدارکات اجرایی) با حضور کارشناسان ایرانی و گروه 4+1 در هتل کوبورگ وین پایتخت اتریش برگزار شد.

به گزارش فارس، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه (۲۶ دی) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات وین اظهار داشت: اختلافات مهم همچنان باقی است و البته بن بست حل نشده نداریم. داخل پرانتز خالی شده و توافقات ایده ها تا حد زیادی صورت گرفته و به صورت جمله و کلمه در آمده است. (جزئیات بیشتر)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه ۲۴ دی ماه پس از دیدار با وانگ یی همتای چینی خود در بیانیه ای گفت: امیدواریم در کوتاه مدت در وین به توافق خوبی دست یابیم. مدت، اصطلاح. ” نقش چین همراه با روسیه در این موضوع بسیار مهم است و امیدواریم طرف‌های غربی با نگاهی واقع‌بینانه و با هدف دستیابی به توافقی خوب و منعکس‌کننده حقوق و منافع مردم ایران، مذاکرات را دنبال کنند. در وین و ابتکار عمل. . مشکل غرب و من امروز به وزیر خارجه چین توضیح می‌دهم این است که سه کشور اروپایی و آمریکا در تبادل غیر کاغذی یا ارسال پیام از طریق برخی واسطه‌ها خوب هستند، اما نه، آنها ابتکار عملی ارائه نمی‌کنند.

وی گفت: رفتار غربی ها نسبت به اظهارات آنها نگران و شتابزده هستیم، عدم ابتکار غربی ها نشان می دهد که در رفتار و زبان آنها تعارض وجود دارد و امیدواریم از این مرحله عبور کنیم و در اینجا می خواهم اعلام کنم. با صدای بلند که جمهوری اسلامی ایران از دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت استقبال می کند، اما این به غرب بستگی دارد.

گفتنی است علی باقری و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی روز جمعه ۲۴ دی ماه به توافق رسیدند و برای رایزنی های سرمایه ای به کشورهای متبوع خود بازگشتند اما در این مدت جلسات کارشناسی در وین برگزار شد.

وین، پایتخت اتریش نیز میزبان 14 روز مذاکره در دور هفتم مذاکرات بود. مذاکراتی که از هشتم آذر و دوازدهم آذر برای رایزنی با طرف های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی آغاز شده بود، برای چند روز متوقف شد و از هجدهم آذرماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات از 16 آذرماه آغاز شد و روز جمعه 26 آذرماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام به پایان رسید و مقرر شد هیئت ها به پایتخت ها بازگردند و به زودی به وین بازگردند. ادامه یافت و پس از سه روز وقفه به مناسبت سال نو، روز دوشنبه 13 دی ماه بازگشت و تا روز جمعه 24 دی ماه با حضور مذاکره کنندگان ارشد ادامه داشت. بر اساس توافق صورت گرفته، مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی برای رایزنی با پایتخت ها به مدت دو روز وین را ترک کردند و مذاکرات در سطح مذاکره کنندگان ارشد روز دوشنبه 26 دی ماه ادامه داشت و همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/



برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا