عمومی

صدور و تمدید پاسپورت

همه افراد برای ورود به یک کشور دیگر نیاز به پاسپورت دارند. اگر شما قصد مهاجرت؛ سفر کاری؛ سفر تفریحی به هر نقطه از دنیا را دارید؛ اخذ پاسپورت برایتان ضروری می‌باشد. اگر علاقمند هستید درباره شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت؛ صدور پاسپورت ؛ مدت زمان گرفتن پاسپورت و ….. اطلاعاتی داشته باشید؛ راهنمای اخذ پاسپورت ‌از وبسایت عمان۷۷۷ را پیگیری کنید.

اگر برای صدور گذرنامه همه مدارک خود را کامل و دقیق به دفاتر پلیس +10 تحویل دهید؛ مدت زمان گرفتن گذرنامه بیشتر از دو هفته نخواهد بود. بهتر است مشمولان فارغ التحصیلی که قصد خروج از کشور را دارند؛ یک ماه قبل از عزیمت؛ جهت گرفتن گذرنامه اقدام کنند. برای راحت‌تر انجام گرفتن امور مربوط به اخذ گذرنامه؛ صدور و تمدید پاسپورت اینترنتی نیز در دستور کار قرار گفته است.

مدارک لازم برای  پاسپورت۱۴۰۰

  • شخص متقاضی پاسپورت باید حضور داشته باشد.
  • گرفتن شناسه گذرنامه و تهیه فرم از دفاتر پلیس +10
  • پرداخت تمامی هزینه‌های اخذ گذرنامه توسط دستگاه pos ( کارتخوان ) در دفاتر پلیس +10

مدارک مشترک جهت اخذ پاسپورت بانوان و آقایان

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه؛ تاییدیه ثبت احوال برای تمام متقاضیان صدور گذرنامه
  • در صورت معتبر بودن ارائه اصل آخرین گذرنامه
  • یک قطعه عکس 4*6 رنگی؛ تمام‌رخ؛ زمینه سفید؛ جدید.

عکس پاسپورت

گرفتن عکس پاسپورت دارای شرایط خاصی می‌باشد. بنابراین هر عکسی جهت اخذ گذرنامه مورد تایید نمی‌باشد. اندازه عکس باید 4 * 6 ؛ زمینه کاملا سفید و تمام‌رخ باشد. از تاریخ گرفتن عکس نباید بیشتر از شش ماه گذشته باشد. دختران بالای شش سال باید حجاب کامل داشته باشند. عکس بانوان با مقنعه ساده یا روسری به رنگ تیره؛  بدون زیورآلات و آرایش مورد تایید می‌باشد.

استفاده از عینک؛ کلاه؛ کراوات؛ آرایش محاسن و مو؛ استفاده از زیورآلات برای آقایان ممنوع است. چون زمینه عکس جهت اخذ گذرنامه به رنگ سفید است؛ پوشیدن پیراهن سفید برای آقایان مورد تایید نمی‌باشد. لازم است رنگ پیراهن متفاوت از رنگ زمینه عکس باشد. بنابراین شرایط خانم ها برای عکس گذرنامه با شرایط آقایان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

تصویر بیومتریک پاسپورت

تجهیزات تمام دفاتر پلیس +10 جهت عکس‌برداری بیومتریک گذرنامه از اثر انگشت و چهره افراد مطابق با استانداردهای نیروی انتظامی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهد مدت انقضاء تصویر بیومتریک که در دفاتر پلیس +10 جهت اخذ گذرنامه آماده می‌شود؛ سه سال است. پس از سه سال در صورت مراجعه لازم است عکس جدید آماده کنید.

هزینه پاسپورت

هنگام ورود به یک کشور دیگر درخواست گذرنامه توسط ماموران مربوطه یک درخواست کاملا قانونی می‌باشد. اگر تاریخ پاسپورت شما منقضی شده است؛ باید برای تمدید آن اقدام کنید. قیمت گرفتن پاسپورت در ایران هر سال متغیر می‌باشد. هزینه صدور گذرنامه صد و بیست و پنج هزار تومان؛ هزینه عوارض شهرداری شش هزار و دویست و پنجاه تومان و  هزینه خدمات گذرنامه حدود هفت هزار و سیصد تومان است.

لازم به ذکر است هزینه احراز هویت و عکس جهت گذرنامه که در دفاتر گرفته می‌شود به صورت جداگانه به مبلغ چهل و سه هزار تومان محاسبه می‌گردد. اگر شما جهت صدور و تمدید گذرنامه اقدام کردید؛ هرگز هزینه آن را طریق عابر بانک؛ فیش واریزی بانک و یا از طریق اینترنت پرداخت نکنید. پرداخت هزینه این امور تنها به وسیله دستگاه کارتخوان پلیس +10 صورت می‌گیرد.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای زنان متاهل

  • اجازه محضری و کتبی از همسر برای بانوان ضروری می‌باشد. ( زنان متاهل تا سن چهل سالگی برای خروج از کشور باید اجازه نامه محضری و کتبی از همسر خود داشته باشند. )
  • بانوانی که همسر خارجی دارند و در ایران نیز زندگی نمی‌کنند؛ نیازی به اجازه نامه ندارند.

شرایط گرفتن و تمدید گذرنامه برای بانوان

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای بانوان سخت و پیچیده نیست. برای خروج بانوان از کشور اجازه شوهر کاملا ضروری می‌باشد. فرقی نمی‌کند زنان متاهل کمتر از ۱۸ سال یا بیشتر از ۱۸ سال دارند. به هر حال برای اخذ گذرنامه و حتی تمدید آن نیاز به اجازه شوهر دارند.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای زنان

ممکن است برخی زنان از همسر خود جدا شده باشند. این افراد باید به جز مدارک اصلی خود که همه افراد برای اخذ گذرنامه به دفاتر پلیس +10 تحویل می‌دهند؛ مدارک دیگری نیز با خود داشته باشند. زنانی که همسر خود را از دست داده‌اند؛ برای اخذ گذرنامه یا تمدید آن باید مدارک دیگری تحویل دهند.

  • اصل شناسنامه باطل شده یا اصل گواهی فوت برای بانوانی که همسر آن‌ها فوت شده است؛ لازم است.
  • اصل طلاق نامه برای بانوانی که از همسر خود جدا شده‌اند؛ ضروری است.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای دختران مجرد

دختران مجردی که سن آن‌ها از هجده سال بیشتر است برای خروج از کشور نیازی به اجازه ولی و قیم خود ندارند. آن‌ها با آماده کردن مدارکی همچون شناسنامه؛ کارت ملی؛ عکس و پرداخت قیمت پاسپورت می‌توانند با دریافت گذرنامه از کشور خارج شوند. جهت تمدید گذرنامه نیز مانند سایرین می‌توانند به دفاتر پلیس +10 مراجعه و درخواست تمدید گذرنامه کنند.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

چنان‌چه افراد زیر ۱۸ سال قصد داشته باشند برای گرفتن گذرنامه مستقل اقدام کنند؛ نیاز به رضایت ولی و یا قیم خود دارند. شرایط گرفتن و تمدید گذرنامه برای افراد زیر ۱۸ سال چه دختر و چه پسر با یکدیگر  تفاوتی ندارد. افراد بالای پانزده سال نیز حتما باید دارای شناسنامه عکس‌دار باشند تا بتوانند جهت دریافت گذرنامه اقدام کنند.

شرایط گرفتن و تمدید گذرنامه برای کودکان

کودکان زیر شش سال باید حتما در دفاتر پلیس +10 حاضر شوند. یک قطعه عکس رنگی 4*6 زمینه سفید از شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای کودکان می‌باشد. دختران بالای پنج سال باید از حجاب کامل برخوردار باشند.

جهت ادامه مقاله صدور و تمدید پاسپورت به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://oman777.com/issuance-and-renewal-of-passports/

دکمه بازگشت به بالا